آخرین اخبار

24. دى 1397 - 0:15   |   کد مطلب: 33916
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان طرحی بی نظیر در غرب آسیا است که برای تکمیل آن 25 میلیارد ریال مصوب شده و در حال حاضر بخش خزانه به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شهرستان تویسرکان قدمتی بیش از سه هزارساله دارد، آن هم با فرهنگ غنی، اما همین شهرستان در سال های گذشته با کاهش جمعیتی در حدود 30 درصد یعنی 30 هزار نفر روبرو بوده است.

بیکاری، نبود امکانات آموزشی و رفاهی لازم و به ویژه سایه رکود اقتصادی در این شهرستان  از عمده علل مهاجرت تویسرکانی ها به کلان شهرها آن هم با فکر پیشرفت و رهایی از تنگ معیشتی بوده است.

*سرمازدگی؛ دردی بر جان باغات تویسرکان

اقتصاد این شهرستان به نوعی به گردوی آن که مرغوبترین گردوی کشور و شاید جهان باشد متکی است، از این رو با کوچکترین سرمازدگی و یا خشکسالی مردمان این دیار سرسبز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مشکلات مالی بسیاری روبرو می شوند.

نیکبخت، استاندار همدان نیز در جلسات مختلف به عدم توسعه و رشد این شهرستان در حوزه اقتصاد اشاره هایی داشته است تا جایی که حتی او به طور مستقیم در یکی از برنامه های خود در تویسرکان عنوان کرده که "تویسرکان از گذشته طلب بسیار دارد"، همین یک جمله کافی است تا به عمق این مطلب پی ببریم که آنای که باید در زمان مسئولیت خود دلسوزانه برای شهرستان پیش قدم نشده اند و اینک مردم این خاک برای ماندن نیاز به انگیزه قوی اقتصادی دارند.

*پیگیری ها برای مقاوم سازی درختان گردو در برابر آفات مختلف از سوی مفتح

توجه به گردوی شهرستان و تلاش برای مقاوم سازی و اصلاح باغات گردو در راستای مقاوم سازی در برابر سرمازدگی و دیگر آفات از جمله مسائلی است که می باید به طور جدی پیگیری شود و همین را مردم از مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر خواستار بودند و هستند.

از این رو شاهد هستیم که اهتمام به سرشاخه کاری و تخصیص و جذب اعتبارات لازم برای این امر و به ویژه ایجاد نهالستان مادر با هدف بالابردن مقاومت درختان گردو در برابر آفات متعدد جز برنامه های اصلی مفتح بوده است.

*همه تلاش ها برای انتخاب تویسرکان به عنوان پایلوت اصلاح و سرشاخه کاری باغ های گردو
 تویسرکان با برخورداری از بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ‌های گردو و تولید سالیانه حدود 16 هزار تن از این محصول آن هم از نوع مرغوب، پایتخت طلای سبز ایران نامیده می شود و با تلاش های انجام شده به سمت تبدیل شدن به مرکزی برای توزیع نهال گردو در کشور و شاید منطقه غرب آسیا در حرکت است.

سال گذشته شاهد بودیم که با حضور مسئولان ارشد استان و همچنین معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی عملیات اجرایی ایجاد یک نهالستان باغ مادری گردوی در روستای مرادآباد به مساحت 12 هزار هکتار آغاز شد و این خبری خوش برای تویسرکانی ها بود.

در این پروژه قرار است که شاهد ایجاد خزانه تولید نهال گردو، گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی و مهمتر باغ مادری باشیم.

گفته شده که برای تکمیل این پروژه در برآورد اولیه نیاز به 90 میلیارد ریال هزینه است.

سابق بر این به پیگیری ها و رفت و آمد های مفتح بالاخره موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای اینکه تویسرکان به عنوان شهرستان آزمونه(پایلوت) اصلاح باغ های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور انتخاب شود، گرفته شده بود و بدین ترتیب قرار بر آن شد تا در یک بازه زمانی پنج ساله حداقل سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و 500 هکتار باغات این شهرستان اصلاح شود.

*افزایش کمی و کیفی تولید گردو؛ راهکاری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی شهرستان

در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون میسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان طرحی بی نظیر در غرب آسیا است که برای تکمیل آن 25 میلیارد ریال مصوب شده است.

وی اظهار کرد: تلاش ها بر آن است پایلوت بودن شهرستان در طرح سرشاخه کاری گردو حفظ شود و در این زمینه نباید کم کاری دیده شود.

سخنگوی کمیسیون میسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی تولید گردو؛ راهکاری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی شهرستان است، افزودد: در حوزه سرشاخه کاری کم کاری را از ارگانی نمی توان قبول کرد.

*استاندار همدان: بی نظیر بودن طرح سرشاخه کاری گردو و طرح ۴۰هزارپیوندگردو درتویسرکان درکشور

برخی مسئولان استان و حتی کشور طرح سرشاخه کاری در تویسرکان را، پروژه ای بی نظیر حتی در غرب آسیا می دانند تا جایی که حتی شاهد هستیم نیکبخت استاندار همدان سوم خرداد سال جاری در جلسه قرارگاه اقتصادمقاومتی استان گفته که
طرح سرشاخه کاری گردو و طرح ۴۰هزارپیوندگردو درتویسرکان درکشور بی نظیر واجرای این طرح درجهت بالابردن راندمان تولید ودرجهت اقتصادمقاومتی است.

*اختصاص 25 میلیارد ریال برای نهالستان گردوی تویسرکان/ باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان؛ طرحی بی نظیر در غرب آسیا

در این باره «مسعود اکبری» مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور با تأکید بر اینکه ایجاد باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان طرحی بی نظیر در غرب آسیا محسوب می شود، گفت: در حال حاضر برای اجرایی شدن و تکمیل این طرح 25 میلیارد ریال در قالب تسهیلات اعتبار مصوب شده است.

وی اظهار کرد: طرح ایجاد زنجیره کامل نهال پیوندی گردو در تویسرکان از باغ مادری، گلخانه و خزانه تشکیل شده، که کار ایجاد بخش خزانه به اتمام رسیده و از سویی دیگر شاهد پیشرفت 80 درصدی باغ مادر در زمینی به مساحت 6 هکتار هستیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: با توجه به روند رو به جلو پیشرفت این طرح، انتظار می رود که در سه ماه آینده شاهد تکمیل آن باشیم.

*تویسرکان خزانه  ذخایر ژنتیکی گردوی ایرانی است

«سید صابر نقیبی» کارشناس ارشد باغبانی ـ فیزیولوژی واصلاح درختان میوه هم یکی از جوانان پژوهشگر و محقق تویسرکانی است، او در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرده که ارتقای کیفیت محصول گردوی تویسرکان با رویکرد بازار پسندی، امر مهمی است که باید به جد پیگیری شود.

وی تأکید دارد که تویسرکان خزانه  ذخایر ژنتیکی گردوی ایرانی است و از این رو نیاز به حمایت همه جانبه مسئولان برای تولید بیشتر همراه با کیفیت بهتر دارد.

به گزارش رودآور؛ امید است مسئولان بالاخره پس از سال ها به محصول گردوی تویسرکان بیش از همه توجه داشته باشند، چرا که اقتصاد این شهرستان به نوعی تک محصولی است و وابسته به گردو و با توجه به این محصول جهانی می توان زمینه رشد اقتصادی را فراهم کرد تا به قول تویسرکانی ها، مردمان این دیار دل و دماغی برای ماندگاری در شهرشان داشته باشند.

زنگنه

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان