آخرین اخبار

26. بهمن 1400 - 11:47   |   کد مطلب: 40388
شعری به دل نشست، آهنگی نواخته شد و خوانده ای که خواند؛ "علی(ع) را چه بنامم" و موسیقدان برجسته ای که گفت: ثنای حیدر گره خورده در جان هاست که بی وضو برای آن نمی توان سازی را کوک کرد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در بحارالانوار آمده که پیامبر مهربانی ها فرمودند: " خداوند بلند مرتبه برای برادرم علی بن ابی طالب علیه السلام فضایلی قرار داده که از شدت بسیاری، به شماره در نمی آید. هر که فضیلتی از فضایل او را بخواند و به آن اقرار داشته باشد، خداوند از گناهان گذشته و آیندة او در می گذرد و هر که یکی از فضایلش را بنویسد، تا آنگاه که اثری از آن نوشته باقی باشد، فرشتگان پیوسته برایش استغفار می کنند و هر که فضیلتی از فضایل او را بشنود، خداوند آن دسته از گناهانش را که از راه گوش کسب کرده، می بخشاید و هر که به نوشت های از فضایل او نظر افکند، خداوند گناهان چشم او را می آمرزد. سپس فرمود: نگاه کردن به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است و خداوند ایمان هیچ بند های را نمی پذیرد جز به ولایت او و برائت از دشمنان او."

* برای جلا دادن جانمان از علی(ع) باید گفت

سخن گفتن از فضائل علی(ع) روشنی بخش جان و روح است و این مجموعه خبری، همزمان با سالروز میلاد پر سعادت و با برکت مولای متقیقان(ع)، بر آن شده تا با هنرمندان تویسرکانی درباره شخصیت وارسته امام علی(ع) به گفت و گو بنشیند؛ آنانی که به عشق مولاشان ترانه ها، نغمه ها و آهنگ ها، می سرایند، یا می نوزاند.

* روزی که نغمه سرایان سرودند و سازها کوک شدند به عشق علی(ع)

در این باره به گفت و گو با استاد «محسن روح افزا» از موسیقی دانان و نوازندگان بزرگ کشور و از پیشکسوتان هنر اصیل موسیقی به گفت و گو نشستیم. او سال 1375  سروده دلشین و زیبای مهدی سهیلی را در صدا و سیما به اجرا درآورد، با این مطلع که؛ " علی را چه بنامم؟علی را چه بخوانم؟ ندانم، ندانم، ثنایش نتوانم، نتوانتم..." که از آن زمان تاکنون همچنان از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود و دل های بیشماری را بیش از پیش شیفته علی(ع) می کند.

*شعری به دل نشست، آهنگی نواخته شد و خوانده ای که خواند

روح افزا در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: ایمان دارم اگر بخواهم کارهایم به سرانجام برسد باید آن را با "بسم الله الرحمن الرحیم " شروع کنم و برای سروردن، نواختن و خواندن وضو  بگیرم، اگر مردم به ترانه ها و آواخوانی ما برای امام علی(ع) رغبت دارند همه به برکت فاضل بیشمار آن حضرت است.

وی اظهار کرد: سال ها پیش سروده معروف کشورمان سهیلی در قلبم نشست و همان زمان تصمیم گرفتم برای آن شعر آهنگی بنوازم و بخوانم.

*ثنای حیدر گره خورده در جان ها

این موسیقدان برجسته کشورمان افزود: ثنای حیدر گره خورده در جان هاست و این خواندن ها نمی تواند ذره ای از فضایل بسیار آن حضرت را نمایان سازد و تنها خدا خود می داند چه انسان وارسته ای را خلق کرده که از ابتدای خلقت تاکنون همه عالم در مدح مولای متقیقان می سرایند.

روح افزا افزود: حیدر کرار، به حقیقت آینه تمام نمای خداست و محبت علی (ع) است که دل های مرده را زنده می کند و راه حقیقت و سعادت را به ما نشان می دهد، هر کسی به این اقیانوس هستی متصل شده، سعادت دنیا و آخرتش را تضمین کرده است.

*نهج البلاغه سبک زندگی علوی را به ما نشان می دهد

وی در ادامه با بیان اینکه نهج البلاغ برگرفته از نامه ها و خطبه های ارزشمند و بی نظیر امام علی(ع) است، تصریح کرد: اگر همه با درس هایی از نهج البلاغه ها آشنا شویم، راه و روش زندگیمان به سبک زندگی علوی می شود و این گونه قرآن ناطق را در وجود آن حضرت می یابیم.

*سرودن برای ائمه به ویژه امام علی(ع)، لطفی از الطاف الهی است

همچنین «حسین بیات» شاعر معروف تویسرکانی با تخلص وامق در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ سرودن برای ائمه اطهار(ع) به ویژه امام علی(ع) را لطفی از الطاف الهی و عنایت خداوند یکتا می داند و می گوید: عدالت علوی و عظمت بیشمار وجودی و ذاتی آن امام همام، الهام بخش ترانه سرایی ما شاعران می شود.

وی اظهار کرد: از بین ابیاتی که برای مولای متقیقان سروده ام این شعر برای خودم جذابتر است؛ جان ها فدای نام نکوی تو یا علی (ع)/ماییم و خاک پوشی کوی تو یا علی (ع)/عالم به یُمن یاد شریف تو قائم است/خورشید را جلوه ز روی تو یا علی (ع)/سرچشمه بقاء نشان ولای توست/کوثر کمی نَمیست به سبوی تو یا علی (ع)/هر کس گرفت راه به تو سو بی شک نجات یافت/اهل فراق مست سبوی تو یا علی (ع)/در زندگی به هیچ برابر نمی کنم/ملک جهان به یک سر موی تو یا علی (ع)/دستم بگیر و خوی مرا همچون خویش کن/کائنات وامه خوی تو یا علی (ع)/وامق به بوی وصل تو تنها نه سرخوش است/عالم معطر است به بوی تو یا علی(ع).

یا علی(ع) گفتیم و عشق آغاز شد...یا علی(ع)

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان