آخرین اخبار

15. شهريور 1394 - 16:38   |   کد مطلب: 19425
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به حمایت عربستان سعودی از تروریسم در منطقه، بر حل و فصل سیاسی بحران‌های خاورمیانه تاکید کرد.

به گزارش رودآور   باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت، ؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به حمایت عربستان سعودی از تروریست ها در یمن و سوریه بر حل و فصل سیاسی بحران های یمن و سوریه تاکید کرد.

 

وی  در پاسخ به این پرسش پیام ایران به جهان در اجلاس رؤسای مجالس جهان چیست به ویژه آنکه ایران وارد تاریخ جدیدی از روابط بین المللی خود شده است،گفت: این کنفرانس هر چند سال یک بار برگزار می شود و مشارکت مجالس مختلف کشورهای جهان به همراه سازمان ملل برای توسعه و دموکراسی کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران همیشه از دموکراسی در کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه حمایت می کند ولی ملاحظه می کنیم رفتار قدرت های بزرگ برای حل مشکلات، مسئولانه نیست.

 

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند ایران پس از توافق هسته ای مجبور است برخی از رفتارهای خود را تغییر دهد ،گفت: پس از توافق هسته ای دیدگاه های مختلف سیاسی مطرح شده است. پس از پایان این مذاکرات، فضای مثبتی ایجاد شده است، ولی در هر حال، سیاست اصولی ایران تغییر نخواهد کرد و حرکت جمهوری اسلامی بر اساس منطق روشنی در مسائل منطقه ای و بین المللی است. 

 

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی می شود کنگره آمریکا این توافق را تایید کند ولی تحریم هایی وجود دارد که از سوی کنگره علیه ایران باقی خواهد ماند، موضع ایران در مرحله آینده چگونه خواهد بود گفت: بخش های مختلف این توافق به یکدیگر مرتبط است و در صورتی که هر بخشی با مشکلی روبرو شود نمی توان این توافق را اجرا کرد؛ بنابراین کنگره نمی تواند برخی از موارد تحریمی را علیه ایران حفظ کند و در صورتی که این تحریم ها باقی بماند این توافق با مشکلی واقعی روبرو خواهد شد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کنگره آمریکا این توافق را رد کند آیا اروپایی ها به این توافق پایبند خواهند بود،گفت: این احتمال وجود دارد و در این صورت باید مذاکرات بیشتری صورت گیرد.

 

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا روابط ایران با کشورهای منطقه همان چیزی است که به صورت علنی وجود دارد یا مسائلی سری نیز مطرح است، اعلام کرد: گفتمان کشورهای منطقه یکسان نیست و در حقیقت یکسان نبودن این گفتمان هزینه هایی بیشتر از تروریسم ایجاد کرده است. دیر یا زود این فعالیت تروریستی به این کشورها آسیب خواهد زد. بنابراین همه کشورها نگرانی جدی دارند. 

 

وی افزود: شاید برخی از کشورها فکر کنند که می توانند به صورت تاکتیکی با تروریسم مقابله می کنند، ولی این مسئله یک اشتباه راهبردی است. نمی توان استفاده ابزاری از تروریسم داشت یا این که آن را یک مسئله تاکتیکی دانست. باید کشورهای منطقه تلاش های یکپارچه ای برای مبارزه با تروریسم داشته باشند 

 

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاه دوستی و برادرانه به همه کشورهای منطقه دارد و درباره سرنوشت مسلمان حساس است. 

 

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که برخی ایران را  به متهم می کنند که در انفجارها در بحرین نقش دارد و همچنین ایران مشکلاتی در میدان نفتی الدره(آرش) با کویت ایجاد کرده است،چگونه ممکن است این حوادث همزمان با توافق هسته ای رخ دهد،گفت: من فکر می‌کنم دوستان در عربستان سعودی اشتباه راهبردی مرتکب شده اند. سعودی‌ها این اشتباه را در جنگ تحمیلی علیه ایران نیز مرتکب شده بودند به طوری که از صدام در جنگ حمایت کردند. همچنین سعودی ها به تروریست ها در منطقه کمک می کنند که اشتباه دیگری است.

 

وی افزود:  ما همیشه می خواهیم کشورهای منطقه متحد باشند و به یکدیگر کمک کنند. روشن است که اتهاماتی که درباره بحرین مطرح می شود خنده دار است. آیا ایران در امور بحرین دخالت می کند یا این که کشوری (عربستان سعودی) که تانک های خود را به بحرین ارسال کرده است در امور این کشور دخالت می کند؟ 

 

وی گفت: در مسئله میدان نفتی آرش، مذاکراتی با دولت کویت در جریان است و ما همیشه خواهان گفتگو درباره این مسئله هستیم و اختلافات مرزی میان کشورهای منطقه وجود دارد و نمی توان آن را به مسائل دیگر مرتبط کرد.

رئیس مجلس ایران در ادامه گفت: درباره ادعایی که در خصوص حزب الله مطرح می شود این اتهام ناشی از کینه‌ای است که علیه این جنبش وجود دارد و این ادعاها منطقی و حکیمانه نیست. من بار دیگر از کشورهای منطقه می خواهم با یکدیگر وحدت و هماهنگی داشته باشند.

 

لاریجانی در پاسخ به این پرسش  ارزیابی وی از این که که عربستان سعودی در مسئله سوریه، مخالف مشارکت ایران در است گفت: من فکر می کنم این ملت سوریه است که باید سرنوشت خود را مشخص کند. برخی از کشورهای منطقه پشت درهای  بسته به نمایندگی از ملت سوریه نمی توانند درباره سرنوشت این ملت تصمیم گیری کنند و آنها در اشتباه به سرمی برند. بهترین راه حل احترام گذاشتن به اراده ملت سوریه است تا سرنوشت خود را مشخص کند. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که رهبر معظم ایران گفتند که باید از ملت یمن حمایت همه جانبه کرد ولی این کشور با محاصره و حمله روبروست، چگونه ایران می تواندکمک ها خود  به یمن برساند،گفت: ارسال کمک ها به یمن در شرایط کنونی بسیار مشکل است و آنچه که علیه ملت یمن وجود دارد ظلم و ستم عجیبی است. مسئولان صلیب سرخ جهانی به ایران سفر کرده اند و ما تاکید کرده ایم باید کمک های مردم ایران در اختیار مردم یمن قرار گیرد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش  ارزیابی وی از این که آمریکایی ها می گویند جنگ علیه داعش ممکن است سالها به طول بینجامد ،چیست، اعلام کرد: من فکر نمی کنم زمان بندی سه ساله یا ده ساله مبتنی بر یک منطق واقعی باشد. مسئله مهم این است که می بینیم اعضای ائتلاف بین المللی اراده واقعی برای جنگ علیه داعش ندارند. 

 

وی افزود: شاید کشورهای بزرگ دارای اهداف تاکتیکی برای مشغول کردن کشورهای منطقه باشند ولی ممکن است این سیاست به این کشورهای بزرگ نیز آسیب بزند. باید طرحی عملی برای مبارزه با تروریسم در منطقه وجود داشته باشد. همان طور که تاکید کردم می توان بحران ها را در عراق، سوریه و یمن به صورت سیاسی حل و فصل کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان