آخرین اخبار

9. شهريور 1396 - 7:36   |   کد مطلب: 30177
رهبر معظم انقلاب فرمودند: اقبال بزرگى كه شما جوانان آورده‌ايد، اين است كه در دوره‌ حاكميت اسلام هستيد...اقبال بسيار بزرگى است. خوشا به حالتان! كمااينكه، حضرت امام حسين عليه‌السلام، در «دعاى عرفه» خدا را شكر مى‌كند كه در دولت كفر به دنيا نيامده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ توجه به تمام ابعاد زندگی مردم در یک جامعه اسلامی همیشه مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده و هست از این رو به منتخبی از عرفه در کلام رهبری در ذیل پرداخته شده است؛

** دولت اسلام اقبال بزرگى كه شما جوانان آورده‌ايد، اين است كه در دوره‌ حاكميت اسلام هستيد. بعضى در اين دوره متولد شده‌ايد و بعضى در اين دوره، جوانى‌تان را گذرانده‌ايد و اين، اقبال بسيار بزرگى است. خوشا به حالتان! كما اينكه، حضرت امام حسين عليه‌السلام، در «دعاى عرفه» خدا را شكر مى‌كند كه در دولت كفر به دنيا نيامده است. (چون ايشان در دولت پيغمبر به دنيا آمدند.) آرى! اين قضيه آن‌قدر عظمت دارد كه امام حسين، آن هم در دعاى عرفه خدا را شكر مى‌كند كه او را در دولت كفر به دنيا نياورده و در دولت اسلام به دنيا آورده است.(15 بهمن 1379)

**توجه به ترجمه‌ ادعيه من به جوان‌ها قويا توصيه مي‌كنم كه به ترجمه‌ اين دعاها توجه كنند. اين دعاهاى عرفه و ابى‌حمزه، پر از معارف است. (نماز جمعه‌ تهران 21 مهر 1385) * از دست ندهيد... فردا، روز عرفه است؛ روز دعا و ذكر و تضرع و ابتهال و راز و نياز است؛ به خصوص شما جوان‌ها قدر اين روزهاى بزرگ و اين ساعات باارزش را بدانيد. همين رابطه‌ با خداست كه سينه‌ها و دل‌ها را منشرح مى‌كند؛ راه را براى انسان باز مى‌كند؛ عزم و اخلاص به انسان مى‌دهد؛ به كارها بركت مى‌بخشد؛ توفيق الهى را بر سر انسان سايه‌گستر مى‌كند و نتيجه‌ آن، پيشرفت در خط اصيل ارزش‌هاى اسلامى است. اين روزها و اين ساعات باارزش را هرگز از دست ندهيد. (ديدار عمومى مردم قم 19 ديماه 1384)

**بهترين خواسته‌ها براي انسان دعاهايى كه از ائمه رسيده است، بهترين دعاهاست. اولا خواسته‌هايى در اين دعاها گنجانده شده است كه به ذهن امثال ماها اصلا خطور نمى‌كند و انسان از زبان ائمه (عليهم‌السلام) آنها را از خدا طلب مى‌كند. در دعاى ابوحمزه و دعاى افتتاح و دعاى عرفه بهترين مطالبات و خواسته‌ها براى انسان مطرح مى‌شود؛ كه اگر انسان اينها را از خدا بخواهد و بگيرد، مى‌تواند براى او سرمايه باشد. ثانيا در اين دعاها مايه‌هاى خشوع و تضرع وجود دارد. مطلب، با زبان و لحن و بيانى ادا شده است كه دل را خاشع و نرم مى‌كند. با عبارات فصيح و بليغ، عشق و شيفتگى و شوق در اين دعاها موج مى‌زند. انسان بايد اين دعاها را قدر بداند و از آنها استفاده كند. (نماز جمعه‌ تهران، 29 مهرماه 1384) **تعليمات ادعيه به مردم چرا ما مردم را به سطحى‌انديشى و عوام بودن متهم مى‌كنيم؟ چون عواطف جوشان دارند؟ اين از امتيازات مردم ماست؛ به‌خاطر ولايت ائمه‌ اطهار (عليهم‌السلام) است؛ آنها ما را اين‌طورى بار آورده‌اند؛ هم با تعليماتى كه به ما داده‌اند ـ اين دعاى عرفه، اين دعاى كميل، اين دعاهاى صحيفه‌ سجاديه، اين معارف عاطفه‌برانگيز و احساس برانگيز ـ هم با خاطره‌هاى خودشان. ماجراى شهادت حضرت ابى‌عبدالله، عاشوراى ما، دهه‌ محرم ما و دهه‌ فاطميه‌ ما را ديگر مسلمان‌ها ندارند؛ ما داريم. (ديدار مسئولان ادارى و اجرايى استان كرمان، 19 ارديبهشت 1384)

**زمزمه‌ محبت‌آميز با پروردگار بعد مى‌رسيم به مسأله‌ پاكيزه بودن اخلاقى و پاكيزه بودن عملى، كه در سايه‌ تدين به‌دست مى‌آيد؛ اين هم خودش عالمى است. لذت‌هايى در زندگى انسان وجود دارد كه قابل توصيف نيست و با هيچ ابزار مادى هم به‌دست نمى‌آيد. لذت انس با خدا، لذت ذكر، لذت لحظه‌اى كه شما احساس مى‌كنيد در حال نماز يا در حال دعاى عرفه يا در حال دعاى كميل داريد با مركز زيبايى‌ها و نيكى‌ها و آفريننده‌ همه‌ اينها در خلوت حرف مى‌زنيد ـ توى جمع هستيد، اما با او احساس خلوت مى‌كنيد ـ لذت بسيار بالايى است؛ ديرياب و كمياب است؛ اما لذت بسيار عجيبى است. قاعدتا شماها هم اين را تجربه كرده‌ايد. گاهگاهى همه‌ انسان‌ها اين حالت را تجربه مى‌كنند؛ براى آن‌ها مواردى پيش مى‌آيد و لحظه‌اى، دقيقه‌اى و يا ساعتى اين لذت را احساس مى‌كنند. مشكل ما اين است كه به‌خاطر آلودگى‌ها و گرفتارى‌هاى دوروبرمان نمى‌توانيم آن لحظه را ادامه دهيم؛ اما در آن لحظه اگر زيباترين چيزها را هم بر شما عرضه كنند، ميل و رغبتى نداريد؛ دلتان مى‌خواهد در همان خلوت انس با خدا و تبادل زمزمه‌ محبت‌آميز با پروردگار وقت خود را بگذرانيد. (ديدار اعضاى جامعه‌ اسلامى دانشجويان، 15 بهمن 1383)

*با تقواى خودت مرا خوشبخت كن بايد به خداى متعال توكل كنيد و تقواى الهى را هم از او بخواهيد. چند روز پيش در دعاى مبارك امام حسين عليه‌السلام در روز عرفه، خوانديد: «اللهم اجعلنى اخشاك كأنى اراك و اسعدنى بتقويك و لا تشقنى بمعصيتك».«و اسعدنى بتقويك»؛ با تقواى خودت مرا خوشوقت و خوشبخت كن. «ولاتشقنى»؛ با معصيت خودت مرا بدبخت نكن. بايد از خدا تقواى الهى را خواست. ان‌شاءالله توجهات و رحمت خداى متعال هم به سمت شما نازل است. (ديدار اعضاى سازمان عقيدتى ـ سياسى نيروى انتظامى، 7 اسفند 1380)

زنگنه

انتهاي پيام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان