آخرین اخبار

30. ارديبهشت 1394 - 12:15   |   کد مطلب: 18268
مدیرعامل آبفار استان همدان از افزایش آبرسانی سیار به ۶۰ روستا در تابستان امسال خبر داد و گفت: توسعه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی عامل اصلی کم‎آبی روستاهای همدان است.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، حبیب مومیوند با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های 91 و 92 اعتبارات خوبی برای آب روستایی تخصیص داده نشد، اظهار داشت: همین امر سبب شد تا زیرساخت‌های موردنیاز در زمینه تامین آب روستایی تامین نشود.

وی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات مناسب و مطلوبی در زمینه تامین آب روستایی صورت گرفته است، افزود: تلاش در حوزه تامین آب روستایی سبب شد تا آبرسانی سیار به روستاهای استان همدان در سال گذشته از 200 روستا به 60 روستا کاهش یابد.

مومیوند با تاکید بر اینکه اولویت شرکت آب و فاضلاب همدان سال گذشته تامین آب و مدیریت مصرف آب بوده است، گفت: امسال نیز اولویت با تامین آب روستایی بوده و در این راستا برنامه‎ریزی‌ها و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه امسال تابستان سختی پیش رو داریم، گفت: در تلاش هستیم تا با برنامه‎ریزی و انجام اقدامات مناسب بحران را در روستاهایی که با گرم شدن در زمینه آب دچار مشکل می‎شوند، کاهش دهیم.

مومیوند با اعلام اینکه در حال حاضر پروژه‌های تامین آب روستایی در دستور کار شرکت آبفار همدان قرار دارد، افزود: حفر چاه‌های تامین آب، ایجاد خط انتقال آب و اصلاح شبکه‌های فرسوده از جمله اقداماتی است که برای کاهش اثر بحران در روستاهای همدان انجام ‌می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات و اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاها بخشی از پازل رفع بحران آب محسوب می‎شود، گفت: از سوی دیگر مردم روستاها نیز باید در مصرف آب صرفه‌‎جویی لازم را داشته باشند تا بتوان تابستان امسال را با مشکلات کمتری پشت سر گذاشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان با اعلام اینکه به 15 روستای استان همدان به صورت سیار آبرسانی می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر به یک درصد از جمعیت روستایی همدان آبرسانی به صورت سیار صورت می‎گیرد که در تلاش هستیم این میزان افزایش پیدا نکند.

وی درباره آبرسانی سیار در ایام تابستان نیز گفت: در تلاش هستیم تا آبرسانی سیار به روستاها در تابستان امسال افزایش نیابد ولی با توجه به کاهش بارندگی و افت آب‌های زیرزمینی پیش‌بینی می‎شود آبرسانی سیار به 60 روستای استان افزایش یابد.

مومیوند با تاکید بر اینکه در تامین آب شرب و بهداشتی مردم مشکل نداریم، اظهار داشت: متاسفانه روستاییان همدانی از آب شرب در روستاها برای شرب و بهداشت استفاده نکرده و مصارف دیگری دارند.

وی با اشاره به اینکه امسال استان همدان جز 11 استان دارای بحران آبی کشور قرار گرفته است، بیان کرد: بارندگی استان همدان نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش داشته و این کاهش در منطقه شمالی استان از جمله شهرستان‌های همدان و کبودراهنگ بیشتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفار استان همدان عنوان کرد: اگر بارندگی‌های استان همدان نرمال بوده و مشکلی در زمینه کاهش بارندگی نداشتیم به سبب افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی با مشکلات بسیاری مواجه می‎شدیم چراکه آب روستاهای استان همدان از محل چاه‌ها تامین می‎شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه توسعه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی آبی، کشت محصولات پرآب‌بر، و کمرنگ شدن آهنگ انسداد چاه‌های غیرمجاز در همدان از مهمترین عوامل اصلی کم آبی در روستاهای استان همدان است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان