آخرین اخبار

18. اسفند 1393 - 21:52   |   کد مطلب: 17666
همدان قدیمی ترین شهر ایران و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همچون ستاره ای درخشان در غرب کشور است که زیبایی های موجود در آن هر ساله میهمانان زیادی را از نقاط مختلف جهان و ایران به خود جذب می کند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، ازدیاد یادمان های با ارزش تاریخی و فرهنگی در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی موجب معرفی همدان به عنوان یکی از مناطق اصلی گردشگری ایران در داخل و خارج کشور شده است. 

تپه باستانی هگمتانه،سنگ نوشته های گنج نامه، دامنه های زیبای کوه همیشه استوار الوند، دره های سرسبز عباس آباد، حیدره و مرادبیک، کوچه باغ های مصفا، آرامگاه های مشاهیر ادبی و تاریخی چون بوعلی سینا و باباطاهر و بازار قدیمی نمونه هایی بارز از مجموعه جاذبه های گردشگری الوند نشینان همدانی است. 

استان کوهستانی همدان ازجمله استان ها و مناطقی است که زیبایی ها و جاذبه های بکر و منحصر به فرد طبیعت را در کنار یک هزار و 750 جاذبه تاریخی، توریستی وگردشگری برجای مانده از دوران باستان یکجا به مسافران و علاقه مندان هدیه می کند. 

آثاری زیبا،دیدنی و جذاب از دوران مادها،هخامنشیان،ساسانیان،صفویه،سلجوقیان، اشکانیان و قاجاریه تلالویی از فرهنگ و تمدن ایرانیان در همدان به یادگار گذاشته است. 

بدون شک معروف ترین جاذبه گردشگری همدان غار آبی علیصدر است، غاری که بهشت خاموش ایران لقب گرفته و هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود می کشاند. 

این غار به دلیل وجود گذرگاه های آبی ممتد به همراه دریاچه های وسیع قابل قایقرانی یکی از پدیده های نادر طبیعی ایران و جهان محسوب می شود. 

حمام حاج آقا تراب نهاوند از آثار دوره قاجار، مجسمه شیر سنگی متعلق به دوره مادها و برج قربان یکی از آثار تاریخی قرن هفتم نیز از دیگر آثار شهر باستانی استان همدان است که هر یک یادآور برگی از تاریخ پر افتخار کشور است. 

بوعلی سینا دانشمند هزاره ها و افتخار علم پزشکی جهان که همواره نامش بر قله های رفیع علم و دانش می درخشد نیز در بنایی بزرگ و تاریخی در شهر همدان آرام گرفته است و آثار برجای مانده این پزشک بزرگ نیز در موزه این آرامگاه در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد. 

تپه و دهکده باستانی گیان یکی دیگر از این آثار با ارزش تاریخی استان همدان است که در کیلومتر 19 جنوب غربی نهاوند و در مسیر جاده جنگلی گیان قرار گرفته است این تپه در سال 1932 میلادی توسط پروفسور گریشمن بررسی و تا عمق 19 لایه از تپه خاکبرداری شد که به پنج دوره (طبقه) از تمدن قدیم برخوردند و قدمت نهاوند را تا حدود 37 قرن قبل از میلاد روشن ساخت. 

همه این آثار تنها گوشه ای از زیبایی ها و تاریخ باستان این استان است که هر ساله تعداد زیادی از تاریخ دوستان را به سمت خود جذب می کند. 

استان همدان در تعطیلات نوروزی هوایی با طراوت و بهاری دارد که در زیر آبشار خروشان گنجنامه و در کنار سراب گاماسیاب و سراب گیان نهاوند این زیبایی ها صد چندان می شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به مهیا بودن شرایط استان برای استقبال از مسافران نوروزی گفت: زمینه های لازم برای جذب گردشگر و افزایش طول ماندگاری آنان در نوروز 94 در استان همدان توسط ستاد اجرایی سفرهای نوروزی فراهم شده است. 

ریحان سروش مقدم با اشاره به گستردگی و تنوع جاذبه های گردشگری این استان از برنامه ریزی های انجام شده برای ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی خبر داد. 

وی افزود: استان همدان دارای یک هزار و 750 اثر تاریخی طبیعی و گردشگری است و غار علیصدر، کتیبه ها و آبشار گنجنامه، آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا و موزه های مختلف مردم شناسی بیشترین گردشگران را در شهر همدان به خود جذب می کنند. 

وی اضافه کرد: استان همدان سالانه پذیرای حدود سه میلیون مسافر و گردشگر از سراسر کشور است که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از این مسافران نوروزی در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها اقامت می کنند. 

وی اضافه کرد: 9 هتل، دو هتل آپارتمان و بیش از یکصد مسافرخانه دارای مجوز در استان همدان فعال است. 

وی بیان کرد: همدان با دارا بودن سالانه هشت هزار گردشگر خارجی جایگاه هفدهم را در بین دیگر استان ها دارد. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شهرداری همدان در رابطه با شرایط فراهم شده برای مسافران نوروزی در این استان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی شهر همدان نوروز امسال مسافران به هتل ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه های رسمی هدایت خواهند شد و در سالجاری امکانات لازم برای اسکان ۱۵۰ هزار نفر پیش بینی شده است. 

محمد رضا بیاناتی ادامه داد: نرم افزار گردشگری برای مسافران تدوین و راهنمایی گردشگران در ایام نوروز با استفاده از تابلوهای ال ای دی نصب شده در سطح شهر انجام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری باید در همدان آماده شود، ادامه داد: اسکان مسافران در جذب و ماندگاری گردشگران تاثیر گذار است و این مقوله باید مورد توجه واقع شود. 

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان نیز در این باره گفت: برای ایام نوروز امسال پنج پایگاه امداد و نجات و یک درمانگاه در فرودگاه با حضور پزشک و پرستار با حضور 500 نفر امدادگر مستقر می شود. 

جلال نانکلی افزود: همچنین در هشت نقطه شهر همدان پایگاه های راهنمای مسافر با حضور 300 نفر از جوانان مستقر خواهد شد. 

وی اسکان مسافر در پارک فرودگاه با 100 تخته چادر و برپایی خیمه های نماز در دو نقطه شهر را از دیگر اقدامات هلال احمر برای استقبال از مسافران نوروزی عنوان کرد. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز از آماده سازی ۱۷۱ مدرسه در سطح مناطق ۱۹ گانه آموزشی این استان برای پذیرش میهمانان نوروزی و به ویژه اسکان فرهنگیان خبر داد. 

عبدالرضا فولادوند عنوان کرد: هویت فرهنگی و تاریخی استان همدان و برخورداری آن از ظرفیت‎های ارزشمند فرهنگی، مراکز تاریخی و جاذبه‎های گردشگری سبب شده است که در ایام مختلف به ویژه تعطیلات نوروزی با حضور گسترده مسافران روبه‎رو باشد. 

وی افزود: در این مدارس یک ‎هزار و 536 کلاس درس به منظور استفاده مسافران نوروزی تجهیز شده است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: 279 نفر از عوامل اجرایی در ستادهای اسکان نوروزی فرهنگیان برای ارایه خدمات اعلام آمادگی کردند و تلاش شده تا برنامه‎ها بیشتر کیفی باشد. 

وی ادامه داد: رزرو اینترنتی مدارس در استان همدان از دهم اسفند آغاز شده و تا 20 اسفند ماه نیز ادامه دارد به طوری که در روز نخستین نوروز 94 بیش از 70 خانواده محل اسکان خود را در همدان رزرو کرده‎اند. 

استان همدان با یک میلیون و 816 هزار نفر جمعیت از لحاظ جمعیت چهاردهمین و از لحاظ مساحت بیست و سومین استان کشور به شمار می رود زبان بیشتر مردم استان همدان فارسی است اما در شهرستان های مختلف این استان گویش ها متفاوت بوده و زبان های ترکی، کردی و لری نیز وجود دارد. 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان