آخرین اخبار

14. شهريور 1394 - 8:00   |   کد مطلب: 19389
خشکسالی کمر کشاورزو دامدار را می شکند و آنها منتظر مهربانی و تدبیر مسئوولان هستتند برای آینده چاره ای بیندیشید خبرنگار سایت خبری رودآور امروز گشتی در دامان طبیعت زدو از چشمه های که نفس آخررا می زدند و چشمان هر انسانی را اشک آلود می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور، در کنار ایسیل چشمه نو باغات جولستان رسیدم این چشمه که روزگاری تمام باغات جولستان را سیراب می نمود خودش را و گیاهان روییده داخل ایسیل خودرا هم سیراب نمی کرد چشمه ای که کشاورزان خسته با کوزه و ظرفهای خود به این چشمه می آمدند و سیراب می شدند و آب برای مصرف روزانه می بردند.

کسی دیگر را نمی دیدی فقط کشاورزی که ساعات ها بایستی در کنار آب بنشیند تا ایسیل  ازآب پر شود .

پای صحبت کشاورز عزیز حاج فرهنگ گرگی نشستیم ایسلیی که در سالهای گدشته در روز در موقعی از سال 3  بار در شبانه روز پر وخالی می شد حال اگر چند روزبه حال خودش بگذاریم پر نخواهد شد .

آب فارانی که از چشمه های دامنه ی کوه افشار سرازیر می شود که آن هم خکسالی آب هم کمر اورا شکسته است وآب بندها بالای  فاران هم خالی از آب می باشد به کمک این چشمه ی تشنه آمده  بودتا ایسیل چشمه نو پر شود او می گفت  تازه اگر به باغمان همم برسد نمی توانیم تمام باغمان را سیراب کنیم .

مشهیدی ابراهیم هم که مشغول چرای گوسفندان خود بود وبرای سیراب نمودن گوسفندان به این ایسیل آمده بود از وضعیت خشکسالی می نالید که سالهای قبل با خیال راحت 8 ماه تمام ازدامنه های کوه افشار و زمینهای اطراف استفاده می نمودند اما خشکسالی سال جاری مشکلاتی برای ما به وجودآورده و به سختی و مشقت زیاد و پرداخت  هزینهای سنگین  به خاطر بارش کم برف و باران شکم دامهای خود را  نمی توانیم سیر  کنیم و درآمدمان بسیار پایین است.

باتوجه به کمبود آب و پایین رفتن سفرهای زیرزمینی از هم اکنون مسئولین بایستی جدی بااین مسئله برخورد نمایند :

-  از اسراف آب در همه ی زمینه ها جلوگیری نمایند

-  از هم اکنون آب شرب منازل را جدانموده و در هر محله جایگاهی قر ارداده و شیر آب باشد و اهالی محله با کارت مخصوصی روزانه از این ایستگاه آب دریافت کنند .

- آب غیر شرب را هم درشبانه روز نوبتی نموده تا در مصرف آب صرفه جویی شود

-  از هم اکنون با توجه به کمبود آب از آبیاری قطره ای استفاده شود و با دادن وام به کشاورزان از هدر رفتن آب جلوگیری شود .

-   از هم اکنون کشت زعفران را در منطقه احیا نموده و از این بابت کشاورز درآمد خوبی بدست خواهد آورد زیر این کشت در  فصل پاییز به یک یا دو آب نیاز دارد و بقیه مصرف خودرا از باران پاییزی می گیرد.

-  اگر به این راهکارها نیندیشیم حتی در سالهای دیگر هم سد سرابی هم دیگر پشت سد آب نخواهیم داشت این نبود آب در فاران که سر منشا آن کوه افشار است از هم اکنون به ما گوشزد می نماید .زیرا کارشناسان سالهای قبل این کمبود آب را در سالهای 90 گوشزد نمودند اما توجهی به آن نشد .

- به امید روزهای که با برنامه ریزی دقیق مشکلی به نام آب نداشته باشیم . 

محمد هادی حسنوند/خبرنگار افتخاری رودآور

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان