آخرین اخبار

7. مهر 1394 - 11:05   |   کد مطلب: 19583
با وجود صدور بخشنامه ای چندین ساله مبنی بر تأکید گرفتن تأییدیه ایمنی برای مدارس، گویا مسئولان تویسرکانی در اجرای پروژه مهر در شهرستان از دریافت این تأییدیه غافل مانده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور، وقتی شعله های سوزان را می بینی که بیرحمانه می سوزانند آنچه را نباید بسوزانند، دلهره ای شدید به وجود می آید چه شده؛ خانه فلانی در حال سوختن است، کسی به آتش نشانی خبر داده است، گویا گفته اند و در راه اند.

مأموران آتش نشانی آمدند و به میان اتش خشمگین می روند، یکی از مءموران آتش نشانی کودکی به داخل خانه در حال سوختن می رود، کودکی را در آغوش گرفته از خانه بیرون می آید، آتش خاموش می شود و دخترک سالم اما رنگ پریده و باموهایی کمی سوخته، خدا را شکر سالم است و مردمی که در اطراف جمع شدند، برای آتش نشان دست می زنند و هورا می کشند.

امروز هفتم مهرماه به نام «آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است، این روز در حقیقت روزی برای قدردانی از افرادی است که از جان خود برای حفظ جان دیگران می گذرند و گاه با آتش دسته و پنجه نرم می کنند و گاه با آوارهای ریخته و گاه و...

هدف از نامگذارى این روز به عنوان "روز ملى ایمنى و آتش نشانى"، تبدیل ایمنى در کشور به یک فرهنگ است.در کشور ما بیش از 160 سال از تاسیس اولین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز به سال  1221 شمسی و نزدیک به 80 سال از تاسیس آتش نشانی پایتخت می‌گذرد.

پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، فلسفه وجودی آتش‌نشانی‌های کشور توسط بندهای 14 و 20 ماده 55  قانون شهرداری تعریف شد و از همین رو سازمان‌های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها قلمداد می‌شوند.

نظر به اینکه کشور ما یک کشور حادثه خیز می‌باشد و از 40 حادثه طبیعی شناخته شده، 30 مورد آن در ایران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ایمنی همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی، امری ضروری است.

به همین مناسبت بر آن شدیم تا « محمد خدابخشی» مسئول آتش نشانی شهرستان تویسرکان به گفت و گو بپردازیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور با گرامی داشت روز آتش نشانی و ایمنی بر همه دلاورمردان در عرصه امداد و نجات ، گفت: در واقع این روز بهانه‌ای است تا از افرادی تقدیر شود كه از جان و آسایش خود برای حفظ جان و آسایش دیگر افراد می‌گذرند.

مسئول آتش نشانی شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه هر ساله هفتم مهر ماه مصادف با روز ملی آتش نشانی ، مانور ایمنی در سطح شهر انجام می گیرد ، هدف از برگزاری مانور را یادآوری به جامعه دانست که سازمانی به نام آتش نشانی برای خدمت رسانی به مردم به طور شبانه روزی در سراسر ایران اسلامی وجود دارد.
 

خدابخشی افزود: نمی توان به طور قطع و صدرصدی به ایمنی دست یافت ، اما می توان با اقدامات و برنامه ها مختلف و متنوع در راستای ارتقای ایمنی و سطح پیشرفت ایمنی جامعه تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ارتقای ایمنی و ارائه آموزش هایی در این راستا از اولویت های آتش نشانی تویسرکان است، اظهار کرد: در سال جاری برای تمامی ساختمان های بالای دو طبقه باید تأییده ایمنی گرفته شود و گرنه با صاحبان و پیمانکارانی که این قانون را رعایت نکنند از سوی مراجع مربوطه برخورد می شود.

مسئول آتش نشانی شهرستان تویسرکان افزود: خوشبختانه این طرح با مکاتبات  با نظام مهندسی در حال اجرا است تا ساختمان هایی که از امسال بنا می شوند مجهز به تجهیزات ایمنی باشند.

خدابخشی عنوان کرد: برای ساختمان مسکن مهر در تویسرکان نیز این اقدام صورت گرفته است و پیمانکار ملزم به تهیه تجهیزات لازم برای ایجاد ارتقای ایمنی در ساختمان شده است.

وی عنوان کرد: اولویت اصلی این سازمان پیشگیری و ایمن سازی قبل از وقوع اتفاقات ناگوار است و برای این امر برنامه های متنوعی از جمله برگزاری دوره های آموزشی در مدارس، دانشگاه ها و بیمارستان برگزار شده است.

مسئول آتش نشانی شهرستان تویسرکان تصریح کرد: در این دوره های آموزشی استفاده از کپسول آتش نشانی و چگونگی مواجه شدن با حادثه ها برای افرادی که در دوره حضور می یابند، تشریح و ارائه می شود.

خدابخشی افزود:  پشرفت ایمنی ارتباط تنگاتنگی با توسعه جامعه دارد چرا که اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد ممکن است بر اثر یک سهل انگاری کوچک، حوادث جبران ناپذیری رخ دهد که مانع از توسعه یافتنگی شوند.

مدارس تویسرکان تأییدیه ایمنی از آتشنشانی نگرفته اند

وی یادآور شد: متأسفانه نه در سال گذشته و نه در سال جاری هیچگونه تأییده ایمنی از آتش نشانی برای مدارس تویسرکان گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، دی ماه سال 92 گزارشی با عنوان کلاس درس با بوی نفت؛ صدای انفجار؛ آتش/ خطر در کمین دانش آموزان تویسرکانی در سایت خبری تحلیلی رودآور در سایت رودآور منشتر شد و به دنبال آن با پیگیری های رودآور، مدیر کل آموزش و پرورش همدان با صدور سه بخشنامه تمامی مدارس استان همدان را ملزم با اخذ تأییدیه ایمنی  کرد.

در آن خبر که با تیتر مدیر کل آموزش و پرورش همدان: تمامی مدارس استان باید تأییدیه ایمنی داشته باشند بر روی خروجی سایت منتشر شد، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان گفته بود: تانکرهای نفت باید به خارج از ساختمان آموزشی مدارس انتقال یابد و مدیران و نیروهای خدماتی آموزش لازم در خصوص ایمنی در مدرسه را فرا گرفته و تمامی مدارس استان باید تأییدیه ایمنی داشته باشند.

فولادوند در آن سال در پاسخ به این سوال که بر اساس گفته مسئول آتش نشانی وقت تویسرکان، تاکنون هیچ یک از مدارس تویسرکان برای اخذ تأییدیه ایمنی اقدامی انجام نداده اند، گفت: از امروز بخشنامه ای با این عنوان که تمامی مدارس استان باید تأییدیه ایمنی داشته باشند از سوی این اداره به کلیه نواحی صادر می شود.

اما شواهد حاکی از آن است که گویا در اجرای پروژه مهر امسال در تویسرکان آنچه که در نظر گرفته نشده است، اجرای این بخشنامه یعنی گرفتن تأییدیه ایمنی از آتش نشانی است، چرا که به گفته آقای خدابخشی مسئول آت نشانی تویسرکان مدارس نه در سال 93 و نه در سال جاری هیچ گونه تأییدیه ایمنی از این سازمان دریافت نکرده اند.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و رودآور منتظر پاسخگویی مسئولان مربوطه است.

انتهای پیام/
 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان