آخرین اخبار

13. اسفند 1400 - 12:28   |   کد مطلب: 40401
آشفته بازار دست فروشان و سدمعبرهای مغازه داران تویسرکان؛ هم به موضوع نقشه جامع و تفصیلی شهر و راه و شهرسازی باز می گردد و هم به شهرداری و شورای شهر و بیشتر به شورای ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار. ساماندهی بازارروزها، توجیه مغازه دارها، نظارت اصناف و تعزیرات یک ضرورت است و می تواند نخستین آزمون جدی برای فرماندار باشد. آیا او توان رفع این مشکل کهنه و قدیمی را دارد؟

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان، شهری کوچک با خیابان های کم عرض و پیاده راه های کم عرض تر است و سد معبر به همین دلیل بیشتر خود را نشان می دهد.

در سال های گذشته نه مسئولان اجرایی چاره ای برای رفع این معضل اندیشده اند و نه مدیریت شهری.حتی در ساخت و سازهای جدید، عقب نشینی های که باید لحاظ نشده و پیاده راه ها تنگ و تنگ تر شده است!

*پیاده راه ها در تصرف مغازه داران!

این معضل زمانی اوج می گیرد که بعد از سال های بسیار هنوز مشکل بزرگ سدمعبر در این شهر کوچک با کم تدبیری حل نشده، هنوز دست فروشان ساماندهی نشده اند و مغازه داران گاه گاهی کل پیاده راه ها را برای فروش کالاهای خود احاطه کرده اند.

میادین و خیابان های اصلی شهر در روزهای بسیار به ویژه روزهای پایانی سال نه جایی برای عابران پیاده دارند و نه جایی برای تاکسی ها و خودروهایی سواری.

*دست فروشانی که ساماندهی نمی شوند

دست فروشان با توجه به اوضاع بد معیشت و دست تنگی یشان به طور قطع برای کسب درآمد، روی روزهای پایانی سال حساب باز کرده اند و مغازه داران هم همچنین، از سویی مشاهده خرید مردم در این روزها و حضورشان در بازار لذت بخش است و هیاهوی بهار را به ارمغان می آورد.نشاط و سرزندگی را در بازار می توان یافت.از آن ماهی گلی ها و سبزه ها گرفته تا سکه های طلایی شکل و سیرهای بسته بندی شده در خیابان باهنر.

با این وجود کار که اصولی و از روی قاعده نباشد هرزچندگاهی می تواند مشکلات بسیار به وجود آورد.تصورش را کنید در هفته پایانی سال خیابان باهنر تویسرکان بیشتر از همیشه مملو از دست فروشان می شود، برخی مغازه داران هم بیشتر از همیشه کل پیاده راه ها را تصرف می کنند.دستفروش می خواهد لقمه نانی برای شب عید زن و بچه خود به دست آورد و مغازه دار هم همچنین.

اما این راهش است؟! بهتر نیست تمامی ابعاد ماجرا سنجیده شود؟

مغازه داران از حضور دست فروشان گلایه مند هستند و می گویند ما در طول سال مالیات پرداخت می کنیم و می خواهیم لااقل از فروش شب عید بهره بگیریم و دست فروشان جلوی فروش اجناس ما را گرفته اند.

دست فروشان هم عنوان می کنند؛ ما چشمان به همین اندک درآمدی است که داریم، شما بگویید مایحتاج اصلی شب عید خانواده یمان را چگونه تأمین کنیم؟

تاکسی داران نیز از اینکه جلوی کارشان به نحوی گرفته شده گلایه مند می شوند و بیماران معترض تر، چرا که در این خیابان چندین و چند داروخانه وجود دارد، اگر بیماری نیاز فوری به دارویی داشته باشد با قفل شدن جمعیت در این مسیر نمی تواند از خودرو استفاده کند و یا اگر خدایی ناکرده آتش سوزی یا هر اتفاق دیگری رخ دهد، خیابان باهنر با حضور سدمعبرهایی که گاهاً به وسط خیابان هم کشیده می شود، بسته شده و جایی برای تردد خودروهای امدادی ندارد که ندارد.

هنوز وانت بارها و میوه فروشان درست مقابل و در جوار فرمانداری تویسرکان دوبله و حتی سوبله پارک می کنند و این مشکل مربوط به بازار شب عید نیست، در طول سال هم دیده می شود.

 *کاهلی در مدیریت شهری تویسرکان برای چیست؟

ضعف مدیریت شهری در اینجا مشهود است که هنوز پس از سال ها چه در طول سال و چه در روزهای پایانی سال چاره ای برای ساماندهی دست فروشان و رفع سد معبر نیاندیشده اند.

گویا همشهریان هم به چنین آشفته بازاری عادت کرده اند، از بس گفته اند و مسئولان از این گوش شنیده و از آن گوش خارج کرده اند.

بالاخره زمان ساماندهی وانت های میوه فروش و دستفروش ها و رفع سد معبر در خیابان ها و پیاده راه های کم عرض تویسرکان فرا نرسیده است؟ آیا مسئولان اراده ای برای رفع چنین معضلی در این شهر کوچک دارند؟ اراده ای که تاکنون نه از سوی مدیران اجرایی دیده ایم و نه از سوی مدیریت شهری.گویا قرار است مدیریت شهری این شهر همچنان با کاهلی و سستی اداره شود.

ضعف در مدیریت شهرستان درباره سدمعبر تنها به شهرداری باز نمی گردد. شورای ترافیک شهرستان به ریاست فرماندار تویسرکان باید پیش قدم شده و در این راه ضروری است تا دادستان، نیروی انتظامی و پلیس راهور هم برای کمک به رفع سد معبر شهرداری وارد میدان شود.

*ساماندهی دست فروشان و رفع معضل سد معبر؛ نخستین آزمون جدی فرماندار

از سویی راه و شهرسازی هم باید برای نقشه جامع و تفصیلی شهر چاره ای بیاندیشید و ویژه تر شهرداری در مجوزهای ساخت و ساز و بعد کمیسیون ماده ۱۰۰ که با جریمه نقدی، تخلفات ساخت و ساز  را قانونی می کند و شورای شهری که نتوانسته برای حل این موضوعات  برنامه ارائه دهد، هم باید پاسخگو باشند که چرا در این سال ها تنها با حاشیه سازی مکرر کارهای مردم و رفع معضلات شهری را رها کرده اند.

ضرورت ساماندهی بازارروزها ، توجیه مغازه دارها ، نظارت اصناف و تعزیرات و مواردی از این قبیل؛ همه و همه می تواند نخستین آزمون جدی برای فرماندار جدید تویسرکان باشد. آیا او توان رفع این مشکل کهنه و قدیمی را دارد ؟

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان