آخرین اخبار

25. فروردين 1394 - 22:02   |   کد مطلب: 17987
سرپرست محیط زیست استان همدان خبر داد:
ورود زودهنگام اولین موج ریزگردها به همدان
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: اولین موج ریزگردها دیروز وارد استان شد.

به گزارش رودآور به نقل از همدان نیوز؛ سیدعادل عربی روز شنبه در گفتگویی"، با اعلام این خبر افزود: در روز جمعه 21 فروردین ماه شاهد ورود اولین موج ریزگردها به استان همدان بودیم و هرچند غلظت ریزگردها چندان قابل توجه نبود، درجه آلایندگی از میزان استاندارد سلامت هوا بالاتر رفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وزش باد در عصر دیروز و بارش باران در شب گذشته، آلایندگی ها از بین رفت و امروز حضور ریزگردها را در استان شاهد نیستیم.

عربی با بیان اینکه ورود ریزگردها در سال جاری زودتر از سالهای گذشته شروع شد، خاطرنشان کرد: هر ساله موج ریزگردها از اواخر اردیبهشت ماه و یا اوایل خرداد ماه وارد استان می شد اما امسال شاهد ورود زودهنگام ریزگردها به همدان بودیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع قرار بر این شده جلساتی با حضور دستگاه هایی همچون هواشناسی، مرکز بهداشت و اداره کل مدیریت بحران استان به زودی برگزار و پیشنهاد و برنامه اجرایی برای کاهش اثرات ریزگردها ارائه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه منشأ ریزگردها استان های جنوبی و یا کشورهای همسایه است ما اقدام چندانی را در راستای ورود ریزگردها نمی توانیم انجام دهیم اما تلاش بر این است که کانون های در معرض ریزگرد در استان را برای کاهش اثرات ریزگردها مورد توجه قرار دهیم.

فعالیت پنج ایستگاه پایش هوا در استان

سیدعادل عربی با بیان اینکه وظیفه محیط زیست استان هشدار دادن و پایش مداوم هوا است، یادآور شد: در حال حاضر پنج ایستگاه پایش آنلاین در استان داریم که به صورت مداوم پایش می شوند و وضعیت بحرانی در این ایستگاه ها مشخص می شود که خوشبختانه ما وضعیت بحرانی از بابت ورود ریزگردها در استان نداشتیم.

وی با اشاره به کنترل و بررسی منشأ ریزگردها در استانهای جنوبی کشور با همت دولت و سازمان محیط زیست، خاطرنشان کرد: با تلاش دولت کانون های داخلی کنترل و مشکلات در این زمینه تا حدودی برطرف شد اما در کانون های خارجی در کشورهای همسایه که متأسفانه در منطقه مورد تصرف گروهک تروریستی داعش قرار دارد مدیریتی واحد دیده نمی شود و اوج گرفتن ریزگردها در این مناطق همچنان ادامه دارد.

مدیریت منابع آب راهکاری برای جلوگیری از ورود ریزگردها

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه ریزگردها و خشکسالی در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند، اظهار داشت: تا زمانی که مراتع ما از پوشش گیاهی لازم برخوردار نباشد با کوچکترین وزش باد ذرات خاک در هوا جابه جا و موجبات تولید ریزگردها فراهم می شود.

وی ادامه داد: ما برای کنترل منشأ داخلی ریزگردها باید به حفظ و احیای تالاب ها توجهی ویژه داشته باشیم و از طرفی مدیریت منابع آب و همچنین تخریب مراتع را نیز جدی بگیریم.

سیدعادل عربی ریزگردها را فرسایش بادی دانست و افزود: ما باید هر عاملی را که منجر به ایجاد این فرسایش می شود مدیریت کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: خوشبختانه استان همدان در سال گذشته ضعیت بسیار خوبی از لحاظ ورود ریزگردها به استان داشت و تنها هفت روز در استان هوا آلوده بود و شرایط بحرانی نداشتیم که امیدواریم این روند در سال جاری تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان