آخرین اخبار

2. تير 1394 - 12:15   |   کد مطلب: 18593
شاطه حلوایی محصولی که در تویسرکان تولیدی می شود به دلیل استفاده از جوانه گندم، زعفران، شکر، آرد و گاهی عسل محصولی سالم، مقوی و سرشار از ویتامین و پروتین است که می تواند کمکی خوبی برای تقویت جسم روزه داران باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور، روزه گرفتن در روزهای داغ و بلند تابستان چندان هم ساده نیست اما اگر جسم قوی داشته باشیم روزه گرفتن برایمان راحت می شود.

شاطه حلوایی محصولی است که در تویسرکان تولیدی می شود و به دلیل استفاده از جوانه گندم، زعفران، شکر، آرد و  گاهی عسل محصولی سالم، مقوی و سرشار از ویتامین و پروتین است که می تواند کمکی خوبی برای تقویت جسم روزه داران باشد.

سوغاتی ها و تولیدات محلی فرهنگ و رسوم مردم کشورمان است که از دیرباز مورد توجه بوده و اکنون نیز نسل به نسل ادامه دارد، شاطه حلوایی هم از سوغاتی های اصیل تویسرکانی ها است.

آقای علیئی تولید کننده شاطه حلوایی در تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید: در تویسرکان مردم به نان لواش شاطه هم می گویند و در واقع می توان گفت که شاطه حلوایی یک نان لواشی است که از جنس حلوا و با مواد بسیار مقوی تهیه می شود.

وی می افزاید: پس از آنکه مواد اولیه شاطه حلوایی که همان آرد، جوانه گندم،  روغن و آب است را با یکدیگر مخلوط می کنیم، آنقدر با  دستگاه مخصوص آن ها را با هم خوب به هم می زنیم تا خمیر ایجاد شده صاف صاف شود و پس از آن از خمیر ایجاد شده هر نوع شاطه حلایی را تهیه می کنیم.

آقای علیئی ادامه داد: طرز تهیه شاطه حلوایی را از پدران ما به ارث رسیده است و هم اکنون نیز در کارگاه تولیدی کوچک خود با همکاری سه نفر دیگر روزانه 50 کیلوگرم شاطه حلوایی تولید کرده و روانه بازار می کنیم.

وی گفت: شاطه حلوایی سابق بر این تنها در فصل پاییز و زمستان تهیه می شد آن هم به صورت ساده، اما امروز  در همه طول سال تهیه می شود و برای آنکه شاطه حلوایی ما جوابگوی ذائقه های مختلفی باشد، از مغزها و خشکبار ویژه در آن نیز استفاده می کنیم.

این تولید کننده شاطه حلوایی تصریح کرد: انواع دیگر شاطه حلوایی کنجدی، لقمه ای، گردویی و پشمکی است.

علیئی افزود: شاطه حلوایی تویسرکان علاوه بر مصرف شهرستان به شهرهای دیگر نیز فرستاده می شود و هر کسی که استفاده کرده دوباره به سراغش آمده است و ما سعی داریم تا بازار فروشش را بیشتر کنیم.

وی از مسئولان خواست تا برای ایجاد کارگاهی بزرگتر و اشتغالزایی بیشتر در راستای ارائه تسهیلات سخت گیری نکند.

به گزارش رودآور، اسفند ماه سال 93 شاطه حلوایی تویسرکان در آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

 
 
 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

قابل توجه مدیران محترم سایت رودآور بنده به تازه گی موفق به کسب شناسه نظارت بهداشت (52/1168/1_52/1168/2_52/1168/3) برای تولید سه رقم شاطه حلوایی شده ام لذا از همشهریانی که تمایل به اخذ نمایندگی در شهر های مختلف دارند دعوت به عمل می آید 09185024588

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان