آخرین اخبار

21. مرداد 1394 - 0:01   |   کد مطلب: 19097
وزیر خارجه روسیه خواستار گفت‌و‌گو بین تهران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شد ولی در عین حال به وجود اختلاف بین این کشور با عربستان درباره سرنوشت بشار اسد در آینده سوریه تأکید کرد.

به گزارش رودآور، تسنیم به نقل از شبکه خبری العربیه نوشت، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود در مسکو با اشاره به بحران یمن تأکید کرد که توقف درگیری در یمن و از سرگیری روند سیاسی در این کشور بسیار ضروری است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با  اشاره به رایزنی‌های مسکو با طرف‌های یمنی گفت: ما عربستان را در جریان تماس روسیه با برخی از طرف‌های یمنی قرار دادیم و باید طرح پیشنهادی عربستان برای صلح اجرایی شود.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: بعد از امضای توافق امیدواریم که گفت‌و‌گوهایی بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت بگیرد.

لاوروف با اشاره به وجود برخی از اختلاف نظرها با عربستان سعودی در مورد اجرای مفاد بیانیه ژنو 1 و سرنوشت بشار اسد در مورد سوریه، گفت: روسیه و عربستان در خصوص بحران سوریه از دست‌آوردهای بیانیه کنفرانس ژنو 1 حمایت می‌کنند.

وی افزود: با عربستان جزئیات تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم را بررسی کردیم.

عادل الجبیر: بشار اسد نباید در آینده سوریه نقشی داشته باشد

از سوی دیگر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس خبری با تأکید بر تمایل ریاض برای گسترش روابط اقتصادی و تسلیحاتی با روسیه، گفت: ما بر فعال کردن توافق‌ها در زمینه توسعه روابط با روسیه کار می‌کنیم. سفر محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد عربستان بسیار مهم بوده است و باعث توسعه روابط بین ریاض و مسکو شده است.

الجبیر با اشاره به اینکه موضع عربستان در خصوص سوریه تغییر نکرده است، گفت: ما از حل مسالمت آمیز بحران سوریه بر اساس بیانیه «ژنو1» حمایت می‌کنیم و هرگونه نقش بشار اسد در آینده سوریه قابل قبول نیست ولی باید مؤسسات دولتی در سوریه حفظ شود.

وزیر خارجه عربستان با اشاره به اینکه هنوز پرونده‌‌هایی وجود دارد که روسیه و عربستان بر سر آنها اختلاف دارند، گفت: دو کشور در خصوص یمن مذاکره و بر ضرورت اجرای سریع قطعنامه 2216 شورای امنیت در یمن تأکید کردند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان