آخرین اخبار

3. آذر 1393 - 22:53   |   کد مطلب: 16838
مدیر کل سازمان دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب های این استان طرح مقابله با بیماری آنفولانزای پرندگان در این استان آغاز شد.

 به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، محمودرضا رسولی اظهار کرد: باتوجه به تغییرات جوی و گزارش بروز مواردی از بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در کشور روسیه و در بخشهایی از اروپا ، تقویت سامانه حفاظت در استان با توجه به وجود تالاب ها آغاز شده است.

وی گفت: پرندگان مهاجری که در تالاب های کشور، در فصل مهاجرت توقف می کنند ممکن است حامل ویروس آنفلوانزای پرندگان ( که جز بیماری های مشترک محسوب می شوند ) باشند.

رسولی افزود: برای مراقبت از وضعیت پرندگان مهاجری که از کشور می گذرند این بازدیدها انجام می گیرد تا درصورت مشاهده موارد مشکوک اقدامات لازم صورت گیرد . 

مدیر کل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان ماه تالاب های استان مورد مراقبت و بازدید مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است که در طول فصل سرما ادامه خواهد داشت.

رسولی تصریح کرد: شناسایی زیستگاههای پرندگان مهاجر و نظارت بر آنها در 6 ماهه دوم سال جز اولویت های مراقبت فعال و غیر فعال این اداره بوده که توسط کارشناسان مجرب دامپزشکی و محیط زیست انجام می شود.

وی درادامه تصریح کرد: شناسایی به موقع کانون های بیماری در محیط وحش در مهار و کنترل بیماری بسیار موثر است و گرو ههای نمونه بردار و معدوم ساز در تمام شهرستانهای استان فعال هستند.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد واگیردار و مشترک بین انسان و دام است و این بیماری در ماکیان، بوقلمون و دیگر پرندگان عفونت زا می تواند قابل سرایت به دیگر حیوانات و انسان شود.

رسولی کاهش دما در فصول سرد سال را عامل مستعدکننده انتشار ویروس عنوان کرد و افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از بیماری های خطرناک و مشترک انسان و دام در لیست بیماری های هشدار سازمان دامپزشکی قرار دارد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان