آخرین اخبار

15. شهريور 1395 - 8:41   |   کد مطلب: 24185
رئیس منابع طبیعی تویسرکان با بیان اینکه در دو آتش سوزی در روزهای گذشته 20 هکتار از مراتع شهرستان تویسرکان طعمه آتش شد، گفت: در جلسات متعدد حرف از همکاری در چنین بحرانی هایی می زنند، اما برای مهار آتش ما تنها بودیم و شاید تنها یک نفر وارد عرصه شد.

به گزارش خبرنگار رودآور، یکم شهریور ماه جاری بود که خبری مبنی بر خاکستر شدن 6 هکتار از مراتع تویسرکان بر روی خروجی سایت رودآور رفت، آتشی که به دلیل وزش باد پس از هشت ساعت مهار شد.

هفته گذشته نیز در روستای وردآورد علیا در حدود هشت تا 10 هکتار دیگر از منابع طبیعی طعمه آتش شد و اما روز گذشته نیز 10 هکتار از مراتع شهرستان خاکستر شد.

«محمدباقر دباغی» در گفت و گو با خبرنگار  رودآور با اشاره به آتش سوزی رخ داده روز گذشته در بخشی از مراتع تویسرکان، گفت: آتش سوزی در مراتع بین دو روستای ابرلاق علیا و ابرلاق سفلا از ساعت 17 عصر آغاز و پس از هفت ساعت تنها توسط 6 نفر از نیروی های منابع طبیعی، ساعت 24 شب مهار شد.

وی اظهار کرد: آتش از یک زمین کشاورزی که به نظر می رسد صاحب آن برای خوردن چای، آتشی به پا کرده آغاز شد و به دلیل وزش باد به سمت مراتع منحرف می شود و این گونه 10 هکتار از مراتع در آتش بی احتیاطی به باد رفت.

رئیس منابع طبیعی تویسرکان با گلایه مندی از مسئولانی که در جلسات مختلف حرف از کمک و یاری رساندن به منابع طبیعی در هنگام بحران می زنند، گفت: آتش سوزی در مراتع همانند بحران های طبیعی دیگر همچون زلزله و سیل است و نیاز به یک مدیریت بحران دارد که باید جدی گرفته شود، همانطور که برای زلزله تمامی نیروها بسیج می شوند برای حفظ منابع طبیعی نیز باید وارد عرصه شوند نه اینکه خود را کنار بکشند.

دباغی عنوان کرد: نیروهای ما نه اضافه کاری و حق مأموریت می گیرند و نه به مانند برخی ها فیش های آن چنانی و اگر کسی بخواهد ما داوطلبانه برای شفاف سازی هم شده فیش های حقوقی اندک کارمندان خود را منتشر می کنیم، با این حال کارمندان ما از زندگی و وقت خود برای حفاظت از منابع طبیعی می گذرند، بدون دریافت هیچ حق مأموریتی ساعت دو نیمه شب هم شده، بی توجه به وسایل و امکانات اندک و بدون گذراندن دوره آموزشی اطفاء حریق وارد عرصه می شوند.

وی تصریح کرد: نیروهای ما با این همه مشکلات، در ارتفاعات سه هزار متری هم شده در دل تاریکی شب بیل به دست به فکر مهار آتش هستند و کسی در این میان به فریاد نمی رسد و شاید یکی دو نفر آن هم به صورت داوطلبانه وارد عرصه می شوند و کمک می دهند که کافی نیست.

رئیس منابع طبیعی تویسرکان افزود: از آن طرف هم کشاورزی در کنار من ایستاده بی توجه به منابع طبیعی از دور نگاه می کند و می گوید "پس این رییس منابع طبیعی کجاست؟ که به داد برسد"، بدون آنکه خود وارد عرصه شود و دلی برای مراتعی که تأمین کننده علوفه دام هایش است بسوزاند.!

دباغی تأکید کرد: انتظار می رود که برای مهار آتش همه وارد عرصه شوند و نه اینکه از دور نظاره گر باشند.

 یکی از شهروندان تویسرکانی درباره آتش سوزی مراتع خرمرود که یکی پس از دیگری رخ داده است، گفت: در حدود سه شب پیش بود که مراتع روستای وردآورد آتش می گیرد و من داوطلبانه تا چهار صبح با زحمات بسیار دوستان منابع طبیعی به فکر خاموش کردن آتش بودیم.

وی با تأکید بر اینکه باید ریشه یابی شود که منشاء این گونه آتش سوزی ها از کجا بوده و از روی دادن آن جلوگیری کرد، افزود: مهم است که مردم حفظ و حراست از منابع طبیعی را عهده دار باشند.

این شهروند تویسرکانی عنوان کرد: در این آتش سوزی ها بسیاری از انواع حیوانات از مورچه و خرگوش گرفته تا مار و عقرب و ده ها گونه گیاهی و جانوری کمیاب از بین می رود و برای مهار آتش همت همگانی نیاز است.

وی تأکید کرد: نیروهای منابع طبیعی تویسرکان از دل و جان برای حفظ منابع طبیعی که بخش عظیمی از زندگی نسل آینده به آن وابسته است، تلاش می کنند، وقت می گذارند، اما وظیفه، وظیفه دشوار و سنگینی است و با این بودجه و امکانات اندک آن طور که باید پیش نمی رود، چرا که حضور مردم و همراهی آنان نیز یک اصل است.

این شهروند تویسرکانی تصریح کرد: ضروری است که مردم دلشان برای حفظ منابع طبیعی هم بسوزد و مسئولان را در این زمینه یاری کنند.

به گزارش رودآور، حفظ و حراست از منابع طبیعی، عزمی جدی و همگانی می خواهد، آنجا که نیاز به فرهنگ سازی باشد مسئولان امر وارد گود شوند و آنجا که تأمین نیرو و امکانات نیاز است، مسئولان دیگر خود را جزیی از همیاران بدانند و اقدامات لازم را انجام دهند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان