آخرین اخبار

18. شهريور 1394 - 1:24   |   کد مطلب: 19468
عرضه دستمال کاغذی‌های فله‌ای در بازار همدان رواج پیدا کرده است و مردم نیز آگاهی از عوارض ناشی از استفاده از این کالای غیربهداشتی ندارند و سلامت مردم در معرض آلودگی میکروبی مدفوعی قرار گرفته است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم، سلامت بدن از مهمترین فاکتورهایی که در توسعه همه جانبه هر جامعه‌ای مؤثر است که متأسفانه بر اثر ناآگاهی و بی‌توجهی فردی و سودجویی برخی افراد، سلامت جامعه دچار اختلال می‌شود که جبران آنها هزینه بسیاری را تحمیل می‌کند.

یکی از مسائلی که امروز سلامت جامعه را هدف قرار داده است تولید و عرضه دستمال کاغذی‌های فله‌ای در خیابان‌ها، بازار و مغازه‌های مختلف است که به صورت زیرزمینی و غیربهداشتی تولید می‎شود.

این نوع از دستمال کاغذی‌ها به صورت کیلویی و یا در بسته‌بندی‌های پلاستیکی بدون شناسنامه تولید در بازار عرضه می‌شود و چون از نظر قیمتی دستمال کاغذی‌های فله‌ای با دستمال کاغذی‌ها استاندارد ارزان‌تر هستند خرید آنها در بین خانواده‌ها رواج پیدا کرده است.

اگر در بازار و میادین اصلی شهر همدان و بازار روزها نگاهی داشته باشیم افرادی به صورت دست‌فروش دستمال کاغذی‌هایی را که دارای استاندارد بهداشتی نیستند را با قیمت‌های چهار رول 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان می‎فروشند و دستمال کاغذی‌های تخته‌ای را نیز که سه بسته 200 برگی را در یک پلاستیک قرار دادند را به قیمت 5 هزار تومان می‌فروشند و مورد اقبال عموم شهروندان قرار دارد.

شهروندان آگاهی چندانی از نحوه تولید این محصول بهداشتی ندارند و سلامت خود را با این بی‎توجهی به قیمت ناچیزی می‌فروشند، در حالی که کارشناسان این عرصه به تکرار اعلام کردند که هر نوع محصول آرایشی و بهداشتی، موادغذایی که شناسنامه تولید ندارند از استاندارد لازم برخوردار نیستند و باید از خرید این محصولات خودداری کرد.

دستمال کاغذی‌های فله‌ای از نظر بهداشتی مورد تأیید نیستند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره اظهار داشت: هر نوع محصولی آرایشی، بهداشتی، خوراکی و دارویی که مجوز پروانه ساخت وزارت بهداشت را داشته باشد شرایط استاندارد بر آن اعمال شده است.

حسین عرفانی افزود: دستمال کاغذی‌های فله‌ای که در سطح شهر عرضه می‌شود از نظر سیستم بهداشتی اصلا مورد تأیید نیستند و متأسفانه حجم این نوع تولیدات از چیزی که قابلیت برخورد داشته باشد بیشتر شده است و برای جمع‌آوری نیازمند همکاری بین‎بخشی هستیم.

وی تصریح کرد: هر نوع محصول آرایشی و بهداشتی که در چرخه تولید مورد نظارت بهداشتی قرار نگیرد برای سلامت انسان مضر می‌تواند باشد و در سطح عرضه در صورت مشاهده تخلف با عامل آن برخورد جدی و کالای موجود هم جمع‌آوری می‎شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: کنترل و نظارت در بحث تولید باید مورد توجه قرار گیرد و اگر محصولی خلاف سلامت مردم تولید شود باید از عرضه آن در بازار جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه پروانه ساخت تأیید کننده سلامت محصول است، افزود: واحد بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در صورت مشاهده هر نوع محصولی فاقد پروانه ساخت و آرم استاندارد بهداشتی باید نسبت به جمع‌آوری محصول مربوطه اقدام کند.

لوازم آرایشی و بهداشتی از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود

مدیر نظارت بر محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: براساس سیاست‌گذاری انجام شده مسئولیت کنترل و نظارت هر گونه لوازم آرایشی و بهداشتی برعهده این معاونت است و در این راستا طرح‌های ویژ‌ه‌ای ماهانه انجام می‌شود و با متخلفان برخورد و واحدهای عرضه کننده و تولید کننده پلمپ می‌شوند.

محمد کاظم‌زاده با بیان اینکه برخورد با عرضه کنندگان اقلام غیربهداشتی در خیابان‌ها و دست‎فروشان و وانت‌بار برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است، تصریح کرد: اماکنی ماننده فروشگاه‌ها و مغازه‌ها که اقدام به عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی غیرقانونی و بدون مهر استاندارد می‎کنند، برعهده معاونت غذا و دارو است.

وی افزود: دستمال کاغذی‌های فله‌ای توسط شبکه‌های قاچاق زیرزمینی به صورت غیراستاندارد و بدون مجوز بهداشتی در کشور تولید و عرضه می‌شود.

مدیر نظارت بر محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو همدان بیان کرد: امسال با بازرسی از بازار بزرگ همدان که اکثر واحدهای صنفی عمده فروش در این مکان مستقر هستند با مشارکت نیروی انتطامی دستمال کاغذی فله‌ای غیربهداشتی به میزان سه دستگاه وانت‌بار جمع‌آوری شد و واحدهای متخلف پلمپ شدند.

وی عنوان کرد: همچنین واحدهای صنفی که اقدام به عرضه محصولات غیربهداشتی بدون مجوز کنند، پرونده تخلف آنها به تعزیرات حکومتی ارسال و با اعمال جریمه با آنها برخورد می‌شود.

کاظم‌زاده با بیان اینکه فرهنگسازی از برخورد پلیسی و کنترلی اثربخش‌تر است، گفت: باید با اطلاع‌رسانی دقیق به مردم این آگاهی را داد که دستمال‌ کاغذی‌های بدون نام و نشان و مهر استاندارد بهداشتی فاقد اعتبار لازم هستند و از خرید آنها باید خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بر روی جعبه و بسته‌بندی پلاستیکی دستمال کاغذی‌های بهداشتی علائم وزارت بهداشت و سیب سبز نصب می‌شود و قابل مشاهده برای عموم خریداران است، افزود: مردم باید لوازم آرایشی و بهداشتی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کنند.

دستمال‌های غیراستاندارد آلودگی میکروبی مدفوعی ایجاد می‌کنند

مدیر نظارت بر محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو همدان با اعلام هشدار نسبت به عوارض ناشی از استفاده دستمال کاغذی‌های فله‌ای اظهار داشت: دستمال‌های غیراستاندارد آلودگی میکروبی مدفوعی ایجاد می‌کنند و زمانی که این نوع دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی به چشم، مخاط بینی و دهان تماس برقرار می‌کند سبب چند برابر شدن میزان آلودگی در فرد می‌شوند.

وی با تأکید بر ضرورت دقت شهروندان بر نشانگرهای بهداشتی نصب شده بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی افزود: دستمال کاغذی‌های فله‌ای به صورت زیرزمینی از ضایعات پوشاک بچه، دستمال کاغذی کثیف و نوار بهداشتی‌های آلوده تولید می‌شود و برای رنگ‌بری نیز از مواد شیمیایی قوی استفاده می‌کنند که آلرژی‌ها و انگل‌های گوارشی را منتقل می‌کنند.

کاظم‌زاده ابراز کرد: امسال یک واحد بزرگ تولید دستمال کاغذی غیربهداشتی در شهر همدان که به صورت زیرزمینی در یک مکانیکی اقدام به تولید این نوع محصول غیراستاندارد می‌کردند، شناسایی شد و مورد برخورد قانونی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: چون این واحدهای تولیدی به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند باید توسط شهروندان اطلاع‌رسانی شود که تا مورد برخورد قانونی قرار گیرند چرا که این سودجویان سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند.

مدیر نظارت بر محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو همدان بیان کرد: مردم باید در خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به آرم استاندارد وزارت بهداشت، شماره ساخت و بهره‌برداری، تاریخ تولید و انقضای کالا، آدرس کارخانه تولیدکننده و هر آنچه که مورد نیاز شناسنامه بهداشتی قابل نصب بر روی بسته‌بندی یک کالا است، دقت کنند.

به گزارش تسنیم، براساس هشدارها و تهدیدات موجود لازم است شهروندان از خرید دستمال کاغذی‌های فله‌ای و کیلویی که در بازار عرضه می‌شود، خودداری کنند و واحدهای تولید کننده و عرضه کننده متخلف را نیز به اطلاع مسئولان مربوطه برسانند تا سلامت خود و دیگر شهروندان را نیز تضمین کنند.

گزارش از الهام خلیلی خو

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان