آخرین اخبار

17. فروردين 1400 - 0:42   |   کد مطلب: 39657
موزه تاریخ و فرهنگ شهر طلای سبز در دل خانه مسعودی که یادگاری زیبا از دوران قاجاریه است جای گرفته، خانه ای منقش به تصاویری از پادشاهان ایران باستان که این روزها بوی عیدی از شکوفه های درختان باصفایش به مشام می رسد و موزه اش، تاریخ 6 هزار ساله مردمان این دیار را به رخ همگان می کشاند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شهرستان تویسرکان، شهر طلای سبز ایران، پایتخت مبل و منبت، با برخورداری از بیش از 221 اثر تاریخی، گردشگری و طبیعی و به دلیل بافت سنتی و تاریخی خود، دومین شهرستان گردشگری استان همدان محسوب می شود.

شهرستانی که در جای جایش، ذوق و هنر مردم این دیار از گذشته تاکنون جلوه گری می کند.

یکی از بناهای تاریخی این منطقه، خانه مسعودی است که موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان را در دل خود جای داده،این خانه متعلق به دوران قاجاریه است و در خیابان امیر کبیر، خیابان شهید دستغیب قرار دارد.این بنا در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسید.

تاریخ ایجاد این اثر ارزشمند بر کتیبه‌ای که در کنار ورودی شاه‌نشین طبقه همکف نصب شده، سال ۱۲۹۰ هجری قمری را نشان می‌دهد که نشان دهنده قدمتی بیش از ۱۳۰ سال است.

خانه مسعودی با مساحت ۱۳۳۲ مترمربع در دو طبقه ساخته شده، درهر طبقه یک اتاق اصلی وجود دارد و در طرفین آن چند اتاق فرعی قرار گرفته که در انتهای هر کدام از این اتاقها یک اتاقک انباری و پستو ساخته شده است. مهمترین قسمت این اثر تاریخی، اتاق شاه‌نشین طبقه همکف است. تمامی سقف و دیواره‌های این اتاق پوشیده از گچبری‌ها، آیینه‌کاری ها و نقاشی‌هایی با روش رنگ و روغن شامل: نقوش گیاهی و انسان است.

همچنین تصاویری از پادشاهان ایران باستان برگرفته از شاهنامه فردوسی تا دوره قاجاریه که با شیوه گراور ایجاد شده‌اند، در حاشیه فوقانی دیوارهای این اتاق و در میان نقوش گچبری شده به صورت قاب‌هایی کوچک قرار گرفته‌اند.یکی از این تصاویر، طرحی است از شاهزاده‌ای قاجاری که کاغذی در دست دارد که بر روی آن نوشته شده است: "نامه خسروان" و در بالای تصویر، جمله گردآورنده این داستان، جلال‌پور فتحعلیشاه قاجار به خط نستعلیق نوشته شده است.

سقف تمامی اتاق ها به جزء اتاق شاه‌نشین طبقه همکف لمه‌کوبی شده است، پنجره‌های ارسی این بنا در گذشته‌ای نه چندان دور توسط مالکان بنا تعویض و پنجره‌های ساده به جای آنها کار گذاشته شده است، آجرکاری های سردر ورودی شاه‌نشین طبقه‌های همکف و اول از دیگر عوامل تزیینی این بنا محسوب می‌شود، دیواره‌های حیاط با طاقنماهای متعدد مزین شده است.

این بنا نمونه بارزی است از دوره‌ای که فرهنگ و معماری ایران تحت تاثیر فرنگ رفتگان قرار گرفته است و نفوذ فرهنگ و معماری غرب در معماری ایران در سطحی‌ترین لایه آن یعنی تزیینات معماری جلوه‌گر می‌شود.

در دل خانه مسعودی "موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان" قرار دارد. در این موزه که در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد، وسایل و اشیاء هایی با قدمت دیرینه بخصوص از دوران قاجار تا دوره معاصر قرار داد.

سنگ نوشته ای که  در جریان حفاری غیرمجازی که در سال ۱۳۷۲ در مقبره حضرت حبقوق نبی(علیه السلام) کشف شده نیز در این موزه قرار دارد.

و این روزها بوی عید از شکوفه های بهاری درختان با صفای این خانه به مشام می رسد.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان