آخرین اخبار

27. خرداد 1395 - 15:16   |   کد مطلب: 23241
در بساط بی تدبیری؛ قصه غربت شهدا تمامی ندارد...
1460 روز گذشت؛ گلزار شهدای گمنام تویسرکان ساماندهی نشد+تصاویر
یک هزار و 460 روز از مراسم تشییع و تدفین پنج شهید گمنام آرمیده در تپه نورالشهدای تویسرکان می گذرد و اما در بساط بی تدبیری، قصه غربت این شهدا ادامه داد و مزارشان هنوز ساماندهی نشده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، چهار سال پیش در چنین روزی یعنی 27 خرداد سال 91، تپه همینه تویسرکان محل آرمیده شدن پنج شهید گمنام می شود و از آن پس به نام تپه نورالشهدا معروف می شود، مردم با شور و معنویت ویژه ای از شهدا استقبال کردند، روزها یکی پس از دیگری گذشت و اما امروز یک هزار و 460 روز از آن مراسم می گذرد و هنوز گلزار این پنج شهید گمنام ساماندهی نشده است.

نانکلی یکی از شهروندان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: قصه غربت شهدا تمامی ندارد و کسی نمی داند که این علی اکبرهای خمینی(ره) چطور شهید شدند و چه غریبانه ندای حق را لبیک گفتند.

وی اظهار کرد: از همه غریب تر همین پنج پیکر پاک و مطهر شهدای گمنام تویسرکان هستند که چهار سال پیش همزمان با شهادت باب الحوائج امام موسی کاظم(ع) تشییع و تدفین شدند و به حق مردم تویسرکان، سنگ تمام گذاشتند و مادر، پدر، خواهر و برادرهای این شهدا عزیزان شدند.

این شهروند تویسرکانی افزود: شنیدم یکی از مادران شهدای این شهر، درعالم رویا، جوانی را که لباس بسیجی بر تن و چهره ای نورانی دارد، می بیند و زمانی که جویای نام او می شود، می گوید؛ که ما از شهدای گمنام شهر شما هستیم، از مردم و جوانان شما تشکر می کنیم که به ما سر می زنند و فراموشمان نکرده اند.

نانکلی عنوان کرد: خدا می داند که مادرهای دل شکسته از همه جا چشم انتظار فرزندانشان هستند و حیف و صدها دریغ که هنوز گلزار این شهدای بزرگوار با وجود گذشت ها سال ها، ساماندهی نشده است.

شهروند دیگری نیز با بیان اینکه چهار سال گذشته و مزار مطهر شهدا هنوز ساماندهی نشده است، گفت: برخی از مسئولان می گویند مردم بیایند وسط میدان و کمک ارگان ها دهند، ما مردم که مشکلی نداریم همیشه در صحنه بودیم و این هم را به جان می خریم، اما مگر نه این است که ارگانی ابتدا باید متولی امور شده و با یک برنامه ریزی، هدایت همین مردم را برای ساماندهی گلزار شهدا به دست گیرد؟

وی تصریح کرد: سوال اصلی اینجاست؛ که آیا تاکنون ارگانی پرچم تبلیغ برای ساماندهی گلزار شهدا را به دست گرفته و برنامه های فرهنگی ویژه ای برای جلب حمایت مردم انجام داده اند که حالا حرف از کمک های مردمی می زنند؟ به نظر می رسد مسئولان برای ساماندهی مزار این پنج شهید عقب نشینی کرده اند، وگرنه تاکنون اقدامی در خور این شهدا باید انجام می دادند.

الوندی؛ یکی از شهروندان تویسرکانی است، او که چند سالی است لحظه سال تحویل را با این شهدا آغاز کرده، می گوید: مادر پیری دارم که گاه به گاه از من می خواهد او را به تپه نورالشهدا بیاورم تا دلش آرام گیرد، برخی روزها فرصت می شود و او را با خود می آورم، اما برخی روزهای دیگر، با پای پیاده، مسیر خاکی را طی کرده و با هزار مشقت برای زیارت می آید.

وی عنوان کرد: مادر از اینکه این مسیر را طی می کند، ناراحت نیست و می گوید، دلتنگ مادران این شهدا هست که این روزها چشمانشان به درب خشک شده تا فرزندانشان بیاند، از غصه آن ها نمی تواند آرام بگیرد و به جای آن ها بر سر مزار مطهر شهدایشان رفته و زیارت می کند.

زهرا به همراه دوستان خود بیشتر پنجشنبه های به زیارت این قبور مطهر می آیند، او گفت: در این آشفته باز بی تدبیری معلوم نیست اوضاع مزار پنج شهید گمنام، چه روز و روزگاری ساماندهی می شود تا ما با خیالی آسوده در روزهای وسط هفته نیز بتوانیم به اینجا بیاییم و فاتحه ای بدون دغدغه بخوانیم.

وی افزود: دلمان را خوش کرده ایم به برگزاری تعدادی برنامه های فرهنگی در تپه نورالشهدا، اما خدا می داند تا این مکان معنوی ساماندهی نشود، نمی توان آن طور که باید و شاید برنامه های فرهنگی مناسبی در راستای تکریم شهدا و ترویج فرهنگ ایثار وشهادت برگزار کرد.

این شهروند تویسرکانی تصریح کرد: بارها روزهای سرد زمستان و یا گرم تابستان به دلمان افتاده که بر سر مزار بیاییم تا با شهدا عهد و پیمان ببندیم، با آژانس می آییم و می رویم و فرصت کوتاهی را بر سر مزار هستیم، اما اگر حداقل حسینیه ای کوچک در این مکان ساخته شود، بی دغدغه از سرما و گرما در آنجا زیارت عاشورا و یا دعای توسلی می خوانیم و دلمان را صفا می دهیم، اما حیف و صدها حیف که حتی در زمستان به دلیل گل آلود بودن مسیر نمی توانیم روزهای دلتنگی خود را در کنار شهدا سپری کنیم.

شهروند دیگری نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: محوطه این مکان در خوز شأن این شهدا نیست و بارها مواردی می شنویم که نباید، نم دانم فردای قیامت، می توانیم پاسخی برای این شهدای گمنام و مادران داغ دیده یشان داشته باشیم یا نه؟

محمدظاهری از دیگر شهروندان تویسرکانی نیز گفت: مسئولان می گویند اعضای هیأت امنای تپه نورالشهدا افراد حقوقی متشکل مدیران ارشد شهرستان هستند و به زودی افراد حقیقی را هم اعلام می کنند و اما این این هیئت امنا بهتر نیست که برای مردم شفاف سازی کنند در این سال ها چه اقداماتی انجام داده اند؟

شهروند دیگر تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: در رابطه با تپه نورالشهدا به نظر می رسد که هزینه های بالایی نیاز است تا یک طرح جامعی پیاده سازی شود، از جمله برای ساخت حسینیه، آسفالت مسیر، ساخت المان و موارد دیگر، مدیران هم که می گویند بودجه و اعتبار کم است و حالا باید در این شرایط چه اقدامی انجام داد، شاید همانند خیرین مدرسه ساز خیری را هم بتوانیم برای این امر پیدا کنیم.
وی افزود: چند مسئله درباره تپه نورالشهدا مطرح است، یکی همین مسئله بودجه است که می گویند شرایط تخصیص اعتبارات هم مناسب نیست، دوم اینکه هم مسئولان در قبال تپه نورالشهدا مسئول هستند هم مردم چرا که زمان جنگ نمی پرسیدند، حزب و گروهت چیست همه و همه کمک می کردند از پیرزنی که تمام دار و ندارش تخم مرغ هایش بود تا یک دکتر و وکیل و قاصی و دیگر اقشار مردم، الان نیز به نظر می رسد علاوه بر همت مسئولان که باید باشد ساماندهی قبور این پنج شهید گمنام نیازمند همت مردمی هم است.

مهر ماه سال گذشته بود که «سید کمیل باقرزاده» از طلاب فعال در فضای فکری و مجازی کشور در صفحه اینستاگرام خود پس از حضور در میان تویسرکانی ها، مطلبی نوشت که در انتهای آن آمده بود: ان شاءالله باید حرم شهدای گمنام تپه نورالشهدا تویسرکان با همت بیشتر جوانان شهر ساخته شود."

شما خوانندگان عزیز و  تصاویر گرفته شده در این چهار سال.

انتهای پیام/ زنگنه

 

 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

مدیران تویسرکان اقتصاد مقاومتی را به سخره گرفته اند. سالهاست که وضعیت آرامگاه شهدای گمنام شهرستان تویسرکان نابه سامان است. و این در حالی است که شهرداری تویسرکان علی الخصوص شهردار تویسرکان به جای ساماندهی آرامگاه شهدای گمنام تویسرکان و به طور مثال جدول گزاری مسیر جاده این شهدا طی این سالها بارها جدول چندین خیابان اصلی و فرعی را تعویض کرده اند که شاید هیچ لزومی نداشت. و این روزها نیز شهرداری تویسرکان اقدام به تعویض جدول های بلوار شهید بهشتی را در محدوده باغات کنار بلوار کرده است. آیا اولویت ها اینگونه در شهرداری تویسرکان تقسیم بندی می شوند؟ ایا در سال اقتصاد مقاومتی نباید شهردار محترم تویسرکان اولویت بندی پروژهها را بر اساس نیاز شهروندان و مطالبات عمومی تقسیم بندی کنند؟
باسلام شهدادرغربت ماندنشان برای به امتحان کشاندن مدعیان پیروی کردن راه آنهاست ولی کسی که آرمان شهیدرانمی شناسدچگونه میتواندبه اونهاخدمت بکندالبته مردم قدرشناس تویسرکان واقعادرتشییع وبه خاکسپاری این گمنامان عزیزسنگ تمام گذاشتندوانشاله روزی شاهدبه ثمررسیدن زحماتشان خواهیم بودبگذاریدمابه دنبال آرزوهایمان درکنارشهدادنبال کنیم واون اینکه شهدای عزیزگمنام دوستتان داریم
با سلام خاهشا تصاویری از زمستان تپه نورالشهدا تویسرکان و وضعیت آن در زمستان وبرف و بارندگی بگذارید. مادران سالخوره شهدا و پدران سالخورده شهدا با زحمت بر مزار شهدای گمنام حاضر می شوند

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان