آخرین اخبار

8. تير 1396 - 7:53   |   کد مطلب: 29257
به بهانه روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی؛
روزگار ناخوش بی پناهان "سردشتی"/به کدامین گناه، صدایت در حنجره محبوس شد؟!
فریادهای جان کاهت، خس خس صدایت، تاول های چرکینت، نابودی انسانیت را در سکوت مجامع بین المللی فریاد می زند که من "بای ذنب قتلت" (به کدامین گناه) قربانی سلاح های شیمیایی و میکروبی شدم؟!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هشتم تیرماه مصادف با روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی است. حقایق تلخی که در جریان هشت سال جنگ در حملات شیمیایی علیه ایران شکل گرفت، مصدومین شیمیایی زیادی بر جای گذاشت. در طول جنگ تحمیلی و در اثر بیش از 350 حمله شیمیایی، در مجموع بیش از یک میلیون نفر از رزمندگان و افراد غیر نظامی ایران در معرض آلودگی با این عوامل شیمیایی قرار گرفتند که از این تعداد حدود 100هزار نفر دچار مصدومیت شدیدتر شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

بیش از 60 هزار نفر تحت عنوان جانباز شیمیایی با عوارض مشخص ناشی از مصدومیت شیمیایی تحت پوشش بنیاد شهید و مور ایثارگران قرار دارند و خدمات پزشکی دریافت می‌کنند. محمد اسفندیاری رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با تسنیم آمار دقیقی از این جانبازان ارائه داد و گفت: مجموعا 548 هزار و 499 جانباز در سراسر کشور داریم که از این تعداد 517 نفر جانباز جانباز شیمیایی شدید، 16 هزار و 486 نفر شیمیایی متوسط و 42 هزار و 935 نفر شیمیایی خفیف هستند.

به گفته عارف مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان، این استان117 شهید شیمیایی و 9هزار و 361 نفر هم جانباز شیمیایی دارد.

و این روزها چه سردشتی ها و چه جانبازان شیمیایی همچنان فریاد می زنند "به کدامین گناه" زیر دود غلیظ سلاح های شیمیایی نفس کشیدیم که حالا صدایمان در حنجره محبوس شده است؟!

بانوی سردشتی، دخترک چند روز پیش دوران دفاع مقدس، می دانم که فریادهای جان کاهت، خس خس صدایت، تاول های چرکینت، نابودی انسانیت را در سکوت مجامع بین المللی فریاد می زند که من "بای ذنب قتلت" (به کدامین گناه) قربانی سلاح های شیمیایی و میکروبی شدم؟!

آن روز، روزگار ناخوشت بود و امروز با دردهایت می سازی و سوزی و اما همچنان ایستاده ای همچون کوهی استوار.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان