آخرین اخبار

8. آذر 1393 - 16:02   |   کد مطلب: 16877
شانزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی به صورت نمادین در مدرسه حیقوق نبی(ع) شهرستان تویسرکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رودآور ، کشور ما کشوری زلزله خیز است و به این دلیل فراهم ساختن بسترهای لازم برای آموزش دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس به منظور آمادگی آنان در برابر حوادث غیرطبیعی به ویژه زلزله در دستور کار آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر قرار دارد.

با توجه به آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در برابر صدمات ناشی از زلزله، از سال 1382 در هشتم آذرماه مانور سراسری زلزله در سطح مدارس کل کشور برگزار می شود و امسال این مانور به صورت نمادین در مدرسه پسرانه جیقوق نبی(ع) تویسرکان با همکاری آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و سازمان آتش نشانی شهرستان برگزار شد.

محمدرضا گودرزی معاون پرورشی آموزش و پرورش تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور در حاشیه این مانور اظهار کرد: هدف از اچرای مانور زلزله ایجاد آمادگی برای رویارویی با یک زلزله واقعی و کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده طبیعی است.

وی تصریح کرد: برگزاری مانور زلزله و ایمنی امسال با شعار " آیا مدرسه من در برابر زلزله ایمن است؟"، انجام شد چرا که ایمنی ساختمان مدرسه به عنوان مهمترین عامل در جلوگیری از خسارات ناشی از زلزله و کاهش مرگ و میر دانش‌آموزان و کارکنان به حساب می آید.

اجرای مانور راهکاری برای ماندگاری آموزش های ایمنی

زهرا میرعبداللهی مسئول سازمان دانش آموزشی تویسرکان نیز گفت: برگزاری مانورهای ایمنی می‌تواند نقش موثری در کاهش خسارت‌های جانی و مالی زلزله داشته باشد.

وی افزود: اجرای مانور می تواند در افزایش سطح مهارت مؤثر باشد چرا که وقتی عکس العمل صحیح در برابر زلزله آموزش داده شود، می توان امیدوار بود که در زمان وقوع زلزله دانش آموزان آنچه را که به صورت درست آموخته اند اجرا کنند.

مسئول سازمان دانش آموزی تویسرکان ابراز کرد: مانور می تواند موجب افزایش سرعت عمل شود، تنها چند مرتبه تمرین لازم است تا سرعت عمل به طور چشمگیری بالا رود.

میرعبداللهی تصریح کرد: آنچه که دانش آموزان در کتاب ها می خوانند جنبه تئوری دارد وز مانی که دو مرحله تئوری و عملی با یکدیگر تلفیق می شوند، آموخته های دانش آموزان می تواند ماندگار باقی بماند.

سهراب اسدی مسئول کانون جوانان هلال احمر نیز گفت: در مانور زلزله تلاش می‌شود علاوه بر دو راهکار مهم یعنی پناهگیری و خروج اضطراری، ایمنی ساختمان‌های مدارس کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش رودآور امروز جمعیت هلال احمر تویسرکان آموزش های لازم را به دانش آموز ارائه دادند و آژیر "زنگ ایمنی در برابر زلزله ساعت 10:30 به صدا درآمد که در این مدت دانش‌آموزان در مکان‌های مناسب پناهگیری کردند و برخی از دامش آموزان به عنوان مصدوم بازی می کردند.‌

پناهگیری دانش‌آموزان در کلاس درس، طبقه همکف ساختمان و نزدیک درب خروجی،  در راهرو،  آزمایشگاه  و پناهگیریدانش‌آموزان در حیاط مدرسه از برنامه هایی بود که توسط دانش آموزان انجام شد.

از اتفاقات نادر نامناسب بودن درِ ورودی و سر درِ حیاط مدرسه بود چراکه یکی از خودروهای آتش نشانی نتوانست به داخل مدرسه وارد شود.

درِ ورودی حیاط مدرسه باید از نظر ارتفاع و عرض برای ورود و خروج ماشین‌های آتش‌نشانی و امدادی در زمان حادثه مناسب باشد زیرا که گاهی کوتاه بودن سر درِ حیاط مدرسه مانع عبور ماشین‌های امدادی می‌شود و خسارت‌های جبران ناپذیری برای مدرسه دارد.

از این رو اسماعیل بیگی مدیر مدرسه حیقوق نبی(ع) در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: از مزایای اجرای مانور زلزله پیدا کردن این قبیل مشکلات و نواقص ها است و امروز با بررسی و شناخت مشکلات در شرایطی که زلزله ای رخ نداده است می توانیم تصمیمات مناسبتری برای رفع نواقص بگیریم تا در هنگام حادثه آمادگی کاملی داشته باشیم.

میرزایی یکی از دانش آموزان نیز گفت: اجرای این مانور به ما یاد داد که زمان رخ دادن زلزله چگونه از خود و اطرافیانمان مراقبت کنیم.

نوری و کولیوند از دانش آموزانی هستند که به عنوان امدادگر در مانور فعالیت داشتند، آن ها از اینکه آموزش های امدادی لازم برای رویارویی در مواقع بحران را دیده بودند ابراز خرسندی کردند.

یکی دیگر از امدادگران نوجوان مدرسه گفت: از اینکه اکنون به عنوان یک امدادگر شناخته می شوم خوشحالم چرا که کمک به همنوعان خود را بسیار دوست دارم و امدادگری یعنی در خدمت هم نوع بودن به ویژه در شرایط بحران.

و می افزاید: ما دانش آموزان در این مانور یاد گرفتیم در مواقعی که زلزله به عنوان یک حادثه طبیعی رخ می دهد، حداکثر استفاده را از امکانات موجود برای فرار از خطر ببریم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان