آخرین اخبار

4. مرداد 1394 - 23:38   |   کد مطلب: 18829
کارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان از نگهداری غیرمجاز بزرگترین خزنده زنده ایران تحت عنوان تمساح مردابی پوزه کوتاه (گاندو) در موزه تاریخ طبیعی همدان خبر داد.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، علیرضا محمدی افزود: پس از دریافت گزارشی مبنی بر نگهداری تمساح در موزه تاریخ طبیعی همدان سرکشی از این محل صورت گرفت و این خبر تایید شد.

وی تاکید کرد: این گونه جانوری از نظر رده حفاظتی، جزو گونه های در خطر انقراض بوده بگونه ای که در لیست قرمز آی یو سی ان قرار دارد.

کارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان علت انقراض و کاهش جمعیت این گونه جانوری را از بین رفتن زیستگاه آن به علت اختصاص نیافتن حق آبه دانست.

محمدی بیان کرد: برخی از افراد سودجو در فصل دیماه هنگام تخم گذاری این خزنده، تخم تمساح را برداشته و اقدام به نگهداری، پرورش و فروش آن می کنند.

وی بیان کرد: وزن گاندو به 180 تا 200 کیلوگرم و اندازه این خزنده بین 1.5 تا دو متر می رسد بگونه ای که از آن به عنوان بزرگترین خزنده ایران یاد می شود.

وی با ذکر اینکه این گونه جانوری تنها در منطقه شهرستان سرباز در شرق کشور یافت می شود گفت: تمساح پوزه کوتاه از پرندگان، خدنگ، سگ، شغال، روباه و پستانداران کوچک جسه تغذیه می کند و تاکنون گزارشی مبنی بر حمله به انسان نداشته است.

کارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: این تمساح در رودخانه های سیلابی و در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کند.

محمدی بیان کرد: چنانچه اقدامی فوری برای بهبود وضعیت این گونه با ارزش صورت نگیرد برای همیشه بزرگترین عضو خانواده خزندگان ایران را از دست خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: تمساحها بر خلاف سایر گونه های جانوری از 65 میلیون سال پیش تاکنون تغییر در ظاهرشان ایجاد نشده است.

تمساح مردابی پوزه کوتاه (گاندو) از خانواده خزندگان و جزو راسته کروکودیل ها است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان