آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1396 - 15:23   |   کد مطلب: 28178
یک پاسدار نمونه در عرصه اقتصاد مقاومتی توانسته است بی توجه به حرف های ناامید کننده برخی مسئولان، با اندک سرمایه و پشتکار خود، با پرورش ماهی و دامداری قدم های استواری را در رونق بخشی به کسب و کار و پویا ساختن تولید و اشتغال در روستای اشتران بردارد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز سوم شعبان مصادف با سالروز ولادت امام سو شیعیان امام حسین(ع) است که به عنوان روز پاسدار شناخته در ایران اسلامی شناخته می شود.

از این رو به سراغ یکی از پاسداران نمونه این مرز و بوم رفتیم، فردی که نه تنها حفظ و پاسداری ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی را عهده دار است، بلکه چند سالی است در لبیک به ندای رهبر انقلاب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مباحثی مرتبط با پویایی اقتصادی فعالیت های بسیاری داشته است.

او «محمدصادقی دولت آبادی» است که در حال حاضر در تهران فعالیت می کند و از آنجا که همسر او اصالتاً اهل روستای اشتران در شهرستان تویسرکان است، تعطیلات نورزوی و یا برخی تعطیلات دیگر برای دید و بازدید به این روستا می آیند.

صادقی دولت آبادی فعال در عرصه اختراعات نیز هست و با توجه به ثبت دو اختراع و فروش یکی از آن ها توانست چند سال پیش 200 مییلون تومان به دست آورد، در حالی که می توانست با سپردن این سرمایه نه چندان زیاد به بانک و دریافت سود کار خود را دنبال کند، اما این کار را انجام نداد و راضی به این گونه سودها نشد و بیشتر فعالیت هایی را که بتواند برای دیگران اشتغالزایی کند را آغاز کرد، تا آن که زمینی با همین هزینه ها برای دامداری و پرورش ماهی در روستای اشتران خریداری می کند.

او می گوید: زمین مورد نظر را سال 91 خریداری کردیم، بسیاری مانع این کار می شدند و حتی علاوه بر برخی از مسئولان، عده ای از اهالی هم می گفتند این کارشدنی نیست و با این کم آبی راه به جایی نمی بری و اما من مقاومت کردم، در زمین خریداری شده استخری به مساحت یک هزار مترمربع ساختم و آب آن هم از آب هایی که در فصل سرما در روستا به هدر می رفت، تأمین شد.

این پاسدار نمونه عنوان کرد: سال اول 15 هزار ماهی به اندازه 03 گرم را در این آب راکد رها کردیم، این ماهی ها به130 گرم هم رسید اما به دلیل یک سفر کاری و کم اطلاعی فرد نگهداری کننده ماهی ها تلف شدند، سال بعد نیز با توجه به نبود زیرساخت های لازم برقی بخشی از چهار هزار ماهی رها شده تلف شدند، با این وجود و حرف و حدیث های اطرافیان از شکست ناامید نشدم و معتقدم هستم اگر بارها به زمین خوردیم، راهی باید بیاییم که به نتیجه برسیم، تلاش از ما می شود و برکت هم خدا می دهد و همان پشتکاری را در پیش گرفتم که در هنگام ثبت اختراع به خرج دادم.

صادقی دولت آبادی افزود: از ماهی های قزل آلای باقی مانده مقداری در تهران به فروش رساندیم و مقداری هم اهالی روستا بهره مند شدند، حتی آن عده هم که می گفتند این کار شدنی نیست، با چشمان خود دیدند که شدنی شد و طعم و مزه این ماهی ها بهتر بود و به این باور رسیدند که می شود با اندک امکانات بهترین ماهی های ارگانیک را پرورش داد، چرا که غذای آن ها به طور کامل طبیعی است، همچون گندم، یونجه، سویا و ذرت و به این دلیل است که ماهی ها در زمان مناسب پروش یافته و طعم بسیار عالی دارند.

او ادامه می دهد: در سال جاری نیز 20 هزار ماهی کپور در این استخر رهاساختیم و با توجه به آن که زیرساخت ها بهتر شده و تجربیاتمان بیشتر، امید است که بهره لازم را امسال ببریم، این استخر ظرفیت بالایی دارد و در صورتی که امسال به نتیجه برسم اهدافی دیگر در برنامه های خود جای داده ام، از جمله صادارت تولیداتمان به عراق، چرا که تولید این ماهی به طور کامل ارگانیک است و به عراق هم نزدیکتر هستیم.

این پاسدار فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: برای آن که بتوانیم از تولیداتمان در فصل سرما هم بهره مند شویم، برای استخر سرپوشی در نظر گرفته ایم تا شب هنگام با آن پوشش گرمایی که در طول روز جذب شده، از آب استخر خارج نشود، بدین ترتیب می توان امید داشت سالانه دو بار از استخر ثمره تلاشمان را برداشت کنیم.

صادقی دولت آبادی گفت: برخی از مسئولان سعی کردند با حرف های مأیوس کننده ما را از این فعالیت اقتصادی دور سازند، اماخوشبختانه این روزها اهالی روستا از روش کار ما سوال می کنند، اگر سد خرمرود در این منطقه زودتر هم احداث شود بی تردید کشاورزان از نظر آبی با مشکل مواجه نمی شوند، چرا که این روزها پیش آمده که برای تهیه آب بگو مگو ها و جر و بحث هایی برای گرفتن حق آبه در میانشان به وجود آمده است.

او افزود: منطقه اشتران منطقه سرسبز و خوش آب و هایی است و نه تنها ظرفیت تولید و پرورش ماهی دارد بلکه از نظر گردشگری هم مناسب است و امید می رود مسئولان بیشتر پای کار بیایند تا اقتصاد تویسرکان را رونقی ببخشند.

این پاسدار فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ابتدای کار هستیم و در مقیاس کوچک کارهایمان را جلو می بریم چرا که فکرهای بزرگی در سر داشته که از جمله آن می توان به همان صادرات و آموزش چگونگی پرورش ماهی به دیگر اهالی اشاره کرد.

صادقی دولت آبادی در ادامه عنوان کرد: 30 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی هم دریافت کرده ام و سال گذشته با همین هزینه 40 گوسفند آبستن خریدم که چند ماه پس از خرید با متولد شدن بره ها، تعداد گو به 86 رأس رسید.

او تصریح کرد: برای توسعه پروش ماهی نیاز به هزینه داشتم از این روز گله گوسفند را به نوعی بین دوستان خودم برای فروش تقسیم کردم، یعنی آن که هفت نفر از همکاران بنده هر کدام از پنج میلیون تا 10 میلیون تومان هزینه کردند تا گله حفظ شود و وظیفه من هم شد نگهداری و آب و غذادادن به گله برای پرورش و توسعه بیشتر.

این پاسدار فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: با توجه به منویات رهبری در راستای تولید و اشتغال باید بگویم که افق دید من تنها یک استخر و پرورش 100 رأس گوسفند نیست، بلکه هدف اصلی توسعه کار به همراه اشتغالزایی حداقل برای اهالی این روستا است.

صادقی دولت آبادی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شغل من و دوری از محل پرورش ماهی ها، یک زوج جوان از دام ها و استخر مراقبت می کنند و در صورت فروش محصولات، امید دارم که اشتغالزایی بیشتری برای مردم تویسرکان داشته باشم.

او یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان داخلی و به ویژه کشاورزان و دامدارانی را که با آن ها در طول این چند سال برخورد داشته است، نبود بازاریابی مناسب و نظارتی جامع بر خردی و فروش ها و وجود دلالان و واسطه ها دانست و گفت: اگر کشاورز یا دامدار امیدی به فروش محصولات خود داشته باشد و هر لحظه به فکر آن نباشد که نکند واسطه ای سود اصلی را به جیب بزند، کسب و کار رونق بیشتری می گیرد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان