آخرین اخبار

12. آذر 1399 - 0:16   |   کد مطلب: 39118
مدیر کارخانه فاران شیمی تویسرکان به عنوان تنها تولید کننده محصول بوپرنورفین در کشور از تولید سالانه دو میلیون گالن محلول همودیالیز در این شرکت خبر داد و گفت: زمان بر بودن بازه درخواست برای تامین ارز تا زمان دریافت آن قابل تامل است و برنامه ریزی ما در تولید را دچار مشکل می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ رهبر انقلاب سال جاری را با عنوان "جهش تولید" نام نهادند و این واژه کلیدی چراغ راهی در مسیر توجه به اقتصاد درون زا و برون نگر است، اقتصادی که اصول اولیه آن، مبانی اقتصاد مقاومتی با محوریت اتکا به منابع داخلی است.

*قطار اقتصاد، در ریل بی تدبیری متوقف نشود!

از این رو اقتصاددان بزرگ کشور بر این مهم تاکید دارند که اگر ریل گذاری اقتصادی بر مبانی درون نگر بودن انجام شود، جهش فزاینده ای در سرعت بخشیدن به حرکت قطار اقتصاد کشور ایجاد می کند و اگر ریل بی تدبیری شکل بگیرد معلوم نیست که قطار اقتصاد به کجا کشانده می شود. *حمایت همه جانبه دولت از تولیدکنندگان لازمه نبرد در جنگ اقتصادی

در اینجاست که کارگاه ها، کارخانه و در یک کلام صنایع تولیدی نقش اثربخشی در پیاده سازی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دارند، به شرط آنکه هم سرمایه گذار رغبت و همت جهادی اش را ارتقاء ببخشد و هم ارگان های دولتی از تولیدکنندگان حمایت در عمل داشته باشند، تا در جنگ اقتصادی زمین گیر نشویم.

*تویسرکان؛ قطب تولید دارو در غرب کشور

و اما در تویسرکان، شهر جهانی گردو و این پایتخت و خاستگاه منبت گلریز کشور در سال های اخیر توجه به تولید دارو آن هم با تکیه بر دانش بومی اقدامات قابل تحسینی انجام شده تا جایی این شهرستان کوچک ۱۰۳ هزار نفری امروز به عنوان قطب تولید داروی غرب کشور شناخته می شود.

*شرکت های دانش بنیان؛ کمک کار اقتصاد مقاومتی

فاران شیمی، واحد تولیدی دانش بنیان فعالی است که شاغلان در این کارخانه با روحیه جهادی و بسیجی وارانه برای خودکفایی و یا کاستن وابستگی به برخی داروهای خارجی را تلاشی غیورانه دارند.

* شرکت دارویی تویسرکان، تنها تولیده کننده محصول بوپرنورفین در ایران

در این شرکت سالانه بیش از 70 میلیون قرص تولید می شود، ضمن آنکه بیش از یک سالی شده که فاران شیمی را به عنوان تنها تولیده کننده محصول بوپرنورفین در ایران و یکی از سه شرکت تولیدکننده محلول های خوراکی دارویی متادون و آپیوم کشور می شناسند.

از دیگر تولیدات دارویی این شرکت می توان به  نوسکاف (شربت ضد سرفه) استامینوفن کدئین، فاروکسی به عنوان یکی از پر مصرف‏ترین داروهای ضد درد جهان، متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد و فارانتان به عنوان کاهنده فشارخون اشاره کرد.

در این شرکت، اپیوم یا شربت تریاک که برای درمان اسهال و نوعی نگهدارنده در وابستگی به مواد مخدر است نیز تولید می شود، این دارو در کاهش درد و اثرات قطع مصرف در نوزادان متولد شده از مادران وابسته به مواد مخدر بسیار مؤثر است.

همچنین بوپرنورفین و بوپرنورفین نالوکسان که کاربرد بالایی برای درمان وابستگی فیزیکی و یا اعتیاد به مواد مخدر دارند هم در کارخانه فاران شیمی تولید می شود.

*جلوگیری از خروج بیش ۴۰۰ میلیارد از کشور ریال توسط یک شرکت دارویی

شركت داروسازی فاران شیمی از دو بخش اصلي توليد مواد اولیه دارویی(APIs) و داروهاي آماده مصرف (F.P) تشكيل شده است.

در صورت پیوست خط تولیدی دیگر و بهره مندی از ظرفیت اصلی این کارخانه می توان امید داشت که سالانه از خروج ۴۰۰ میلیارد ریال ارز از کشور جلوگیری کرد.

*طولانی بودن بازه درخواست تا تامین ارز دولتی، مانعی برای جهش تولید

این شرکت دارویی با وجود آنکه بخش مهمی از نیاز کشور به محلول همودیالیز را عهده دار است، اما همچنان در گیر و دار وعده های بی عمل برخی مسئولان درخصوص تامین ارز برای خرید بخشی از مواد اولیه خود با مشکلاتی دسته و پنجه نرم می کند.

*تولید سالانه ۲ میلیون گالن محلول همودیالیز در فاران شیمی

در این باره پارسا کیانی مدیر کارخانه فاران شیمی تویسرکان گفت: ظرفیت تولید سالانه این کارخانه در خصوص تولید محلول همودیالیز دو میلیون گالن است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه هم از منابع داخلی و هم خارجی تامین می شود، اظهار کرد: برای تهیه مواد از خارج کشور از ارز نیمایی و دولتی استفاده می شود.

مدیر کارخانه فاران شیمی افزود: در تامین ارز دولتی و نیمایی مشکلاتی وجود دارد که زمان بر بودن بازه درخواست تا زمان دریافت آن قابل تامل است و برنامه ریزی ما را دچار مشکل می کند.

*تلاش ها برای تبدیل تویسرکان به قطب تولید داروی کشور

سابق بر این «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان به خبرنگار رودآور گفته بود: این شهرستان با همت و تلاش بسیار قطب تولید داروی غرب کشور شد، قطب تولید کشور هم می شود.

وی اظهار کرد: در این شهرستان در حال حاضر سه کارخانه داروسازی با نام های فاران شیمی، تدبیر دارو و هگمتان دارو فعال هستند.

نماینده مردم تویسرکان افزود: شرکت های داروسازی این شهرستان شرکت هایی دانش بنیان هستند و به جرأت می توانیم بگوییم با آخرین علم روز دنیا، محصولات خود را تولید می کنند و حتی در برخی داروها تا 80 درصد نیاز کشور در این واحدها تولید می شود.

*افزایش توانایی تولید دارو در کشور یعنی دور زدن تحریم ها در عمل

به گزارش رودآور؛ در سه کارخانه تولید دارو در تویسرکان، سالانه بیش از 120 میلیون انواع کپسول، شربت و قرص تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود. بی تردید توانایی تولید دارو در داخل کشور، خود نوعی دور زدن تحریم ها و از شاخصه های توسعه و پیشرفت ایران اسلامی است. افزایش شرکت های دانش بنیان هم خودکفایی در زمینه محصولات تولیدی را سبب می شود و هم در اشتغالزایی نقش مهمی ایفا می کند‌. امید آنکه دولت هم در عمل به عرصه حمایت از تولیدکنندگان داخلی به ویژه در زمینه تولید دارو وارد میدان شود و لااقل در تامین ارز مورد نیاز این شرکت های دانش بنیان قدم های به هنگام و سریعتری بردارد.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان