آخرین اخبار

28. ارديبهشت 1395 - 15:44   |   کد مطلب: 22922
فردا، چهارشنبه، به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی بازدید از موزه‌ها برای عموم رایگان است و به تبع آن “موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان” که در دل خانه مسعودی جای گرفته پذیرای تویسرکانی ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار رودآور، فردا 29 اردیبهشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی نام گذاری شده است، این نامگذاری بر اساس قطعنامه شماره پنج دوازدهمین مجمع عمومی كمیته بین المللی موزه ها ایكوم كه در 28 مه 1977 میلادی درمسكو برپا شد، صورت گرفته است.

امروزه بیش از پیش به اهمیت موزه ها به عنوان هویت ملی و تاریخی کشورها توجه می شود، تا جایی که حتی برخی کشورها برای ساختن تاریخ خود دست به خرید اشیاء قدیمی و نگهداری آن ها در موزه های خود می زنند تا شاید بتوانند تمدنی برای کشورشان دست و پا کنند.

این در حالی است که کشور عزیزمان، با تمدن و پیشینه عظیم تاریخی در هر شهر و مکانی، در دل خود موزه ها و آثارتاریخی بسیاری دارد تا فرزندان این مرز و بوم با هویت و تمدن بزرگ ایرانی اسلامی خود در گذشته به خوبی آشنا شوند.

از این رو «میثم الوندی» مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: به مناسبت 29 اردیبهشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی بازدید از موزه های استان رایگان است.

وی اظهار کرد: “موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان” که در خانه مسعودی تویسرکان واقع شده است نیز فردا پذیرای عموم خواهد بود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان افزود: خانه مسعودی به جای مانده از دوران قاجاریه با تصاویری زیبا از پادشاهان ایران باستان است که در تویسرکان، خیابان امیر کبیر، خیابان شهید دستغیب قرار دارد.

الوندی گفت: گچ بری این ساختمان به دستان هنرمندان دوره قاجاریه و به سبک گچ بری های دوران صفویه ساخته شده است و نمایی زیبا از  پادشاهان ایران باستان را به تصویر کشیده است.

وی با بیان اینکه تویسرکان با برخورداری از 221 اثر تاریخی و گردشگری و بافت سنتی و تاریخی خود، دومین شهر گردشگری استان همدان است، عنوان کرد: خانه مسعودی به عنوان اثری تاریخی متعلق به خانواده مسعودی از نوادگان مضفرالدین شاه قاجار است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در این خانه که موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان را در دل خود جای است، اشیاء مختلفی از سالیان گذشته و به ویژه دوره قاجاریه قرار دارد، تصریح کرد: ظروف قدیمی، فرش دست بافت، وسایل خرید و فروش در تویسرکان قدیم در این موزه خود نمایی می کند.

الوندی افزود: شما در این موزه می توانید سنگ نوشته ای که  در جریان حفاری غیرمجازی که در سال 72  در مقبره حضرت حبقوق نبی(ع) کشف شده را نیز مشاهده کنید.

انتهای پیام/زنگنه

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان