آخرین اخبار

10. تير 1400 - 14:40   |   کد مطلب: 40063
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان از آغاز عملیات مرمت آرامگاه حبقوق نبی(ع) در این شهرستان خبر داد و گفت: همچنین طرح توسعه و مطالعاتی محوطه این آرامگاه با اعتباری افزون بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در دست اقدام است.

«اسحاق ترکاشوند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، حفاظت و نگهداری از تمامی آثار تاریخی و البته واجد ارزش را جزء اصلی سیاست های کلی وزارت میراث فرهنگی دانست و گفت: بدین تریب با توجه به آن که آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) در تویسرکان به مرمت نیاز دارد، اعتباری برای این امر اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه مرمت این بقعه متبرکه از ابتدای تیرماه جاری آغاز شده، اظهار کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت این آرامگاه افزون بر ۵۵۰ میلیون ریال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان افزود: این آرامگاه یکی از دو آرامگاه متعلق به پیامبران الهی است که در ایران اسلامی قرار دارد.

ترکاشوند در ادامه عنوان کرد: هشتم اردیبهشت ماه سال 53 آرامگاه حبقوق نبی(ع) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بنای آن متعلق به دوره سلجوقیان است.

وی همچنین از طرح توسعه و مطالعاتی محوطه آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) با اعتباری افزون بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال خبر داد و تصریح کرد: طرح مطالعاتی توسعه این بقعه در حال حاضر توسط مشاور در دست بررسی و تحقیق است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان تصریح کرد: بی تردید تصویب و نهایی شدن این طرح می تواند گام مؤثری در راستای توسعه گردشگری مذهبی فراملی تویسرکان و در نهایت رونق صنعت توریسم در این شهرستان باشد.

به گزارش رودآور؛ آرامگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران در استان همدان است. حیقوق نبی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۵۰ قبل از میلاد می‌زیسته و مقبره وی هم‌اکنون در جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده و موضوع جالب توجه در خصوص این پیامبر آن است که تصویر وی هم‌اکنون در موزه واتیکان وجود دارد.

در کتاب‌ها آمده که حیقوق به معنی «در بغل کشیده شده» است و این نام را به این دلیل برای آن پیامبر برگزیدند که در کودکی و به‌علت بیماری از دنیا می‌رود و حضرت الیاس (ع) او را در آغوش می‌گیرد و از خداوند، حیات دوباره وی را طلب می‌کند و او زنده می‌شود.

وی که نگهبان معبد سلیمان در اورشلیم بوده، پس از شعیای نبی به رسالت مبعوث شده است. این پیامبر سال‌های زیادی در اسارت بخت نصر بوده و پس از فتح بابل به‌دست کوروش، به همراه دانیال نبی به ایران آمده و در تویسرکان ساکن شده است.

بقعه این پیامبر، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران در استان همدان و دارای ارزش تاریخی بسیاری است، به‌طوری‌که بنای برجی شکل آرامگاه حیقوق نبی، آجری و گنبدی شکل و پوشش داخلی آن مدور و پوشش خارجی آن مخروطی شکل است.

یکی از طاق‌نماهای این بنا به در ورودی بقعه اختصاص دارد و مابین طاق‌نماها نیز قسمتی ساده و بدون تزئینات مشاهده می‌شود.ساختمان این مقبره، قبل از استیلای اعراب بنا شده و در برهه‌ای از زمان نیز تخریب می‌شود، ولی بعدها عده‌ای از خیرخواهان شهر به تعمیر آن همت می‌گمارند و در حفاری‌های سال ۱۳۶۸ نیز بقایای حصار مربع شکل با چهار برج در اطراف آن مشخص‌شده که به‌نظر می‌رسد از خود بنا قدیمی‌تر باشد.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان