آخرین اخبار

1. شهريور 1401 - 8:16   |   کد مطلب: 40373
متخصص ایرانی و زاده دارالجهاد گفت: دیروز شاه خائن از حقوق ملت به امریکا حق توحش می داد و تحقیر می شدیم و امروز ایران قوی در قله افتخارات علمی به ویژه علوم پزشکی و درمانی با تجلی جمله "ما می توانیم امام" برترین و سختترین جراحی های جهان در کشورمان را انجام می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ انقلاب اسلامی ایران بی تردید با ایستادگی ها، صبوری ها و همراهی اقشار مختلف مردم و به ویژه جامعه روحانیت و نخبگان توانست به نهضتی عظیم تبدیل شود، نهضتی که چراغ بیداری اسلامی در منطقه را هم روشن کرد و به فرموده امامین انقلاب به سمت مهیا ساختن زمینه سازی ظهور نهضت جهانی مهدوی در حرکت است.

در جریان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نمی توان از نقش به هم گره خورده همه اقشار مختلف مردم غافل ماند و این مسئله درخصوص نخبگان هم صدق می کند، چنانچه امروز شاهد فعالیت این نخبگان انقلابی در سراسر کشور و در استان همدان هستیم و امروز همراه شدیم با پزشکی از دیار الوند.

* 15 سال؛ روزهای اوج گیری انقلاب

آن روزها نه تنها مردم برای استقرار یک حکومت دینی سر پا نمی شناختند، بلکه در و دیوار هر شهر و دیار و هر کوی و برزنی فریادها بر سر رژیم طاغوتی می زدند، روزهای اوج گیری نهضت خمینی(ره) کبیر بود و غربی ها از آن به عنوان انقلاب نواری یاد می کنند.پس از قیام   15 خرداد 1342 و آن سخنان زیبای امام در آن روزها که فرمودند؛ "سربازان من در گهواره هستند،" مردم 15 سال بعد شاهد بودند شکوفه های انقلاب در حال جوانه زدن است و غنچه های امام که در سال تبعید ایشان، نوزادانان و نونهالانی بودند، روزهای بهمن ماه 1357 قد کشیده و برای خود تنومند شدند.
همه و همه، زن و مرد، پیر و جوان، دانش آموز و دانشجو و نخبگان به صحنه آمدند، چرا که تاب تحمل جنایات رژیم دست پروده انگلیس و امریکا با افکار مسموم صهیونیستی را نداشتند، قیام ها و تظاهرات های ضد پهلوی یکی پس از دیگری در تهران، تبریز، قم، ورامین و واقعه 30 مهر در همدان شکل گرفت و نوید بخش زمینه سازی برای پیروزی قیام ملت شدند.

*نخبگان انقلابی که وسط معرکه میدان دار نهضت شدند

نقش بیدارگری دانشجویان فرهیخته در بصیرت افزایی جامعه انقلابی آن دوران بر کسی پوشیده نیست، دانشجویان و نخبگانی که همراه با روحانیت در وسط معرکه میدان داری می کردند و پای در رکاب ارزش ها و آرمان های انقلابی خودشان استوارانه ایستاده بودند.

* روایت انقلاب به گفته پزشکی از دارالجهاد

در این خبر بر آن شدیم تا با «دکتر سید محسن موسوی» از پزشکان توانمند درالجهاد همدان در حوزه گوش و حلق و  بینی و به ویژه جراح سر و گردن به گفت و گو بنشینیم و از روزهای پر التهاب بهمن 1357 و از روزهای قبل از آن حرف های ناگفته برای خوانندگان خوب رودآور منتشر کنیم.روزهایی که سرآغازش را انقلابیون به رهبری امام خمینی(ره) از 15 خرداد سال 1342 رقم زدند و سرانجامش به استقلال، آزادی و اسلامیت ایران اسلامی در 22 بهمن 1357 گره خورد و پیروزی عظیم یک ملت را به ارمغان آورد تا ایران قوی را شکل دهند.

دکتر موسوی در عین آرامش و متانش، پویا و سرزنده است و این طراوت درونی اش را از انقلاب می داند...

*نخبگان و دانشجویان در مسیر تحقق انقلاب نقش بی بدیلی داشتند

رودآور: از خودتان برایمان بگویید و از چه زمانی به جمع انقلابیون وارد شدید؟

دکتر موسوی: در سال 1354 در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل بودم، هر کدام از ما دانشجویان می توانستیم سکوت اختیار کرده و حرف از انقلاب و انقلاب گری نزنیم و بنشینیم و بگوییم مردم به ما چه! من خودم فردا روزی دکتر می شوم و دیگران برایم اهمیتی ندارند!  اما فضا به گونه ای بود که کسی نمی توانست اسیر این گونه تفکرهای خودمحوری باشد و دغدغه مردم دغدغه اصلی ما بود و بدین ترتیب به همراه دوستانم اعلامیه ها و نوارهای سخنان امام را به هر نحوی بود بین مردم توزیع می کردیم.

*بانوانی که برای تحصیل آزادی نداشتند

رودآور: برخورد پهلوی با بانوان دانشجو چگونه بود؟

دکتر موسوی: آن روزها بانوان دانشجو در روشنگری مردم نقش ارزشنده ای داشتند، اما حتی آنان را می خواستند در مقطع دکترا محمدود کنند. بانوی محجبه ای را دیدم که ساواکی ها او را تنها به جرم داشتن رساله امام تهدید و بعد دستگیر کردند، رژیم طاغوتی بارها بانوان محجبه را به سخره می گرفتند و به چشم بارها دیدم که با توهین و اهانت اجازه ورود چنین دانشجویانی را به دانشگاه نمی دادند. بانوان برای داشتن حجاب آزادی نداشتند.

*دانشجویان دردهای جامعه را در رژیم طاغوتی فریاد می زدند

اما باید گفت که همگی با یک سرزندگی و پویایی هم تحصیل می کردند و هم در  امر روشنگری مردم به میدان عمل آمدند و آنجا که حتی مردم حق حرف زدن و انتخاب نداشتند، دردهای جامعه را فریاد می زدند.

*نخبگان انقلابی به استقرار استقلال در  کسب علوم روز دنیا معنا بخشیدند

رودآور: از دستاورد انقلاب برایمان بگویید و چگونگی انقلابی ماندن مردم:

دکتر موسوی: به جرأت می توانم بگویم که مهمترین و زیباترین دستاورد انقلاب استقرار استقلال در تمامی عرصه ها به ویژه در عرصه های علمی و فناوری های روز دنیا همچون نانوفناوری و انرژی مسالمت آمیز هسته ای است و نخبگان انقلابی ما در رونق گرفتن تجهیزات پزشکی به خوبی عمل کردند.
*خفتی به نام دادن حق توحش ایرانیان به امریکا

رودآور: این موضوع صحت دارد که رژیم پهلوی به امریکایی ها حق توحش می داد؟

دکتر موسوی: خفت بارتر از این در دوران پیش از انقلاب نبود، اینکه امریکایی ها برای حضور خود در ایران علاوه براینکه حقوق و دستمزدشان را از پهلوی می گرفتند، طلبکارانه و با خوی استعمارگرانه یشان از ایرانیان حق توحش دریافت می کردند! و این موضوع به هیچ عنوان برای ما دانشجویان قابل تحمل نبود.

رودآور: حق توحش به چه معنا بود؟

دکتر موسوی: امریکای جنایتکار با سابقه ای بسیار در کشتار بیرحمانه زنان و کودکان در سراسر جهان ایرانی ها را وحشی تلقی می کرد و در خیانت شاه همین بس که او را قانع کرده بودند به ما مردم وحشی بگوید و از پول این ملت رنجیده حق توحش به نیروهای استکبار پرداخت کرده، تا امریکایی ها در کشور ما زندگی کنند!

*جرقه سوادآموزی سراسری با پیروزی انقلاب زده شد

رودآور: سطح سواد قبل و بعد از انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر موسوی: قبل از انقلاب درصد افراد با سواد در سطح کشور بسیار پایین بود و روستاییان به نوعی می توان گفت از نعمت امکانات تحصیلی به طور کلی محروم بودند، اما به برکت انقلاب و نهضت سوادآموزی که با تدبیر و تصمیم امام راه اندازی شد، این روزها می توانیم بگوییم که بیش از 90 درصد ایرانیان باسواد هستند.

*دیروز پزشکان بنگلادشی مردم را مداوا می کردند و امروز متخصصان ایرانی

رودآور: کمی بیشتر از حوزه فعالیت خود یعنی مسئله بهداشت و درمان قبل از انقلاب برایمان بگویید:

دکتر موسوی: روزهای قبل از پیروزی انقلاب مردم از نظر بهداشتی و درمانی حال و روز خوشی نداشتند و به نوعی در بیشتر مناطق در روستاها یک پزشک ایرانی هم حضور نداشت، چه رسد به درمانگاه و خانه بهداشت.پزشکانی هم که در شهرها بودند عمدتاً هندی یا بنگلادشی بودند و بماند که پزشک زن هم کمتر مشاهده می کردیم و اصلاً در تعداد قابل توجهی از شهرها نداشتیم.

* نخبگان انقلابی؛ "ما می توانیم" امام را تجلی بخشیدند

چه بسیار بانوانی بودند که به دلیل نبود پزشک زن و اصلاً به دلیل نبود پزشک از درمان محروم بودند و جان عزیز خود را از دست می دادند، اما آرمان های انقلابی به این ملت «هویت بودن» بخشید و جوانان نخبه ما با برترین جمله یعن امام که «ما می توانیم»، تجلی علم و دانش را در تمامی عرصه ها نمایان ساختند و این شد سرآغاز تثبیت انقلاب و صدور آن در عرصه های علمی و پزشکی.

*رشد جامعه پزشکی ایرانی در انواع جراحی ها، جهان را حیرت زده کرده/ساخت داروها وتجهیزات پزشکی توسط نخبگان انقلابی با وجود تحریم ها

رودآور: در حوزه جراحی چه پیشرفت هایی داشتیم؟

دکتر موسوی: امروز جراحی های پزشکی متنوعی از انواع عمل های قلب و مغز در کشور انجام می شود، آن هم با تجهیزاتی که در تحریم ها به دستان نخبگان این سرزمین ساخته شده است.امروز ایران سرآمد پزشکی در منطقه و در برخی موارد در جهان است و این موضوع جامعه علمی جهان را حیرت زده کرده.

رودآور: آیا در دارالجهاد همدان جراحی های خاص انجام می شود؟

دکتر موسوی: بله.چرا که نه. در همدان هم توسط بنده و دوستانم کاشت حلزون گوش که تخصصمان است بارها انجام شده.
*  درمان مردم در آرامش، نه زیر توپ و تانک دشمن
رودآور: اقتدار نظام مقدسمان از چیست؟

دکتر موسوی: بی تردید اقتدار اصلی نظام ما زیر سایه شهدای انقلاب، رشادت های رزمندگان و خون شهدا چه در دوران دفاع مقدس و چه در زمان حال به واسطه مدافعان حرم و وطن شکل گرفته است.

رودآور: در دوران دفاع مقدس هم در جبهه ها حضور داشتید؟

دکتر موسوی: بله.آن روزها تازه انقلاب به پیروزی رسیده بود و ما از نظر پزشکی در جایگاهی که امروز هستیم، نرسیده نبودیم و با وجود آن که سال چهارم پزشکی تحصیل می کردم، به جبهه اعزام و ریاست بیمارستان پاوه را عهده دار شدم.دوران سختی بود که به یاری خدا سپری شد.درمان زیر بارش خمپاره ها و بمب های شیمیایی و میکروبی دشمن سخت بود بسیار سخت.

اما امروز خوشبختانه به همت غیورمردان و جوانمردان این سرزمین، در کشور امنیت وآرامش تداوم دارد و درمان ها را در آرامش انجام می دهیم.

*کتاب ها باید از ایران قوی به قلم نخبگان و متخصصان ایرانی نوشت
به گزارش رودآور؛ فرصت ما اندک است و وقت این پزشک نخبه دارالجهاد هم اندک، چرا که او اولویت خود را مداوای بیماران می داند.سؤالات بسیار ما ماند که بی تردید پاسخ های آن در یک مصاحبه کوتاه نمی گنجد و شاید ده ها و حتی صدها مقاله و کتاب باید نوشت از ایران قوی آن هم از زبان نخبگان و متخصصان ایرانی.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان