آخرین اخبار

21. مرداد 1394 - 8:34   |   کد مطلب: 19102
بخش کشاورزی با بهره‌گیری از بیشترین میزان آب تجدیدپذیر، سردمدار این امر در میان حوزه‌های دیگر است که هم اکنون میزان دقیق مصرفی آن تبدیل به یک راز پنهان شده است.

به گزارش رودآور به نقل از  خبرنگاران جوان، حوزه کشاورزی رکورددار مصرف آب کشور در بین بخش‌های صنعت و شرب شناخته شده، از همین رو همواره آمار متفاوت و بعضا متناقض از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در خصوص حجم و درصد آب مصرفی این بخش به عنوان متولیان امر به گوش می‌رسد.

اختلاف نظرهایی که تا 30 درصد نیز رسیده و مخاطب را با سردرگمی برای یافتن آمار حقیقی مواجه کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی از سویی میزان مصرف آب خود را 70 میلیارد متر مکعب معادل 60 درصد کل منابع آب تجدید پذیر بیان کرده و شاخص بهره‌برداری را بالای یک و راندمان آبیاری را بین 40 تا 45 درصد می‌داند.

همچنین بر اساس اعلام این وزارتخانه در مجموع 750 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 400 هزار حلقه چاه مجاز و مابقی غیرمجاز است.

پیگیری‌هایی صورت گرفته از وزارت نیرو بیانگر مصرف بیش از 90 درصد آب کشاورزی با راندمان 33 درصد است، همچنین بر اساس آمار این سازمان تعداد چاه‌های غیرمجاز در حدود 200 هزار حلقه چاه است.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه گفت: در بخش خانگی و صنعت به دلیل استفاده از کنتور حجم و درصد مصرف به طور دقیق قابل محاسبه و اندازه‌گیری است که در میزان مصرفی آنها شکی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران در خصوص محاسبه آب بخش کشاورزی تصریح کرد: با به دست آمدن آب بخش شرب و صنعت، مابقی مصرف مربوط به بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: وزارت نیرو تأمین کننده و مصرف کننده آب شرب کشور است بر همین اساس روی بحث مصرف تاکید و برنامه‌های بسیاری دارد اما در حیطه کشاورزی مصرف کننده وزارت جهاد کشاورزی است که ما معمولاً توصیه‌های خود را به صورت کلی به آنها ارائه می‌دهیم و عملیاتی کردن این توصیه‌ها بر عهده خود آنها است.

حاج رسولی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بر روی شیوه آبیاری و نوع کشت در مناطق مختلف برنامه‌ریزی کند و در نهایت تمهیدات مورد نیاز را برای کشاورزان فراهم کند.

از این دست تناقضات در آمار برای یک مسئله مشترک متاسفانه در جامعه ما تبدیل به یک عادت شده، عادتی که نهایتاً چشم ما را بر روی اختلافی تا 30 درصد نیز بسته است و هیچ نهادی را به سوی حقیقت ماجرا سوق نمی‌دهد. گفتنی است در این فضا موضوع بهبود شرایط آبیاری کشاورزی که به عنوان هدف اصلی به حساب می‌آید در بین این اعداد و ارقام پنهان و در نهایت به دست فراموشی سپرده می‌شود.

گزارش از فاطمه افشاری

لینک منبع خبر: http://www.yjc.ir/fa/news/5287960/%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6-%D8%AF%...
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان