آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1397 - 8:21   |   کد مطلب: 23145
سیر ایرانی با برخورداری از طعم و مزه خاص و کیفیت بالا و مرغوب بودنش، جز بهترین انواع سیر در دنیا محسوب می شود، با این حال به نظر در چند سال اخیر با واردات بی رویه این محصول از چین و اواکراین و عدم حمایت مسئولان از تولیدات داخلی، سیرکاران با مشکلات عمده ای روبرو شده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ عنوان سال جاری از سوی مقام معظم رهبری «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است، عنوانی که اگر مسئولان اجرایی کشور به آن اهتمام ورزند، می تواند محور تمامی تصمیم ها و سیاست های کلان اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و سیاسی کشور شود و راهکاری اساسی برای برون رفت از مشکلات معیشتی مردم.

و اما واردات بی رویه به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی، چند سالی است، کمر کشاورزان را شکسته و آنان بالاجبار، گاهی زمین های خود را با قیمت های ارزان می فروشند و به کلان شهرها مهاجرت می کنند، تا لااقل با کارگری هم شده نان شب خانواده یشان را تأمین کنند.

این مطلب را به خوبی می توان در چهره تعدادی از برنج کاران دید، در تویسرکان نیز با وجود آن که منبع تولید گردوهای مرغوب کشور محسوب می شود، گاهی گاهی شاهد گردوهای وارداتی هستیم، از این قبیل مثال ها بسیار است که در این خبر کوتاه مجالی برای بیان کردن آن نیست و می پردازیم به درد و دل سیرکاران تویسرکانی.

زمین زیر کشت سیر تویسرکان نزدیک به سه هزار هکتار است

گفته شده که نزدیک به سه هزار هکتار زمین زیر کشت سیر در سال جاری در تویسرکان موجود است و اما این روزها دل نگرانی های سیر کاران به اوج رسیده است.

سایه نگرانی از واردات سیرهای چینی و اوکراینی بر سر سیرکاران تویسرکانی

سوری، یکی از این سیرکاران در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: کاشت، داشت و برداشت سیر گرچه دشوار است، به ویژه در هنگام وجین سیر و به قول تویسرکانی ها گزین آن، با این وجود با تمامی سختی ها کشاورزان، از این طرف و آن طرف هم شده با کمک کارگران، زمین های خود را علف های هرز پاک می کنند.

وی اظهار کرد: تنها نگرانی ما واردات بی رویه سیر است که نکند باز داستان دنباله دارش در سال جاری تکرار شود و ما متضرر شویم، چرا که در سال گذشته بخش عمده ای از محصول سیر خود را به قیمتی بسیار پایین به فروش رساندم و بخشی دیگر که خریداری نداشت از بین رفت.

واردات بی رویه؛ کمر کشاورزان را می شکند؛ دل خوش، سیری چند؟!

سیرکار دیگری نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: می گویند آب نیست، آب نیست و آب نیست، تا فرهنگ سازی شود و کشاورزان به سمت کشت های کم آب بر روی بیاورند، حالا که ما به این سمت آمده ایم و سیرکاشته ایم زمینه را برای خریداری محصولات ما فراهم نمی کنند.

وی تصریح کرد: سیر، کشتی کم آب بر است و می توان با کاشت و حتی صادرات آن در صرفه جویی در مصرف آب و ارزآوری به کشور سهیم بود، ولی نمی دانم آیا دست هایی پشت پرده است و شایدهم نه، کم توجهی، کم کاری و عدم لیاقت مدیران بالادستی مرتبط زمینه این همه مشکلات را برای کشاورزان به وجود آورده است.

این کشاورز تویسرکانی ادامه داد: متأسفانه سیاست های کلان به گونه ای است که هر ساله با واردات سیرهایی چینی و اوکراینی کمر ما سیرکاران را می شکنند و تمام زحمات ما را به باد می دهند، در این اوضاع بد اقتصادی و معیشتی چه انتظاری می توان داشت که دلمان به عملکرد مسئولان اجرایی متولی خوش باشد!

کارگرانی که تنها توجه می خواهند

عبدالمالکی هم کارگری است که بر روی زمین های کشاورزی دیگران، کارگری می کند، او در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: من لیسانس حسابداری دارم و بیکار و صاحب زن و دو فرزند، باید برای گذران زندگی هم شده کارگری می کنم تا نان شبمان تأمین شود، از این رو این روزها به گزین کردن سیر مشغول هستم.

وی افزود: سال گذشته نیز کارم همین بود و از نزدیک شاهد بودم که صاحب زمین سودی بابت این همه هزینه کرد به دستش نرسید و از آن جا که نسبت فامیلی با یکدیگر داریم، شاهد بودم که زمستان خود را با اندک سرمایه و بی پولی سپری کرد.

 روزگار کشاورزان را با واردات محصولات کشاورزی سیاه می کنند

عبدالمالکی با بیان اینکه ما کارگران تنها توجه می خواهیم، تأکید کرد: این همه اختلاس های کلان در کشور می شود، جلویش را نمی گیرند، این همه واردات بی رویه و قاچاق کالا داریم جلویش را نمی گیرند، این همه روزگار کشاورزان را با واردات محصولات کشاورزی سیاه می کنند، اما نظارتی جامع و برنامه ریزی شده بر آن نیست، شما بگویید ما چه کاری باید انجام بدهیم؟!

واردات نامناسب زمینه بیکاری همه مشاغل را فراهم شاخته است

وی افزود: تعداد دیگری از کارگرانی که مشغول وجین یا همان گزین سیر هستند، را منبت کاران روستاهای شهرستان تشکیل می دهند، که آنان نیز به دلیل واردات دستگاه سی.ان.سی در حوزه مبل و منبت و نداشتن سرمایه بالاجبار برای تأمین اندک درآمد به گزین سیر مشغول می شوند.

با هزار بهانه، واردات سیر را توجیه می کنند

قادری یکی دیگر از سیرکاران تویسرکانی است، او نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: به ما می گویند محصولات شما شکیل و بسته بندی نشده است و آن را با قیمت های پایین خریداری می کنند، اگر این گونه است چرا لااقل در تویسرکان برای ساخت یک کارخانه کوچک و یا واحد تولیدی بسته بندی، حمایتی از کسی نمی شود.

وی عنوان کرد: متولیان امر، با هزار هزار بهانه، می خواهند واردات بی رویه خود را توجیه کنند، در حالی که می توانند با اندک حمایتی از کشاورزان از مهاجرت آنان به شهرها و نابودی محصولات کشاورزی تولید داخل جلوگیری کنند.

تدبیرهای سوخته را دور بریزید

به گزارش رودآور؛ سیر ایرانی با برخورداری از طعم و مزه خاص و کیفیت بالا و مرغوب بودنش، جز بهترین انواع سیر در دنیا محسوب می شود، با این حال به نظر در چند سال اخیر با واردات بی رویه این محصول از چین و اواکراین و عدم حمایت مسئولان از تولیدات داخلی، سیرکاران با مشکلات عمده ای روبرو شده اند.

امید آنکه متولیان امر در عمل و نه در گفتار، در اجرایی شدن وعده های خود صادق باشند، تا خدایی ناکرده با تدبیرهای سوخته، روزگار کشاورزان را به کامشان تلخ نکنند.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

لطفا از جناب آقای اکبری بپرسید چرا تویسرکان بزرگترین تولید کننده گوشت مرغ و تخم مرغ استان همدان امکانات کافی درمانی و دارویی دامپزشکی برای واحد های متعدد مرغداری ندارد. و مرغداران تویسرکانی برای خدمات دامپزشکی که در تویسرکان به صورت انحصاری در آمده است به تهران و همدان مراجعه کنیم. چون در تویسرکان داروخانه دامپزشکی و دیگر مراکز درمانی دامپزشکی انحصاری و بدون رقابت با قیمت های بسیار بالا ارایه می شود.

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان