آخرین اخبار

26. مهر 1394 - 20:21   |   کد مطلب: 19873
شهروندان تویسرکانی سالیان سال است در آرزوی که دییگر برایشان محال شده است می سوزند و می سازند، آرزوی ایجاد صنایع تبدیلی و یا حداقل بازارچه های موقتی خرید و فروش گردو در تویسرکان. و حال منتظر هستند تا شاید روزی فرا رسد که آشفته بازار گردوی تویسرکان سر و سامانی به خود گیرد.

به گزارش خبرنگار رودآور، شهرستان تویسرکان را به عنوان پایتخت گردوی کشور معرفی می کنند، پایتخت گردویی که چندین سال است بر اثر خشسکالی و یا سرمازدگی باغات گردویش روزگار خوشی ندارد.اما در همین روزگار ناخوشی اوضاع و احوال گردو در تویسرکان نیز شاهد نابسامانی هایی در خرید و فروش گردو و نحوه عرضه آن در تویسرکان هستیم و بارها و بارها شهروندان تویسرکانی به این حال و روزی که بر اثر ناهماهنگی هایی برای عرضه شدن گردو  فراهم شده، گله مند هستند.

دیگر آن طور که باید در سفره های صبحانه گردو نیست و یا از خورش فسنجان هم خبری نیست که نیست، آنقدر گفتیم تویسرکان؛ پایتخت گردو، اما توجهی نکردیم که ابتدا زمینه ها را فراهم سازیم و سپس نام پایتخت را به سرزبان ها بیاندازیم، جشن گردو می گرفتیم بدون هیچ اثر و فایده ای! 

به مکان های فروش گردو که می رویم، مشخص نیست دنیا دست کیست، هر کس سازی می زد و قیمتی می گوید، از میدان امام حرکت را آغاز می کنم، تردد بسیار به کندی صورت می گرفت، خودرویی می ایستاد، 10نفر به دنبال صندوق عقب یا وانت و نیسان می دود و ... پیرمردی با گونی و عده ای با ساک دستی مقداری مغز گردو برای فروش آورده بودند، حاجی چرا مغز سفید و خوبی دیگر نداری؟ دارم همین خوب است کیلویی 60 هزار تومان، بالاخره خریداران گردو، پیرمرد را راضی کردند گردویش را 55 هزار تومان بفروشد.

یادش بخیر سال های گذشته از ابتدای شهریور تا خرداد ماه سال بعدش گردویمان فراهم بود و به قول محلی ها "گردوی سیری می خوریم" و انواع آش ها پخت می شد و سر سفره های صبحانه هم گردوی یمان به راه بود.

در خیبان که حرکت می کنم شاهد هستم، برخی های دیگر نیز گردو پوست کنده را 70 هزار تومان می فروختند و قیمت ها در هر جایی متفاوت بود، به هر کجا از شهر که رفتم همین صحنه ها را دیدم، به نظر می رسد قرار نیست نظارتی بر فروش گردوها و مسائل بهداشتی آن باشد، گویا میدان امام را این گردو فروشان که البته منبع درآمد دیگری هم ندارد تصرف کرده اند، نه  پیاده رویی و نه خیابانی برای عبور و مرور مانده است! جا برای سوزن انداختن نیست چه  رسد برای حرکت ما عابران یا خودروها.

یکی در گوشه ای از میدان مشغول پوست کندن گردو هست و دیگری روی آسفالت میدان کنار جوی آب، 20 کیلو گردو شاید هم بیشتر بر آسفالت خیابان ریخته است، گردو را می شکند، گاهی درون جوی آب می افتاد و آن را بر می دارد.

نه قیمت یکسانی است و نه محل مناسبی برای عرضه گردوها، چه کسی باید این آشفته بازار گردوی تویسرکان را سرو سامانی دهد.اصلا نمی شود از پیاده روی های کم عرض خیابان های تویسرکان عبور کرد.

 

آقای حسنود از شهروندان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: مغازه داران هم که قوز بالاقوز هستند و گردوهایشان را وسط خیابان ریخته اند و گویا سریال سد معبر در تویسرکان هیچ گاه تمامی ندارد، حال و اوضاع هم که می بینید در میدان اصلی شهر بساط پهن کرده و گردو پوست می کنند، می خرند و می فروشند!

وی می افزاید: قیمت ها هم که خودتان می بینید ثابت نیست، اینکه قیمت گردوی سفید یا گردویی قهوه ای و تیره در دو محل مختلف، متفاوت است، جای سوال دارد.

خانم امیری نیز از مسئولان می خواهد: در یکی از خیابان های شهر مثل فردوسی و حافظ غربی، خیابان آیینه وند و بلوار  سرکان بازاری موقتی ایجاد کنند و در فصل خرید و فروش گردو سرو سامانی بدهند، می شود با گرفتن مالیات کم و امتیازهایی به فروشندگان گردو آن ها را تشویق به حضور در بازار کرد.

وی می افزاید: بسیاری از مردم تویسرکان درآمدی جز خرید و فروش گردو ندارند و اگر مکان مناسبی باشد به طور قطع استقبال می کنند، اینجا فقط و فقط کمی همت مسئولان را می خواهد، مگر زدن بازارچه های کوچک موقتی چه قدر هزینه بر است و وقت و فکر می خواهد؟! اطراف میدان امام هم که می خواهیم حرکت کنیم با هزار سلام وصلوات باید حرکت کنیم که مبدا با گردوهای فروشندگان برخورد کنیم آن ها را بر روی زمین بریزیم و یا از خیابان هم که عبور می کنیم مراقب باشیم خودروها با ما برخورد نکنند، از گردوهای شکسته شده و زباله های ایجاد شده از آن ها هم که چه باید گفت که خود دیدنی است!

به گزارش رودآور، درخواست مردم تویسرکان از مسئولان شهرستان این است تا وضعیت قیمت گردو به طور مناسب تعیین و محل عرضه و خرید و فروش آن ساماندهی شود، تا فضا و مبلمان شهری را زیبا برای مسافران به تصور بکشند، مردم می خواهند که حداقل در زمان خرید و فروش گردو بازارچه های موقتی ایجاد شود.

شهروندانی تویسرکانی سالیان سال است در آرزوی که دیگر برایشان محال شده است می سوزند و می سازند، آرزوی ایجاد صنایع تبدیلی در تویسرکان حداقل برای محصول گردوی شهرستان.

 

 

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان