آخرین اخبار

10. مهر 1400 - 6:36   |   کد مطلب: 40201
در حالی که راهکارهای اصولی، کارشناسانه و ساده ای برای کسب درآمد پایدار شهرداری تویسرکان پیش روی بوده و هست، همچنان در سال های اخیر این شهرداری برای کسب درآمد یا به سمت فروش زمین که درآمدی ناپایدار است روی آورده و یا دست به سوی دولت دراز کرده، تاجایی که در نهایت با کمبود اعتبارها شاهد سیمای شهری نامناسب، فشل و درهمی هستیم که زیبنده شهر جهانی گردو نیست.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در سال های اخیر، درآمد و تأمین منابع آن هم برای ارائه و توزیع خدمات و عدالت اجتماعی، یکی از چالش های پیش روی مدیران شهری بوده است که تمایل بسیاری از این مدیران به کسب منابع سریع الوصول و البته ناپایدار نظیر فروش تراکم و زمین و دارایی سبب ایجاد معضلات جدی در حوزه های اجتماعی شده است.
و اما عدم به کارگیری روش های صحیح درآمد پایدار در تویسرکان نیز، شهرداری شهر را با چالش جدی و کمبود اعتبار روبرو ساخته، تا جایی که یا به زمین فروشی و تراکم فروشی روی آورده و یا دست به سمت کمک های دولتی دراز کرده است، در حالی که می توان با راهکارهایی ساده مدیریت شهری را به درآمد پایدار رساند.
*فروش زمین ها و دارایی های شهرداری، آسیب های بسیار به شهر وارد می کند
فروش زمین و دارایی های شهرداری مطابق با نظر کارشناسان سبب آسیب‌ هایی به زیست شهری همچون افزایش قیمت مسکن، گسترش حاشیه نشینی، بالا رفتن تراکم جمعیت، آلودگی های زیست محیطی، افزایش ترافیک شهری و در مجموع سبب نادیده گرفتن حقوق شهروندی و تخریب منابع نسل‌های آینده می شود.
همانطور که سابق بر این در مجموعه خبری رودآور منتشر شد از مهمترین راهکارهای کسب درآمد پایدار ساخت و یا گسترش پروژه های تجاری و تفریحی با نگاه محله محور است، موضوعی که در مدیریت شهری تویسرکان نه تنها نادیده گرفته شده، بلکه اراده ای برای این مهم تاکنون از سوی شهرداری و شورای شهر دیده نشده است.
*ضعف مدیریت شهری در رفع معضل سد معبر و بی سامانی دست فروشان
چنانچه شاهد هستیم تویسرکان همچنان مرکز نمایشگاه های دائمی، یک پارک تفریحی یا یک مجموعه تفریحی ـ گردشگری و ورزشی مناسب، مرکز تخصصی خرید و فروش به ویژه مرکز خاص گردو ندارد، در حالی که شهرداری می تواند با لااقل بازارچه  دائمی گردو منبع درآمدی پایداری برای خود ایجاد کند.
هنوز در این شهر کوچک دست فروشان و یا میوه فروشان با وانت های خودشان، فضای یکی دو خیابان یا میادین اصلی شهر از جمله میدان شهید فرشید هرمزی نزدیک به فرمانداری و میدان امام را گرفته و چهره و سیمای شهری را نازیبا کرده اند.
*نبود بازارچه دائمی گردو معضلی بزرگ برای تویسرکان
معضل دلالان گردو و پهن شدن بساط نامناسب این سوغاتی ارزشمند به صورتی نامناسب در تمام عرض پیاده رو و حتی بخشی از خیابان جنب میدان امام، مشکلات بسیاری ایجاد کرده، تا جایی که عبور مردم به ویژه برای بانوان در این قسمت سخت می شود و بالاجبار آنان از وسط خیابان عبور می کنند.
ورودی شهر از سمت سرکان هم با داربست های گردوفروشان ترافیک عجیبی ایجاد کرده و نبود بازارچه دائمی گردو به معضلی بزرگ برای تویسرکان تبدیل شده است.
*مغازه هایی که تبدیل به مکانی برای استعمال مواد معتادین شده!
تویسرکانی ها خوب یادشان هست که برخی مسئولان روزی آمدند و در کنار مسجد فاطمیه تعداد بسیاری مغازه ها به صورت مجتمع در کنارهم ایجاد و بعد بدون استفاده آن را رها کردند تا جایی که بارها شاهد بودیم و هستیم که معتادین شب ها کرکره های برخی از این مغازه های خالی را بالا زده و در آنجا به استعمال مواد مشغول می شوند! و ای کاش متولیان امر بیایند و پشت پرده رها شدن این مغازه ها را شفاف برای مردم بازگو کنند.
* راهکارهای کارشناسانه برای کسب درآمد پایدار شهرداری در شهر جهانی گردو
آیا ایجاد مکانی برای سر و سامان دادن به دست فروشان و گردو فروشان و یا حتی وانت بارها به صورت اصولی نمی تواند درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد کند؟
آیا چنین سیمای شهری نامناسب، فشل و درهمی زیبنده شهر جهانی گردو است؟ آیا متولیان شهرداری تصور کرده اند که نصب فانوس دریایی در خیابان شهدا و یا آن نخل های نورانی بی توجه به کمبود برق چهره شهر را زیبا می کند؟ پس واژه تمیز بودن شهر از کوچه ها گرفته تا خیابان ها و سر و سامان دادن به دست فروشان چه معنا دارد که برای مدیریت شهری تویسرکان تعریف نشده است؟
ناگفته نماند که شهرداری تویسرکان می تواند با مردم در حوزه های ساخت و ساز مشارکتی به طور مثال ساخت پارکینگ طبقاتی و مجمتع های تجاری وارد شود و منبع درآمد پایداری برای خود ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار رودآور؛ در این گزارش مجمل چندین راهکار مصداقی برای کسب درآمد پایدار مطابق با قوانین شهر و شهرداری ارائه شد و در آینده ای نزدیک به راهکارهای دیگری می پردازیم.امید آن که متولیان و مدیریت شهری برای توسعه پایدار شهرمان بیش از این وارد میدان عمل شوند.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان