آخرین اخبار

17. شهريور 1394 - 1:11   |   کد مطلب: 19462
با حضور معاون پارلمانی جهادکشاورزی؛
سومین دوره مسابقه خوشه برتر در ملایر برگزار شد
سومین دوره مسابقه خوشه برتر انگور شهرستان ملایر با حضور معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی با شرکت ۲۳۰ باغدار برگزار و به ۱۰ نفر از برترین صاحبان خوشه، تندیس خوشه، لوح افتخار و جایزه نقدی اهدا شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بعد از ظهر امروز در مراسم خوشه برتر با بیان اینکه کشاورزی در بحث اقتصاد مقاومتی حرف اول را می‌زند، اظهار داشت: ملایر با 20 هزار هکتار اراضی باغی، 61 هزار هکتار اراضی زراعی و 138 هزار هکتار وسعت مراتع جایگاه ویژه‌ای در جنوب استان داشته و در برخی محصولات رتبه‌های خاص و جایگاه ویژه‌ای دارد. 

غلامحسین تقوی با بیان اینکه در ملایر حدود  25 هزار و 962 بهره‌بردار کشاورزی فعالیت دارد که 18.9 درصداز سطح استان را تشکیل می‌دهد، افزود: سالانه 350 هزار تن محصولات باغی انگور در استان تولید می‌شود که از این میزان 230 هزار تن سهم ملایر است که در این زمینه این شهرستان با 58 درصد در رتبه اول استان قرار دارد. 

وی تصریح کرد: در زمینه تولیدات اصلی و فرعی محصولات باغی، از نظر وزنی 4 هزار و 600 تن محصول به صورت سالانه در استان تولید می‌شود که 483 تن آن در ملایر است، همچنین از نظر ارزش تولیدات 59 هزار و 487 میلیارد ریال تولیدات کل استان همدان است که 9 هزار و 96 میلیارد ریال آن مختص ملایر است که در این زمینه در رتبه اول استان قرار گرفته‌ایم. 

تقوی با بیان اینکه در تولید محصول گردو، عسل، گوشت قرمز رتبه دوم استان، در تولید شیر رتبه سوم و در تولید حبوبات و بادام رتبه اول استان از آن شهرستان ملایر است، گفت: با توجه به جایگاه خوب ملایر در بحث انگور نیاز به توجه و حمایت ویژه وجود دارد. 

وی اظهار داشت: با توجه به کم‌آبی و کاهش نزولات و سطح آب‌های زیرزمینی کشاورزان در بحث آبیاری نوین و استفاده بهینه از مصرف آب باید تلاش کرده و از منابع آبی درست استفاده کنند. 

تقوی افزود: اگر از کشاورزان شهرستان توسط مسئولان حمایت ویژه انجام شود می‌توان حرکتی را در بخش طرح فراز و باغ ایستاده در شهرستان انجام داد تا بهره برداری بیشتری از محصولات شده و بتوانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم. 

2 هزار نوع انگور در جهان شناخته شده است 

رئیس موسسه خیریه بیت‌الزهرای ملایر نیز در این مراسم با بیان اینکه در بین خوراکی‌ها شیر و انگور همتا ندارند، اظهار داشت: انگور میوه‌ای است که تنوع زیادی داشته و تا 2 هزار نوع انگور شناخته شده است که 800 نوع آن در ایران موجود است. 

حجت‌الاسلام عبدالکریم ترابی با بیان اینکه 28 نوع از بهترین و عالی‌ترین فرآورده‌ها را می‌توان از انگور تهیه کرد، تصریح کرد: برداشت انگور در ملایر مقرون به صرفه نیست و مسئولان باید برای آن فکری کرده و باید با استفاده از روش‌های علمی و پیشرفته مشکلات را از پیش رو برداریم. 

وی با اشاره به وجود4 نوع شیره شامل رب انگور، شیره قرمز، شیره سفید و شیره عسلی در این شهرستان اظهار داشت: فرآورده‌هایی مانند کشمش، مویز و غیره نیز از مشتقات انگور بوده که بسیار مفید هستند. 

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم که با همت شرکت تعاونی پیمان گستر برگزار شد ضمن تقدیر از مروجین برتر و مهندسین ناظر حسن نادی، مهران یار‌محمد‌توسکی، داوود احمدوند، جعفر احمدی، حشمت‌الله احمدی، حسن یارمحمدی، مجتبی چگینی، اسماعیل صدوقی، احمد می‌آبادی و احمد آقایی به عنوان نفرات اول تا دهم این مسابقه انتخاب شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان