آخرین اخبار

16. مرداد 1394 - 11:43   |   کد مطلب: 19030
نخستین سفر وزیر خارجه سوریه به یک کشور عربی
توافق دمشق و مسقط برای پایان دادن به بحران سوریه
نخستین سفر وزیر خارجه سوریه به یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس از زمان شروع بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ ، با موافقت مسقط و دمشق با انجام تلاش‌های مشترک برای پایان دادن به این بحران همراه شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه، روز گذشته پس از ورود به مسقط، با «یوسف بن علوی» همتای عمانی خود در خصوص «چندین موضوع منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف» مذاکره کرد.

وزیران امور خارجه سوریه و سلطان نشین عمان بر لزوم افزایش تلاش های سازنده برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کردند.

خبرگزاری دولتی سوریه(سانا) در این باره گزارش داد، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه و هیئت همراهش به دعوت یوسف بن علوی همتای عمانی وی روز گذشته وارد مسقط پایتخت این کشور شد.

بن علوی و کارمندان ارشد وزارت خارجه عمان و فاروق قدور سفیر سوریه در مسقط و اعضای سفارتخانه سوریه در مراسم استقبال از ولید المعلم و هیئت همراهش حضور داشتند.

ملاقات وزیران سوریه و عمان با حضور هیئت های دوطرف در ساختمان وزارت خارجه عمان برگزار شد و در آن روابط دوجانبه مورد بحث قرار گرفت.

در این ملاقات همچنین به طور عمیق پیشینه های بحران در سوریه و نقش های منطقه ای و بین المللی در آن بررسی شد.

برپایه این گزارش، اتفاق نظر وجود داشت که زمان آن رسیده است تا تلاش‌های سازنده برای حل بحران - براساس پاسخ به خواسته های ملت سوریه در مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات و حفظ حاکمیت و وحدت و سلامت اراضی سوریه- افزایش یابد.

در این ملاقات فیصل المقداد معاون وزیر خارجه و احمد عرنوس مشاور وزیر خارجه و سفیر سوریه در مسقط و همچنین احمد بن یوسف الحارثی قائم مقام وزارت خارجه عمان و شماری از مسئولان این وزارتخانه حضور داشتند.

 

روزنامه «الوطن» سوریه که نزدیک به دولت این کشور به حساب می‎آید، در این باره گزارش داد که عمان بر خلاف سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، روابط دیپلماتیک خود با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه را قطع نکرده است.

الوطن افزود: این نخستین سفر ولید معلم به یک کشور عربی در طول چهار سال گذشته به شمار می‌رود که به دعوت رسمی همتای عمانی او صورت گرفته است.

این روزنامه همچنین احتمال برگزاری نشستی در مسقط بین دیپلمات‌های سوریه، ایران و عربستان سعودی را مطرح کرده است. عمان سابقه طولانی در میانجیگری در بحران‌های منطقه دارد.

ظی چند روز گذشته تحولات زیادی در زمینه حل سیاسی بحران سوریه شروع شده است که در همین راستا ولید معلم  روز چهارشنبه با سفر به ایران با وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

وزیر خارجه سوریه برای رایزنی در مورد طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه به تهران آمده بود.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران پیش از این از طرح به‌روز رسانی شده تهران درباره سوریه خبر داده بود و بدون اشاره به جزئیات این طرح گفت: طرح سیاسی چهارماده‌ای جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای ظریف ارائه شده در زمان حاضر یکی از کاراترین و جدی‌ترین طرح‌هایی است که در دستور کار سازمان ملل و بازیگران بین المللی قرار دارد چون طرحی است مبتنی بر واقعیت‌های موجود.

طبق این گزارش، این وزیر سوری همچنین با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه روسیه برای خاورمیانه هم در تهران ملاقات کرد.

لینک منبع خبر: http://www.tasnimnews.com/Home/Single/822160

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان