آخرین اخبار

20. دى 1400 - 7:04   |   کد مطلب: 40340
این روزها جولان سگ های ولگرد کابوس کودکان تویسرکانی شده و انتظار می رود شهردار جدید تویسرکان برای جمع آوری این سگ های بلاصاحب و وحشی اقدامی انجام دهد، چرا که هر لحظه امکان انتقال هاری یا سالک به انسان محتمل است

به گزارش خبرنگار رودآور؛ ضعف مدیریت شهری در سال های گذشته به دلیل چالش های مکرر شورای شهر و تنش های بسیار آنان سبب عقب رفت تویسرکان از نظر منظر شهری شده است، تا جایی که بهار و تابستان "گله گله گوسفند" در مرکز شهر چِِرا می کنند و در پاییز و زمستان سگ های ولگرد و وحشی آسایش و امنیت را از همشهریان گرفته است.
گویا تویسرکان سیاست زده هیچ  گاه نمی خواهد از این قبیل مدیریت ضعیف شهری رهایی یابد، با این وجود با سابقه ای که از شهردار جدید تویسرکان بر می شمارند، حتی اگر شورا همراه نیست، انتظار است معضل وجود سگ های ولگرد که آسایش را از همشهریمان گرفته برطرف شود.
با توجه به گلایه های مردمی درباره جولان سگ های ولگرد که احتمال سگ گزیدگی را هم بالا می برد، مردم شهر به مانند همیشه؛ رودآور همان رسانه خودشان را برای بیان مطالباتشان محرم دانستند و حرف های بسیار گفتند.
*سگ های ولگرد؛ کابوس کودکانمان شده است
ریحانه الوندی از بانوان شاغل تویسرکانی می گوید: کاش سگ های ولگرد تنها در همان اوایل صبح می آمدند و بعد غیبشان می زد! اما زمانی که حتی ساعت 9 تا 10 صبح و اصلاً در ساعت 12 ظهر برای خرید مقداری سبزی به بازار می آییم با هجوم بیش از چهار پنج سگ ولگرد، آن هم در میدان اصلی شهر روبرو می شویم!
وی اظهار کرد: گاهی اوقات که فرزند خردسالم بیدار شده، نمی دانم او را از آن جهت که سه ساله است و نگرانش می شوم، تنها در خانه بگذارم و برای خرید به بازار بیایم یا با خود همراه سازم، همین چند روز پیش با پارس های مکرر سگ های ولگرد، فرزند خردسالم که همراهم بود آنچنان به گریه افتاد که شب هنگام کابوس می دید.
*انتقال بیماری از سگ های ولگرد به انسان را دست کم نگیرید
عباس ظاهری از دیگر شهروندان تویسرکانی هم عنوان کرد: وجود سگ های وحشی نه تنها سبب رعب و وحشت در دل مردم به ویژه کودکان و بانوان می شود، بلکه نگرانی‌هایی هم از نظر انتقال بیماری های مختلف به مردم ایجاده می کند.
وی تصریح کرد: جثه تعدادی از این سگ ها آنقدر درشت است که من به عنوان یک مرد نگران از حمله ور شدنشان می شوم چه رسد به دانش آموزانی که باید اول صبح خود را به مدرسه برسانند.
*مردم به سگ های ولگرد غذا ندهند تا اهلی نشوند
محمد عظیمی دیگر شهروند تویسرکانی هم به خبرنگار رودآور؛ گفت: هم ما مردم و هم مسئولان وظیفه ای داریم تا از حضور سگ ها، آن هم در وسط شهر جلوگیری کنیم، برخی ها از سر دلسوزی به سگ های ولگرد غذا می دهند از یک جهت نگاه مثبت است، اما به چه قیمتی؟! به قیمت تجمع سگ ها در میادین اصلی و ناامن کردن میادین؟ در حالی که می توان با فرهنگ سازی برای حفظ آسایش مردم قدم برداشت.
وی با بیان اینکه من مخالف حمایت از حیوانات نیستم؛ اما درست و به جا، تأکید کرد: از سوی دیگر توقع داریم که شهرداری چاره ای برای جمع آوری سگ های بلاصاحب داشته باشند و با روش های مختلف زنده گیری، سگ ها را از شهر دور سازند.
این شهروند تویسرکانی افزود: باید مدیریت شهری هرچه سریعتر در جمع آوری سگ های بلاصاحب و نگهداریشان، در مناطق خارج شهر اقدامی سریع انجام دهند، البته نه اینکه بروند و آن سگ ها را در روستاها رها کنند!
*سگ های ولگرد علاوه بر ایجاد وحشت، زمینه ساز انتقال بیماری به انسان می شوند
عظیمی یادآور شد: همین یکی دو سال پیش بود که کودکی در شهر دچار سگ گزیدگی شد، آیا رها بودن ده ها قلاده سگ در شهری کوچک زمینه ساز ایجاد ناامنی و رعب و وحشت برای رهگذران نمی شود؟ سگ های ولگردی که هر لحظه احتمال دارد بیماریی های به مانند سالک یا هاری را به انسان منتقل کنند؟
به گزارش رودآور؛ جمع آوری سگ های ولگرد مطابق با قانون بر عهده شهرداری ها و مدیریت شهری است، امید آن که این ارگان به وظیفه خود عمل کند و پاسخ روشنی برای مردم داشته باشد ؛ "اینکه چرا هنوز خبری از انتقال این سگ ها به مکانِ مناسب دیگری نیست؟"
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان