آخرین اخبار

14. شهريور 1394 - 16:31   |   کد مطلب: 19392
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان عشایری کشور با تأکید بر حفظ هر چادر عشایر به عنوان یک کارگاه تولید در کشور، گفت: جامعه عشایری در تحریم ها از فشارهای اقتصادی بیگانگان در امان بوده و هست.

«کرمعلی قندالی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: برای ساماندهی به جامعه عشایری کشور به عنوان جامعه سوم که یک جامعه کاملا تولیدکننده، خودکفا و درون زا و در عین حال در اقتصاد ملی نقش بسیار مؤثر و بسزایی دارند، برنامه هایی تدوین شده است.

214 هزار خانوار عشایری در ایران زندگی می کنند

وی با اشاره به ارائه خدمات به کوچندگان، اظهار کرد: در سطح کشور در حدود 214 هزار خانوار یعنی جمعیتی معادل یک میلون و 200 هزار به عنوان عشایر هستند که در هشت هزار و 500 نقطه جغرافیایی مستقر هستند.

کشور برخوردار از 56 کیلومتر راه عشایری است

رییس سازمان عشایری کشور افزود: در این راستا ما متولیان امر وظیفه داریم برای ارائه خدمات از جمله حل مشکلات مربوط به زیرساخت های آنان همانند احداث و مرمت خطوط ارتباطی عشایر اقداماتی انجام دهیم.

قندالی با اشاره به اینکه در سطح کشور در حدود 56 هزار کیلومتر تنها راه عشایری است، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا برای دورترین و صعب العبورترین نقطه عشایری در حوزه های مختلفی از جمله  تأمین آب برای شرب و دام آنان و نیز تأمین سوخت فسیلی اقداماتی انجام دهیم.

وی عنوان کرد: در حقیقت با کمک به بهره وری از تولید به ویژه در بحث ساماندهی و وضعیت دام، تصمیم بر آن است هم چنان که طرح زنجیره تولید را راه اندازی کردیم، بتوانیم از منابع  صندوق توسعه ملی برای بالابردن بهره وری در بخش دام استفاده کنیم.

رییس سازمان عشایری کشور ساماندهی و اسکان عشایرانی که داوطلبانه به دنبال اشکان در یک منطقه هستند را از دیگر برنامه های سازمان عشایری کشور دانست و گفت: تأکید و سیاست سازمان بر این است که هیچ اجباری بر اسکان عشایر نباشد بلکه کسانی که به هر دلیلی داوطلب هستند در نقطه ای که متعلق به خودشان است سکونت کنند و ما نیز ظرفیت های اشتغال و تولید آنان را با انجام زیرساخت های لازم در آن مناطق فراهم سازیم.

قندالی گفت: در این راستا کانونی تعریف شده تا موضوع و مشکلات اشتغال و تولید عشایریا که در یک محل ساکن شده اند را حل کنیم.

اسکان 90 هزار خانوار عشایر در کشور

وی با بیان اینکه در برنامه های چندین سال اخیر در حدود  90 هزار خانوار عشایری ساماندهی  و اسکان یافتند که عمدتا از سریز جمعیت عشایری بودند، افزود: برنامه اصلی بر آن است تا در افق 1404 یک ساماندهی مناسبی در بخش کوچکندگان صورت گیرد، به نحوی که عشایر بتواند حداقل در یک قطب؛ ییلاق و یا قشلاق بتوانند از خدمات زیربنایی، رفاهی و آموزشی بهره مند شوند به طوری که دام های آن نیز از مراتع موجود استفاده کنند.

هر چادر عشایری یک کارگاه تولید است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: برنامه بر این است تا با یک ساماندهی اصولی به کوچندگان در بحث اسکان هم ارائه خدمات داده شود و  هم سرریز جمعیت عشایر را کنترل کنیم.

قندالی افزود: باید تا جایی که می توان با ارائه خدمات از کاهش جمعیت عشایر جلوگیری کرد چرا که با اسکان هر خانوار عشایری یک کارگاه تولید را از دست می دهیم.

وی افزود: ما مؤظف هستیم که یک چادر عشایری را به عنوان یک کارگاه تولیدی و خاستگاه اقتصادی و نیز به عنوان یک پایگاه امنیتی حفظ کنیم.

25 درصد تولید مواد پروتئینی کشور متعلق به عشایر است

رییس سازمان عشایری کشور با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار حدود 24 میلیون رأس  واحد دامی متعلق به عشایر است که 28 درصد دام سبک کشور را شامل می شود، عنوان کرد: حدود 25 درصد تولید مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و 35 درصد از صنایع دستی کشور متعلق به جامعه عشایر است.

قندالی، 59 درصد از سطح کشور را حوزه قلمرو عشایر اعلام و اظهار کرد: با توجه به اینکه 75 درصد منابع درآمدی عشایر از بخش دام است به دنبال آن هستیم تا با طرح زنجیره تولید از آنان حمایت کنیم و هر ساله با قرار دادن یک میلیون و 200 رأس دام در پروسه پروار به روش علمی و مناسب بتوانیم بهر وری در موضوع دام عشایر را ارتقاء بخشیم.

عشایر کانون های ارزش و تولید هستند

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رودآور مبنی بر ارتباط بین اقتصاد مقاومتی و جامعه عشایری، عنوان کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و نیز برنامه ششم توسعه که توسط مقام معظم رهبری ارائه شد و در آن از مناطق روستایی و عشایری  به عنوان کانون های ارزش و تولید یاد کردند، توجه به عشایر که مولد هستند یک ضرورت در اقتصاد مقاومتی کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که می تواند در اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد توجه به استفاده از منابع داخلی و درون زا بودن اقتصاد است و جامعه عشایری که به طور کامل یک جامعه خوداتکا هستند و تمام تولیدادشان در داخل کشور است، در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی دارند.

جامعه عشایری در تحریم ها از فشارهای اقتصادی بیگانگان در امان بوده و هست

 

قندالی افزود: جامعه عشایری نیاز به ابزار و منابع خارجی برای تولید کردن محصولاتشان ندارد و به همین دلیل حتی در طول سالیان گذشته که ما دچار تحریم های طولانی بودیم جامعه عشایری از آن جوامعی بود که توانست با تمام فشارهایی موجود سرپای خودش بیایستد و تاکنون ایستاده است و همانند سابق بسیار پویا در عرصه های مختلف و تولید حضور دارد و گاهی در برخی بازه های زمانی تولید عشایر نیز با افزایش روبرو بود.

زندگی عشایری مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

وی عنوان کرد: زندگی عشایری و نوع بهر وری آنان از منابع موجود در جامعه یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی است.

رییس سازمان عشایری کشور در پاسخ به سوال دیگر رودآور درباره ارتباط بسیج عشایر و روحیه اقتصاد مقاومتی در جامعه عشایری گفت: بسیج عشایر به عنوان مجموعه ای فعال و بسیار خوب در سطح  کشور به ویژه در حوزه امنیت و ایجاد آرامش کمک شایانی به حوزه های مربوطه کرده است.

تشکر رییس سازمان عشایری کشور از بسیج عشایر

قندالی با بیان اینکه بسیج عشایر در حوزه های فرهنگی نیز حضور داشته و کمک می کند، تأکید کرد: با توجه به اطلاع از فعالیت های این قشر،  از مجموعه بسیج عشایر در کل کشور تشکر می کنم.

به گزارش رودآور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان عشایری کشور، به دعوت دکتر مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای  سفری یک روزه به تویسرکان داشت، وی در این سفر که با سه معاون خود آمده بود از نزدیک با مشکلات عشایر تویسرکان آشنا شد و به درد و دل ها و مشکلات آنان گوش داد.

امید آنکه این سفر کاری بتواند راه گشای بسیاری از مشکلات به هم تنیده شده جامعه عشایری در شهرستان تویسرکان باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان