آخرین اخبار

28. آذر 1397 - 13:29   |   کد مطلب: 34890
مزرعه زعفران دانشگاه آزاد تویسرکان که در سال 93 به عنوان یک طرح اقتصادی درآمدزا برای کسب درآمد غیرشهریه‌ای در زمینی به مساحت یک و نیم هکتار شکل گرفت، این روزها به صورت فصلی برای 98 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در کتاب "زعفران از دیرباز تا امروز" نوشته محمدحسن ابریشمی  درباره یکی از مکان های جغرافیایی مهم در کشور و حتی جهان که زعفران به میزان قابل توجهی کشت می شده، به رودآور اشاره شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است، "رودرآور، رودآور، رودآورد یا روذرآور، به لحاظ جلوه های طبیعی، از زیباترین و مطبوع­ترین نواحی امپراتوری ­ساسانی به شمار می­رفت و صادرات زعفران آن مشهور بود، نویسندگان و شاعران ایرانی و عرب در قرن اول تا قرن چهارم هجری در نگارش­ها و سروده­های عربی خود، رودآور را چونان بهشت برشمرده و از زعفران بسیار مرغوب آن ستایش کرده­اند مثل ابن فقیه همدانی و اصطخری که گوید: در آنجا زعفران بیشتر از تمامت شهرهای مرتفع برداشت می شود و از زعفران آنجا در تمامیت عراق و نواحی آن حمل افتد از بسیاری و نیکویی آن.

ابن حوقل نیز از فراوانی و مرغوبیت زعفزان روداور تمجید کرده است. جیهانی نوشته است: روداور جایی است با نعمت فراوان و فراخی تمام و بدانجا زعفران باشد که در جمله ولایت جبال عشرآن نتواند بود.

قمر اصفهانی (نظامی قمری، متوفی۶۱۴ هـ)تعبیراتی از زعفران رودآورد و صحرای رودآور دارد.

در غمت ای انس جان کار من است از جهان   بـــر رخ چــون زعفـران از مـژه رودآوری

***

تــارایــت نیکویـــی بــــرافـــراشتـــه ای         کــارم همگــی زیـــر و زبــــر داشتــه ای

صحرای رخـم که دیـده رودآور اوسـت       روداور بــــه زعفـــــران کــــاشــــــته ای

از قرن هشتم به بعد رودآور آن اعتبار پیشین را به تدریج از دست داده اما شهرت و آوازه زعفران آن بر جای بوده است.

حمدالله مستوفی می­گوید: رودآور قصبه ای است که از قصبات سرکان و توی . . . هوایش معتدل است و آبش از کوه الوند جاری است. . . و در آنجا زعفران بسیار باشد و بدین سبب آن زمین را زعفرانی خوانند.

با این پیشینه و با تحقیقات علمی به روز انجام گرفته دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان در راستای کاهش معضل بیکاری و با توجه به محیط جغرافیایی شهرستان رو به کشت زعفران و اشتغالزایی برای 98 نفر به صورت فصلی آورده است.

در این باره «مجتبی بابایی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان، در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از اتمام برداشت محصول از مزارع زعفران این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت:  دانشگاه آزاد این شهرستان به عنوان پایلوت کشت محصول زعفران در شهرستان تویسرکان برگزیده شده است.

وی اظهار کرد: این محصول گران قیمت و اقتصادی می تواند با در نظر گرفتن کم آبی شهرستان الگویی مناسب برای کشاورزانی باشد که به دلیل مشکل کم آبی، زمین های کشاوزری خود را رها کرده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان افزود: در راستای پیروی از سیاست‌های حمایت تولید کالا¬ی ایرانی و کسب درآمد غیر شهریه¬ای امیدواریم با این طرح و با توکل به خدا زمینه‌های توسعه کشت این محصول ارزشمند در شهرستان فراهم شود.

بابایی تصریح کرد: انتظار می رود بتوانیم با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه و با توجه به کم آبی شهرستان الگویی مناسبی برای کشت و توسعه این گیاه دارویی و غذایی باشیم.

وی  همچنین ابراز امیدواری کرد که در راستای اشتغال زایی هم بتوانیم در سالهای آینده تعداد بیشتری از کارگران فصلی را در این زمینه مشغول به کار کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان عنوان کرد: در سال جاری با شروع بارندگی های فصل پاییز برداشت زغفران از 18 آبان تا چهاردهم آذر ماه ادامه داشت و در این مدت 98 نفر در مزرعه زعفران واحد تویسرکان به کار برداشت و پاک کردن مشغول بودند و بیش از دو کیلو و نیم زعفران خشک از آن برداشت شد.

به گزارش رودآور؛ مزرعه  زعفران دانشگاه آزاد اسلامی  تویسرکان در سال 93 به عنوان یک طرح اقتصادی درآمدزا برای کسب درآمد غیرشهریه‌ای در زمینی به مساحت یک و نیم هکتار کاشته شد و سال گذشته حدود دو کیلو گرم زعفران برداشت شد.

زنگنه

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان