آخرین اخبار

27. مهر 1395 - 6:57   |   کد مطلب: 24645
در حالی که بیکاری از عوامل کاهش 25 درصدی جمعیت تویسرکان نسبت به 30 سال گذشته است، یک محقق تویسرکانی بر آن شد تا راه های مقابله با بیکاری را در کتابی جمع آوری کند و در اختیار مردم قرار دهد.

به گزارش خبرنگار رودآور، شهرستان تویسرکان از شهرستان های خوش آب و هوا، با اقلیمی زیبا در دل دامنه الوند است، شهرستانی با 221 اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری و طبیعت بکر و زیبا.

مطابق با آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان این شهرستان در حدود 30 سال پیش در حدود 140 هزار نفر جمعیت داشته است، در حالی که در سرشماری سال 90، این آمار به 100 هزار و 786 نفر کاهش یافت.

رشد منفی جمعیت در تویسرکان که به صورت عمده ارتباط مستقیم با بیکاری و مهاجرت شهروندان آن دارد، سبب شده تا تخصیص و جذب اعتبارات نیز با مشکلاتی روبرو شود.

و اما در این گزارش ما از اینکه چه عواملی سبب به وجود آمدن چنین نرخ بیکاری در شهرستانی کوچک با این همه امکانات کشاورزی و باغی از جمله گردو شده است، از جمله جریان های سیاسی و سیاست زدگی برخی مسئولان در سال های گذشته، می گذریم و به معرفی کتابی که به تازگی از سوی یک محقق تویسرکانی برای ارائه راهکارهای مقابله با بیکاری در تویسرکان نوشته شده است می پردازیم.

«مسعود عبدالمنافی» محقق و معلم تویسرکانی است که البته اختراعی نیز به نام خود ثبت کرده است، او درباره کتاب نوشته شده توسط خودش با عنوان "بیکاری و راه های مقابله با آن در شهرستان تویسرکان" می گوید: پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای عملی و بومی مؤثر در کاهش نرخ بیکاری در تویسرکان انجام شده و بر پایه توانمندی های بالقوه این شهرستان است.

وی اظهار کرد: از جمله مصائب جهان امروز که به سلامت و امنیت جامعه آسیب جدی می زند، مشکل بیکاری است و بیکاری تابع شرایط گوناگون بوده که برخی از آن ها را می توان مدیریت کرد، از جمله می توان به نیازمندی های جامعه و همسویی آن ها با امکانات موجود اشاره کرد.

این محقق افزود: تویسرکان ظرفیت های بسیاری برای مقابله با بیکاری دارد که از آن جمله می توان به وجود سنگ گرانیت، محصولات باغی، پرندگان زینتی، ظرفیت های گردشگری و صنعت توریسم اشاره کرد.

عبدالمنافی ادامه می دهد: با استفاده بهینه از این ظرفیت ها و تبدیل آن ها به محصول، می توان آمار بیکاری شهرستان را به طور چشم گیری پایین آورد.

وی عنوان کرد: تویسرکان با توجه به موقعیت جغرافیایی اش که در منطقه ای کوهستانی و به نسبت بن بست قرار گرفته است برخوردار از شرایط و امکانات طبیعی خاص است که مختص این شهرستان بوده و استفاده بهینه از آن ها می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

این محقق تویسرکانی تصریح کرد: تویسرکان شاید به نوعی به دلیل دوری از مسیر راه های اصلی کشور( که البته دو سالی می شود 56 کیلومتر از راه های آن جز محورهای اصلی و مواصلاتی کشور قرار گرفته است) در بن بست قرار است، همین امر سبب شده تا از نظر صنعتی، اقتصادی و کشاورزی پیشرفت نکند و در نتیجه دارای رشد منفی جمعیت باشد و آمار بیکاری در آن افزایش یابد.

عبدالمنافی افزود: در این تحقیق سعی بر آن است که با توجه به ویژگی هایی جغرافیایی شهرستان و نیز با توجه به شناخت مردم و نیازمندی هایشان، راهکارهای عملی و به طور عمده خاص منطقه تویسرکان ارائه شود تا هم بتوان در ترغیب و تشویق مردم به ماندن در شهرستان نقشی ایفا کرد و هم نرخ بیکاری را کاهش داد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان