آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1394 - 19:21   |   کد مطلب: 18087
از جیب هلال احمر همدان، به کام او - اسپرت
هدف مبهم برگزاری جام بشردوستانه او - اسپرت در همدان
اسپرت که خود را برای برگزاری مسابقات آسیایی این رشته آماده می‌کند، با حمایت همه جانبه هلال احمر میزبانی این رقابت‌ها را در شهر همدان متقبل شده است.

به گزارشرودآور به نقل از خبرگزاری فارس هفته گذشته مسئولان انجمن او - اسپرت در جمع ورزشی‌نویسان همدان از برگزاری مسابقات آسیایی این رشته به میزبانی همدان خبر دادند.

برخورداری از امکانات سخت‌افزاری و تأسیسات ورزشی مناسب و همچنین آب و هوای مطبوع در فصول مختلف باعث شده تا همدان برای میزبانی رویدادهای ورزشی مورد توجه مسئولان امر ورزش در کشور و حتی آسیا قرار گیرد.

همدانی‌‌ها که در سال‌های اخیر میزبانی مسابقات در سطوح بین‌المللی و آسیایی را در کارنامه خود دارند، امسال هم از روزهای ابتدای سال، دست به کار شدند تا پذیرای ورزشکارانی از آسیا در رشته‌های مختلف باشند.

میزبانی فستیوال فوتبال زیر 14 ساله آسیا، سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا و مسابقات فوتبال رقابتی زیر 14 سال پسران آسیا که در چند سال اخیر صورت گرفته، باعث شد تا پای سایر رشته‌ها با تعداد ورزشکاران بیشتری به پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین باز شود.

با این توضیحات می‌توان دریافت که مسئولان ورزش کشور در فدراسیون انجمن‌های ورزشی و همچنین مسئولان او-اسپرت با بررسی کامل از امکانات شهر همدان نسبت به انتخاب میزبانی این شهر برای این رویداد ورزشی بین‌المللی اقدام کردند.

هزینه 300 میلیونی میزبانی مسابقات او ـ اسپرت آسیایی در همدان

در حالی قرار است روزهای 29 اردیبهشت ماه و یکم خرداد ماه سال جاری، همدان میزبان مسابقات او-اسپرت باشد که جمعیت هلال احمر استان همدان اکثر هزینه‌های این مسابقات را برعهده گرفته و هنوز برای بسیاری مشخص نیست که چرا باید جمعیت هلال احمر همدان اسپانسر این مسابقات شود.

دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت در مورد برگزاری این مسابقات گفت: این رقابت‌ها با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون تومان طی چهار روز قرار است به میزبانی همدان برگزار شود.

محمدقاسم منوچهری افزود: پیش‌بینی می‌شود در این رقابت‌ها 160 ورزشکار از 15 کشور آسیایی به همدان سفر کنند تا طی چهار روز با یکدیگر در سبک‌های مختلف به مبارزه بپردازند.

وی در مورد مشارکت مجموعه ورزش استان در برگزاری این رقابت‌ها تصریح کرد: اداره ورزش و جوانان سالن 6 هزار نفری انقلاب را برای برگزاری مسابقات اختصاص داده و مابقی هزینه‌ها با مشارکت هلال احمر استان تأمین می‌شود.

هلال احمر همدان میزبان اصلی جام بشردوستی او-اسپرت

مدیرعامل هلال احمر همدان از برگزاری مسابقات آسیایی او-اسپرت با شعار بشردوستی در همدان خبر داد و گفت: فعالیت‌های ورزشی در کنار اقدامات بشردوستانه جمعیت هلال احمر همیشه در توازن بوده است.

بهروز کارخانه افزود: در کنار صلح و بشردوستی، ورزش نقش خوبی برای تحقق این موضوع دارد و ورزش، یکی از ابزارهایی است که می‌تواند ما را به اهداف بشردوستانه خود نزدیک کند.

وی اضافه کرد: این رقابت‌ها با شعار بشردوستی برگزار می‌شود تا همدان به عنوان شهر بشردوست در سراسر جهان مطرح شود.

او-اسپرت ورزش‌های پارسیان اصیل

رئیس اداره تحقیقات فدراسیون جهانی او - اسپرت گفت: یکی از اهداف راه‌اندازی اوـ اسپرت حفظ بازی‌های بومی و محلی کهن ایرانیان است تا به شکل استاندارد به یک رشته ورزشی تبدیل شود.

جاسم منوچهری تصریح کرد: اتفاقاتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، باعث شده تا این رشته با چارچوب‌های لازم به عنوان یک رشته مبارزه‌ای و رقابتی نه تنها در ایران و آسیا، بلکه در دنیا معرفی و شناسایی شود.

وی ادامه داد: او ـ سپرت (O-SPORT) مخفف واژه orginal persian sport یعنی «ورزش پارسیان اصیل» است که عمده حرکات آن مربوط به ایران باستان بوده و ما به دنبال احیای آن هستیم.

رئیس اداره تحقیقات فدراسیون جهانی او-اسپرت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای زنده کردن اسم ایران باستان و همچنین همدان در سبک‌های موجود در این رشته از اسامی اهمتان، آمادای و آگسایا که هر سه از نام‌های همدان قدیم بودند، استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ورزش کشور و حتی جهان به سمت واردات رشته‌های ورزشی رفته است، گفت: در کشور بیشتر رشته‌های فعال مربوط به کشورهای مختلف بوده که به صورت وارداتی به فرهنگ ورزشی ما ورود کرده‌اند.

رئیس اداره تحقیقات و مطالعات استراتژیک فدراسیون جهانی او-اسپرت یادآور شد: با فعالیت و گسترش او ـ اسپرت در سطح آسیا و جهان، ایرانیان می‌توانند صاحب یک رشته ورزشی باشند و با افتخار آن را به جهان صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه 65 کشور او-اسپرت را به رسمیت شناختند، افزود: 35 فدراسیون ملی او-اسپرت در پنج قاره توانسته‌اند توسط کمیته ملی المپیک کشورها رسمیت پیدا کنند و این نشانگر استقبال کشورهای جهان از این رشته و ورزش اصیل ایرانی است.

نماینده همدان به دنبال تبدیل انجمن او-اسپرت به فدراسیون

در کنار هیاهو برای برگزاری این رقابت‌ها با عنوان جام بشردوستی نماینده مردم همدان در مجلس هم از مکاتبات با وزیر ورزش برای تبدیل این انجمن به فدراسیون خبر داد.

امیر خجسته افزود: با خبر شدیم انجمن او ـ اسپرت در کشور توسط برادران منوچهری که اصالتاً همدانی هستند، چند سالی فعالیت دارند و پیگیری فدراسیون شدن ین انجمن را در دستور کار قرار دادیم.

وی یادآور شد: در این زمینه با وزیر ورزش و جوانان صحبت شده که باید هفته آینده پیگیری مستمر برای به نتیجه رسیدن این مسئله صورت گیرد که برای پیگیری بیشتر، محمدرضا پارسیان برای تحقق این موضوع مأموریت دارد.

این برای دومین بار است که همدان میزبانی از رقابت‌های این رشته را تقبل کرده و نخستین میزبانی به دهه هشتاد باز می‌گردد که شاهد حضور ورزشکارانی از کشورهای مختلف در همدان بودیم.

با این توضیحات سئوالات زیادی در ذهن اصحاب رسانه نقش بسته که هنوز جواب آن مبهم است.

این مسابقات با عنوان جام بشردوستی قرار است برگزار شود، اما اینکه آیا برگزاری چنین مسابقاتی در زمره اهداف متعالی جمعیت هلال احمر می‌گنجد یا نه و اینکه اساساً ورزش خشنی همچون او-اسپرت می‌تواند با روحیه بشر دوستی سنخیت داشته باشد؟

در شرایطی که تأمین بودجه نهادهای عمومی و دولتی  با مشکلات عدیده مواجه است، آیا رئیس جمعیت هلال احمر استان همدان صرف داشتن مسئولیتی در او - اسپرت اجازه دارد چند میلیون تومان از بودجه این نهاد را که باید در راه‌های امداد، نجات و کمک به محرومین و نیازمندان خرج شود در راه این ورزش خرج کند!؟

همه اینها در حالی است که این حمایت‌ها اعتراض بسیاری از امدادگران استان همدان را نیز به دنبال داشته، اما به دلیل اینکه صدایشان به جایی نمی‌رسد، کسی به اعتراضات آنها توجهی نکرده است!

به‌ راستی برگزاری این مسابقات چه آورده‌ای برای همدان دارد!؟ آیا هزینه کردن اعتبار مجموعه‌‌ای همچون هلال احمر برای ورزش خشنی چون او - اسپرت در حالی که مشکلات امداد و نجات و نیز تأمین دارو برای مریضان خاص بر قوت خود پابرجاست، امری جایز است؟

برای پاسخ به همه این سئوالات باید منتظر شد تا با نزدیک شدن این رقابت‌ها مسئولان این انجمن و حتی مجموعه مدیریتی استان در نشست خبری اصحاب رسانه را متقاعد کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان