آخرین اخبار

16. مرداد 1394 - 23:50   |   کد مطلب: 19039
مسئول فرهنگی دینی صنعت آب و برق استان همدان:
راهکارهای صرفه جویی آب در همدان آموزش داده شود
مسئول فرهنگی دینی صنعت آب و برق استان همدان خواستار آموزش راهکارهای صرفه جویی آب در همدان شد و گفت: میانگین مصرف برق ایرانیان ۳ برابر مصرف جهانی است.

به گزارشرودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهرامی‌فر در پیش از خطبه‌های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه همدان اظهار داشت: هر جامعه آداب و رسوم خاص خود را دارد و هر جامعه‎‌ای مدافع فرهنگ خود هستند.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با بیان اینکه جامعه اسلامی به‌ویژه ایرانیان فرهنگ قوی دارند چراکه با آموزه‌های دینی، دستورات الهی و سیره الهی تشکیل شده، افزود: همچنین جایگاه فرهنگ اسلامی جایگاه رفیعی است و احیاکنندگان این فرهنگ دارای قداست والایی هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی فرهنگ‌ها به عنوان عبادت نیز تلقی می‌شود و اجر و پاداش معنوی هم برای انسان رقم خورده، بیان کرد: از جمله آنها فرهنگ قناعت، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین با بیان اینکه انسان‌ها باید مدیریت در مصرف داشته باشند، عنوان کرد: خوب بهره‌گرفتن از امکانات به عنوان یک ارزش برای انسان تلقی می‌شود.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با اشاره به اینکه دو نوع شکر از جمله شکر زبانی و عملی داریم، گفت: در روز پنج نوبت در برابر خداوند می‌ایستیم و این به خاطر نعماتی است که به ما عنایت کرده است.

وی با بیان اینکه شکر عملی آن است که هر نعمتی در جای خود استفاده شود، تصریح کرد: همچنین شکر عملی آن است که هر چیزی برای هدفی خلق شده و برای تحقق آن هدف استفاده شود.

بهرامی‌فر با اشاره به اینکه هر نعمتی در مقابل شکر انجام شود ثمره‌ای دارد، اظهار داشت: اگر خداوند متعال در شکر را برای ما باز کرده و از مسئول فرهنگی دینی صنعت آب و برق استان همدان با بیان اینکه عمل، گفتار و رفتار انسان مبین شاکر بودن آن است، افزود: شکر نعمت آن است که انسان از محرمات پرهیز کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نعمت‌های جامعه بشری موضوع آب و برق است، بیان کرد: آب جایگزین ندارد و یک موهبت الهی است چراکه زندگی بدون آب زندگی نیست.

بهرامی‌فر با بیان اینکه زندگی بدون برق معنا ندارد، عنوان کرد: امروزه تمام کارخانه‎ها با برق در چرخش و حرکت است و برای به دست آوردن نیازهای مادی جامعه بشری نیاز به تولید برق بیشتر است.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با اشاره به اینکه مقام‌معظم رهبری امسال را سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند، گفت: دولتمردان برای ایجاد تاسیسات زیربنایی تولید برق و در جریان قراردادن آن زحمات زیادی را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف برق ایرانیان سه برابر مصرف جهانی است، تصریح کرد: استانداردهای جهانی نشان می‌دهد در ایران برای ٢٠٠میلیون نفر برق تولید می‌شود اما ٧٠ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

بهرامی‌فر با اشاره به اینکه مقام‌معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و این شعاری نیست، اظهار داشت: همه در زندگیمان این نقش مهم را بر عهده داریم و باید برای عزت و سرافرازی ملت ایران، با توجه به شرابط کنونی راهکارها را در نظر بگیریم.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با بیان اینکه مصرف بی‌رویه برق مساوی است با احداث نیروگاه جدید و قطعا نیاز به تولید برق بیشتر در کشور می‌شود، افزود: با این روندی که داریم احداث نیروگاه سخت و این یعنی وابستگی به کشورهای بیگانه است.

وی با اشاره به اینکه برای چرخش نیاز به انرژی جدید است و این نیاز به سوخت دارد و همچنین آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد، بیان کرد: تا چه حد ما باید به فکر خودمان و نسل‌های اینده باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی‌فر با بیان اینکه ایرانیان3 برابر میانگین استاندارد جهانی برق، چهار برابر گاز و دو برابر آب مصرف می‌کنند، عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید آب محدود و به اندازه نیاز جامعه بشری است.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با اشاره به راهکارهای مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف برق، تصریح کرد: راهکارهای مصرف برق استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از لوازم برقی دارای برچسب انرژی است.

وی گفت: اگر هر مشترکی یک لامپ صد خاموش کند ٢٠ میلیون نفر مساوی است با دو هزار مگابایت برق که به اندازه دو نیروگاه شهید مفتح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی‌فر با اشاره به وضعیت آب، اظهار داشت: وضعیت آب بالاتر از بحرانی است و استان همدان نیز با این موضوع مواجه است.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان با بیان اینکه مسئولان تلاش می‌کنند قطعی آب نباشد، افزود:  بحث بحران را جدی بگیریم چراکه آب نعمتی است که جایگزین ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایران در کمربندی خشک قرار گرفته، بیان کرد: به بیش از 200 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی‌فر عنوان کرد: اگر 10 درصد صرفه جویی آب در کشاورزی شود، آب بیش از یک سال شرب همدان را تامین می‌کند.

مسئول فرهنگی آب و برق استان همدان تصریح کرد: باید به شهروندان آموزش داده شود که می‌توان با یک لیوان آب وضو گرفت یا مسواک زد و این یکی از راهکارهای صرفه جویی در آب است.

لینک منبع خبر: http://www.tasnimnews.com/Home/Single/822559

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان