آخرین اخبار

10. مرداد 1394 - 7:24   |   کد مطلب: 18899
تویسرکان؛ دومین شهرستان فعال سپک تاکرا کشور است که با سپر بلا شدن و خوردن چوب نامهربانی مسئولان همدانی ، تاکنون نتوانسته از عنوان قهرمانی خود در کشور در این رشته دفاع کند.

به گزارش خبرنگار رودآور، سپک تاکرا (Sepak Takraw) ورزش نوپایی در کشور ماست، ورزشی که در حال حاضر دوران ابتدای شکل گیری خود را سپری می کند و می رود تا کم کم جای خود را در میان سایر ورزش های توپ و تور باز کند، شاید بسیاری از شما چیزی از آن ندانید.

چندی پیش سپک تاکرا در ایران به جرگه ورزش های حرفه ای سازمان تربیت بدنی در آمد و در حال حاضر به نام  "انجمن سپک تاکرا " زیر شاخه  همگانی فعالیت می کند.

ورزش سپک تاکرا 500 سال قبل توسط خانواده‌ای سلطنتی در مالزی پایه‌گذاری شد که البته آن زمان یک بازی درباری و سلطنتی به شمار می‌آمد.
نام این ورزش از دو زبان، سپک (Sepak)در زبان مالزیایی به معنی ضربه زدن و تاکرا (Takraw)در زبان تایلندی یعنی توپ گرفته شده است. هنگامی که این ورزش متولد شد تا حد زیادی شبیه ورزش ژاپنی Kemari بود.

نخستین مسئول این رشته در ایران علی فولادی راد بود که تا سال 1388 مسئولیت این رشته را به عهده داشت در این سال مهدی سلامی سرپرستی این رشته را از طرف فدراسیون ورزشهای همگانی به عهده گرفت تا اینکه در پایان سال 1388 ریاست این انجمن بر عهده سهراب ازاد گذارده شد تا مسئولیت رشد و ارتقای این رشته ورزشی در ایران به وی محول شد.
از آنجا این ورزش علاقه مندانی بسیاری در کشور به خود اختصاص داده است و محلی ها آن را "والیبال با پا" می نامند، به سراغ سرمربی تیم ملی سپک تاکرا رفتیم تا از وی درباره وضعیت و جایگاه سپک تاکرا کشور، استان و تویسرکان سوالات خود را جویا شویم.

«رضا رستمی» سرمربی تیم سپک تاکرا جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار رودآور، گفت: در سال 80 بود که این رشته ورزشی توسط «علی فولادی راد» به کشور وارد شد و توسعه پیدا کرد و در این چندسال نیز پیشرفت های خوبی داشته است، به طوری که دو ماه پیش تیم ملی ما در مسابقات قهرمانی جهان تایلند، سوم جهان شد.

وی با بیان اینکه همچنین ما در لیگ جهانی مقام هفتم را کسب کردیم، اظهار کرد: در کشور ما استعدادهای فراوانی در این رشته ورزشی وجود دارد.

سرمربی تیم سپک تاکرا کشور افزود: در شهرستان تویسرکان نیز استعدادهای خوبی در این رشته وجود دارد به طوری که این شهرستان در سال 90 توانست در مسابقات لیگ دسته یک مقام قهرمانی را در کشور از آن خود کند.

تویسرکان؛ دومین شهرستان فعال سپک تاکرا کشور

رضایی که اکنون سرمربی تیم سپک تاکرا ثامن‌الحج کرمانشاه نیز هست، با بیان اینکه پس از شهرستان گنبد در استان گلستان، تیم سپک تاکرا تویسرکان دومین شهرستان فعال سپک تاکرا کشور است، عنوان کرد: با وجود نوپا بودن این رشته در تویسرکان با بازی های دوستانه ای که با این تیم صورت گرفته، می توان گفت که در تویسرکان استعدادهای فراوانی در این رشته دیده می شود.

وی گفت: امکانات این رشته ورزشی توسط مسئولان در مرکز به صورت مساوی تقسیم می شود، به طوری که مسئولان امر همه استان ها را با یک دید نگاه می کنند و امکانات به تیم فعال و غیر فعال به صورت یکسان توزیع می شود.

سرمربی تیم سپک تاکرا کشورعنوان کرد: در بازی های سپک تاکرا سطح بندی داریم یعنی بازی ها در کشور در قالب لیگ یک، لیگ دو و لیگ برتر انجام می شود و تویسرکان نیز خوشبختانه هر سال در لیگ یک کشور است و پیشرفت های خوبی داشته است و با وجود استعدادهای فراوان آن به تبع اگر مسئولان امر حمایت بیشتر داشته باشند زمینه پیشرفت بیشتر این تیم بیشتر فراهم می شود.

چوب نامهربانی مسئولان همدانی بر تن سپک تاکرا تویسرکان

«حسن نجفی» مربی تیم سپک تاکرا شهرستان تویسرکان و سرپرست هیئت  این رشته در تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: تیم تویسرکان در بسیاری از مسابقات به عنوان تیم منتخب استان حضور یافته است و ما پیشرفت های خوبی در این رشته داریم.

وی با اشاره به نامهربانی مسئولان استانی در ارائه امکانات مالی، انضباطی و سازماندهی شده در چند سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به اینکه شغل اصلی و منبع درآمدی من آزاد است، به عنوان مربی تیم، تأمین توپ و تور مورد نیاز این رشته هزینه های بسیاری بر ما تحمیل کرده است و کسی نیست که ما را در این راستا همکاری کند.

مربی تیم سپک تاکرا تویسرکان ورزش را از عوامل ایجاد جامعه ای سالم دانست و افزود: متأسفانه در این امر در رشته ورزشی ما کارشکنی های بسیاری از سوی مسئولان استان صورت گرفته است به طوری که می توان گفت کمک هزینه ای که برای تیم داری لازم است برای تیم ما صفر است.

نجفی با بیان اینکه کفش سپک تاکرا هم نوعی خاص است اما بازیکنان من با این همه استعداد از این کفش ها هم محروم هستند، عنوان کرد: تیم ما نه تنها حمایت مالی نمی شود، بلکه عدم حمایت سازمانی و انضباطی سبب از هم پاشیده شدن تیم در این چند سال شده است.

وی تصریح کرد: بارها تیم را در سطح کشوری می رسانیم اما در آن سطح به یک باره با افت شدید روبرو می شویم، چرا که حمایت و پشتیبانی سازمانی از ما نمی شود، به طور مثال یک مربی بیش چهار سال و شاید هم بیشتر برای یک بازیکن زحمت می کشد، اما همین بازیکن به دلایلی دوست ندارد تیم را همراهی کند و در لحظه آخر به تیم پشت می کند، اگر نظم و انضباط سازمانی باشد به ما اجازه برخورد با این بازیکنان را می دهد.

رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی همدان وقت تیشه به ریشه ورزش سپک تاکرا زد

مربی تیم سپک تاکرا تویسرکان با تأکید بر اینکه «رضا عوض بیگی» رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی همدان وقت تیشه به ریشه ورزش سپک تاکرا زد، گفت: زمانی که در مسابقات به عنوان تیم منتب استان حضور می یافتیم با کمال ناباوری می دیدیم که بدون اطلاع مربی تیم تویسرکان مربی را تغییر داده بودند و مربی شخص دیگری بود بدون اینکه زحمتی برای تیم کشیده و با روحیات بازیکنان آشنا باشد.

سالن ورزشی هم از ما دریغ می کنند

نجفی افزود: متأسفانه به راحتی هر چه تمام، قراردادها گاهی از سوی بازیکنان هم زیر پاگذاشته می شود وهیچ شخصیت حقیقی و حقیقی هم نیست که دنبال جریان باشد که بازیکنی باید طبق اصول قرارداد رفتار کند و به یکباره تیم را رها نکند.

وی گفت: در حالی که ما در سال 90 قهرمان کشور شدیم و همه تیم های قهرمان همیشه امتیازهایی دارند مثلا استفاده رایگان از سالن ورزشی اما این را هم از ما دریغ می کنند و حتی با یک یا دو ساعت تأخیر در پرداخت شهریه ما را از سالن بیرون می اندازند.

مربی تیم سپک تاکرا تویسرکان عنوان کرد: اکثر تیم هایی که با آن ها مسابقه می دهیم سالن های خوبی در اختیار دارند در صورتی که تیم ما که برای قهرمانی کار می کند به دلیل عقب افتادن اجاره سالن ، با تیم ما به طرز ناشایستی برخورد می شود.

نجفی گفت: امکانات ما نیز بسیار ضعیف است و تنها تیمی در کشور هستیم که به آن بها داده نمی شود و این مشکل ناشی از کم کاری مسئولان استانی در حق تیم سپک تاکرا تویسرکان است که در رده های سنی مختلف در استان همدان حرف اول را می زند.

وی یادآور شد: برای مسابقات دوستانه اخیر که با تیم هایی از قزوین و کرمانشاه هم برگزار کردیم حتی به اندازه جا به جا کردن یک چوپ کبریت هم از ما حمایت نشد.

کودتای همدانی ها علیه سپک تاکرا تویسرکان/وعده هایی که عملی نشد

مربی تیم سپک تاکرا تویسرکان ادامه داد: در سال 90 که ما قهرمان کشور شدیم عوض بیگی رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی همدان وقت که حالا او را به سمنان فرستاده اند به تیم ما قول ها و عده های بسیار داد و گفت اگر شما عنوان اول تا سومی مسابقات را کسب کنید، هشت میلیون تومان غارعلیصدر و چهار میلیون تومان هم اداره کل ان استان به شما کمک می کند و نیز قول یک سفر به ارمنستان را به ما داد، در حالی که نه تنها از این قول ها چیزی به ما نرسید بلکه با کودتای آنان و تریح تیم تربیت یافته من چنان شد که برخی بازیکنان با بازگشت از مسابقات و وارد شدن به مغازه من تنها مشت، کتک و فحش به من هدیه دادند.

مسئولان استان های دیگر ما را بالا می کشند و استان ما را به زمین

نجفی ابراز کرد: حمایت اصلی ما اول خدا است بعد آزاد رئیس انجمن سپک تاکرا کشور چرا که هر زمان برای هر امکانات به ایشان مراجعه کرده ایم دست رد به سینه ما نزد و به همان اندازه که بقیه استان ها مثل قزوین، کرمانشاه و حتی تهران و رئیس فدراسیون ما را حمایت می کنند مسئولان استانی نه.

وی با اشاره به اینکه استان های کرمانشاه و زنجان می خواهند ما بالا برسیم و همدان تلاش می کند ما به زمین، گفت: حضور تیم ثامن الحج کرمانشاه با سرمربی تیم ملی و تیم قزوین و با دو بازیکن ملی پوش در تویسرکان برای بازی های دوستانه نشان از موفقیت سپک تاکار تویسرکان دارد اما دریغ که این حمایت ها از سوی مسئولان استانی ما صورت نمی گیرد.

مربی تیم سپک تاکرا تویسرکان با تأکید بر اینکه این رسم حمایت از تیمی که برای قهرمانی زحمت می کشد از سوی مسئولان نیست، عنوان کرد: باید شرایطی برای تیمی که برای قهرمانی زحمت می کشد فراهم شود که بازیکنانش دغدغه دو ساعت تمرین در یک سالن و یا تأمین امکانات ولباس ورزشی خود را نداشته باشند.

عسگر تکلو مسئول انجمن های ورزشی شهرستان تویسرکان نیز که در بازی های کشتی پیشکسوتان آسیب دیده بود نیز در فت و گو با خبرنگار رودآور، از امکانات ضعیف و حمایت های سئولان استانی گله مند بود.

امید آنکه مسئولان استان برای حمایت تیم های که برای قهرمانی فعالیت دارند، به فکر چاره ای باشند تا تیم هایی همچون سپک تاکرا تویسرکان بتوانند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان