آخرین اخبار

19. ارديبهشت 1399 - 13:44   |   کد مطلب: 38236
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اعلام اینکه بهترین زمان گیرایی عملیات پیوندزنی درختان گردو تا 10 روز آینده است، گفت: پیش بینی می شود در این مدت 50 هزار پیوند سرشاخه کاری انجام شود و پس از آن اگر شرایط گرما و رطوبت هوا مناسب باشد تا 80 هزار پیوند برسانیم.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از اجرای طرح سرشاخه کاری از 26 فروردین ماه سال جاری تاکنون در تویسرکان خبر داد و گفت: در این مدت 30 هزار پیوند سرشاخه کاری در شهرستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت مناسب، بهترین زمان پیوند زنی با گیرایی بالا تا 10 روز آینده است و طبق برآوردهای اولیه در این مدت 50 هزار پیوند سرشاخه کاری انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: اگر شرایط  گرما و رطوبت هوا پس از این 10 روز هم مساعد باشد می توانیم عملیات سرشاخه کاری درختان گردو را تا 80 هزار پیوند ادامه دهیم که البته تأکید می شود بستگی به شرایط آب و هوایی هم دارد.

اکبری تصریح کرد: باغداران می توانند برای اجرای این طرح به مراکز جهادکشاورزی مراجعه و پس از بازدید کارشناسان جهاد، تعداد پیوندک های مورد نیاز خود را اعلام کنند و بعد عملیات پیوندزنی مطابق با شیوه های مناسب انجام می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه به منظور انجام هر پیوند برای سرشاخه کاری درخت گردو 30 هزار تومان هزینه می شود، عنوان کرد: از این مبلغ 20 هزار تومان را جهاد کشاورزی برای هزینه پیوندک و بخشی از دستمزد متقبل  می شود و کشاورز تنها برای هر عمل پیوندزنی 10 هزار تومان مابقی را پرداخت می کند.

به گزارش رودآور؛ از مجموع ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات زیر کشت گردوی استان همدان، 5 هزار و 600 هکتار به شهرستان تویسرکان اختصاص دارد.

چندین سال است عملیات طرح سرشاخه کاری در این شهرستان در دست اجرا است.در این پروژه برای مقاوم سازی و بهره وری کمی و کیفی بهتر تولید محصول گردو، عملیات پیوندزنی ارقام مقاوم به سرما و دیرگل به درختان آسیب پذیر و همچنین کم بار انجام می شود.

سرشاخه کاری از طرح هایی است که مورد استقبال باغداران تویسرکانی قرار گرفته است.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان