آخرین اخبار

15. بهمن 1394 - 9:36   |   کد مطلب: 21395
رئیس اداره کتابخانه های عمومی تویسرکان گفت: : انس با کتاب در دوران کودکی و نوجوانی تثبت کننده آن در دوران بزرگسالی است.

به گزارش خبرنگار رودآور، نشست کتابخوان شهرستان تویسرکان در قالب نشست کودک و نوجوان  در سالن اجتماعات اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تویسرکان  برگزار شد.

«مهدی کریمی» رئیس اداره کتابخانه های عمومی تویسرکان در این باره گفت: این نشست با همکاری اداره آموزش و پرورش و به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار گردید و در آن هشت نفر از کودکان و نوجوانان به ارائه کتاب های خود پرداختند.

وی اظهار کرد: انس با کتاب در دوران کودکی و نوجوانی تثبت کننده آن در دوران بزرگسالی است.

«محمد گودرزی» معاون پرورشی اداره آموزش پرورش با تشکر از اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، این گونه برنامه ها را عامل بسیار مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی در بین دانش آموزان دانست و بر استمرار آن تأکید کرد.          
در این نشست که با استقبال بسیار خوب مخاطبین مواجه شد، هشت نفر از کودکان و نوجوانان به ارائه کتاب های خود پرداختند.

اجرای تئاتر گروه هنری قاصدک متناسب با مقوله مطالعه و کتاب اجرا و اهداء جوایزی  به ارائه دهندگان کتاب جوایزی اهدا از دیگر برنامه های این نشست بود.

به گزارش رودآور،  نشست کتابخوان سلسله نشست هایی است که در آن افراد به ارائه کتاب هایی می پردازند که قبلا آنها را مطالعه کرده اند.

در این نشست هشت کتابخوان به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

بچه شیرخوار سخن می گوید  نویسنده : کریـم باوفا / ارائه دهنده: سارا اسکنـدری            
دانش آموز پایه دوم ابتدایی مدرسه بهشت عضـو کتابخانه شهید مدنی

 در روزگاران گذشته خداوند پس از سال‌ها به «محمود» و «صفیه» كودكی عطا كرد. روزی صفیه برای خرید به بازار رفت و در راه امیر را دید كه با جلال و شكوه از میان مردم می‌گذرد و مردم راه را برای او باز می‌كنند. او از خداوند خواست كه فرزندش را به جلال و شكوه امیر برساند. در همان حال ناگهان كودك كه در حال خوردن شیر مادر بود، گفت: نه مادر! صفیه شگفت‌زده شد. اندكی بعد او با دیدن كنیزی كه مردم به وی سنگ پرتاب و او را دزد و زناكار خطاب می‌كردند، از خداوند خواست كه فرزندش را همچون این كنیز قرار ندهد. اما بار دیگر فرزند رو به آسمان نمود و از خداوند خواست تا او را مانند این زن قرار دهد. پس از آن كودك ادامه داد: مادر! آن مرد كه با جلال و شكوه می‌آمد مردی ستم‌گر و اهل دوزخ است، اما آن كنیز، که مولایش او را به علت زیادی بخشش بر بینوایان به سرقت متهم كرده است و به علت زیبایی چهره زن و رفتار سرورش او را زناكار می‌نامند، خدا را برای خود كافی می‌داند و داوری را به خدا می‌سپارد. مخاطبان در این كتاب می‌آموزند كه هرگز نباید به ظاهر توجه كرد؛ چه بسا انسان‌های با سیرت ناپسند خود را زیبا جلوه دهند و یا انسان‌هایی در چهره ناپسند، باطن نیكو داشته باشند.

کلاغ و جغد نویسنده: اسماعیل هنرمند نیا / ارائه دهنده: نگار عبدالبـاقی دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مدرسه بهشت، عضـو کتابخانه شهید مدنی

خوانندگان گروه سنی((ج)) با مطالعه این كتاب مصور، درمی‌یابند كه اندیشیدن در كارها و بهره‌گیری از هوش و دقت مهم‌ترین رمز موفقیت است .در این داستان، جغدها هر شب به كلاغ‌ها حمله می‌كنند و تعدادی از آنها را می‌كشند .كلاغ‌ها برای رهایی از حمله جغدها به چاره‌جویی برمی‌آیند .سرانجام یكی از كلاغ‌ها كه مشاور پادشاه كلاغ‌هاست پیشنهاد می‌كند او را مورد ضرب و شتم قرار دهند .سپس به نزد جغدها می‌رود و وانمود می‌كند كه پشت به كلاغ‌ها كرده و به آنان پناه آورده است، از همین رو، بر آن است از كلاغ‌ها انتقام بگیرد .این حیله او موثر واقع می‌شود و جغدها به او اطمینان می‌كنند .پس از چندی كلاغ به اسرار آنان پی می‌برد و با ترفندی جغدها را به هلاكت می‌رساند.

ملخ نوازنده / نویسنده: منصوره نظری / ارائه دهنده: مرضیه بختیاری دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مدرسه بهشت     عضـو کتابخانه شهید مدنی

 ملخ‌ها مثل هر حشره دیگری، شش پا دارند. دو پای عقب آن‌ها بلند و قوی است و برای جهیدن مناسب می‌باشد. آنها بسیار خوش اشتها هستند و از جمله برگ‌های خوشمزه و آب‌دار، حشره‌های چاق و چله‌ را می‌خورند. برای پنهان شدن از دید دشمنان بدنشان به رنگ محیط درمی‌آید. بال‌های آنها سبز است و وقتی با‌ل‌هایشان را به هم می‌زنند، صدای قشنگی از آن به گوش می‌رسد. چینی‌های قدیم عاشق صدای ملخ‌ها بودند آن‌ها فكر می‌كردند كه صدای ملخ برایشان شانس می‌آورد. این كتاب اطلاعاتی را درباره ملخ سبز نوازنده در اختیار خواننده می‌گذارد و برای گروه سنی «ب» و «ج» به نگارش درآمده است.

دوستان با محبت/ نویسنده : منصوره نظری / ارائه دهنده: هدیه اسکندری دانش آموز پایه ششم ابتدایی مدرسه بهشت عضـو کتابخانه شهید مدنی

کتاب مصوّر حاضر، مجلّدی از مجموعه کتاب‌های «من و کیمیا» و حاوی داستانی برگرفته از «کلیله و دمنه» است. این کتاب با هدف آموزش ارزش و اهمیت دوستی و اتّحاد برای گروه سنی (ج) ارائه شده است. در این داستان آمده است: روزی طوقی و سایر پرندگان در دام صیاد گرفتار می‌شوند ولی به خاطر دانایی «طوقی» همگی به یک طرف پرواز می‌کنند و با کمک موش از دام خلاص می‌شوند. کلاغ که در این مدّت شاهد ماجرا است، با موش و لاک‌پشت دوست می‌شود. موش، لاک‌پشت و کلاغ نیز با دانایی و کمک و دوستی یکدیگر آهویی را از دست صیاد نجات می‌دهند

زیبای پاک / نویسنده : سید محسن قدسی پور / ارائه دهنده نرگس زنگنه دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مدرسه بهشت عضـو کتابخانه رضی الدین آرتیمانی

 شرح مختصری از زندگانی و احوال «پیامبران الهی» به صورت داستان مصور ویژه کودکان و نوجوانان است. در این نوشتار که سومین جلد از یک مجموعه است، به شرح داستان یوسف و یعقوب و فراز و نشیب‌های زندگانی ایشان از درون چاه تا عزیزی مصر، داستان یوسف و زلیخا، داستان ایوب، ذوالکفل، شعیب و اصحاب ایکه جهت کودکان و نوجوانان به صورت مصور پرداخته شده و استفاده‌هایی اخلاقی از این داستان‌ها صورت گرفته است .

سفر به شهریور / نویسنده : هادی خورشاهیان / ارائه دهنده : مهدیـه نجفی دانش آموز پایه هشتم  مدرسه ادیب عضـو کتابخانه رضی الدین آرتیمانی

 کتاب حاضر، حاوی داستانی فارسی با عنوان «سفر به شهریور»، از «هادی خورشاهیان» برای گروه سنی (د) و (هـ) است. در این داستان بلند رخدادهای به وقوع پیوسته روزانه خانواده‌ای پنج نفره یعنی: «پدر و مادر»؛ «آیدین»؛ «بنیامین» و «ملیحه»، به نثر در آمده است. غالب روایتی این داستان بر ماجرای سفری تابستانی شکل گرفته است. سفری که با اتفاقاتی جالب همراه است

حتی یک دقیقه کافیست / آتوسا صالحی /ارائه دهنده: زهرا شرفی دانش آموز پایه هشتم  مدرسه ادیب       عضـو کتابخانه رضی الدین آرتیمانی

  رها دختر نوجوانی است که با مادر و پدرش در تهران زندگی می کند. تکلیف درس جغرافی او درباره یکی ازشهرهای ایران است. او دوست دارد جایی را انتخاب کند که با دیگرشهرها متفاوت باشد. او بدنبال نقشه ایران به سراغ کمد مادر می رود و به جای نقشه، بسته ای را پیدا می کند که محتویات آن راز تکان دهنده و هولناکی است.

شناسنامه و عروسکی در آن بسته است. شناسنامه هویت واقعی او را فاش می کند. نام او رها سروستانی متولد بم در سال ۱۳۷۸ است. و این یعنی مینو و سعید مادر و پدر واقعی او نیستند. از این پس او با پدر و مادر، با مسئولان مدرسه، با دوستان و همکلاسی هایش و همه و همه دستخوش بحران می شود. مشاور هم کاری از پیش نمی برد و چون سد در برابر آنان می ایستد. شرکت در مسابقه کشوری شطرنج و آشنایی با شیرین دختری از کرمان کمی او را آرام می کند ولی او نقشه دیگری هم در سر دارد. او تصمیم دارد به تنهایی به کرمان برود ولی مینو او را تنها نمی گذارد و همراهش می رود. او در کرمان عمه خود را ملاقات می کند و با حقایق تازه ای درباره زلزله و رویدادهای پس از آن روبرو می شود. دیدن زندگی عمه و دانستن آن حقایق سبب می شود که او خود را باشتاب به تهران برساند و به آغوش خانواده بازگردد. او زمانی که مادر از خستگی جلوی تلویزیون به خواب رفته بالش را زیر سرش می گذارد و پتو را رویش می کشد و آهسته، خیلی آهسته طوری که هیچ کس نشنود در گوش او زمزمه می کند: "دوستت دارم".

داستان به زیبایی و ژرف بحران های روحی نوجوانان، به ویژه آنان که دستخوش چنین مشکلاتی هستند را بیان می کند و همانند سازی با آن موجب تسکین آنان خواهد شد. نشان دادن اهمیت و ارزش فعالیت های اجتماعی زنان به شکل داوطلب در نهادهای مدنی از نکته های با ارزش دیگر کتاب است.

‌وقت قصه مرا صدا کن / نویسنده: محمدرضا یوسفی

/ارائه دهنده: ریحانه چهاردولی  دانش آموز پایه هشتم  مدرسه ادیب   عضـو کتابخانه رضی الدین آرتیمانی

 نوشته‌ محمدرضا يوسفي، از مجموعه کتاب‌های طرح رمان نوجوان امروز است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان آن را منتشر كردسهراب، نوجوان قهرمان داستان پدر بزرگش را از دست می‌دهد و پس از آن پدرش بهزاد تصمیم به جدایی از مادر سهراب یعنی فریبا می‌گیرد تا به همراه ماه بانو، مادر خودش به خارج از کشور هجرت کند و سهراب در دو راهی ماندن و رفتن و دل کندن از فریبا دست و پا می‌زند.    

در فراز و فرودها و کشمکش‌های داستان و هر جا شباهتی با دردسرهای شخصیت‌های شناخته شده قصه‌های قدیمی و معروف ایرانی هم‌چون ماه پیشانی، حسن کچل، نمکی، گنجشکک و نخودی پیدا می‌شود آن‌ها سهراب را همراهی می‌کنند حتی سیمرغ شاهنامه نیز به فراخور داستان پایش به فرودگاه باز می‌شود تا پایان داستان را آن‌طور که باید رقم بزنند.

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان