آخرین اخبار

15. مهر 1394 - 20:04   |   کد مطلب: 19706
پروفسور مجید سمیعی از افتتاح مرکز علوم اعصاب ایران در سال آینده در تهران خبر داد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرنگار مهر، پروفسور مجید سمیعی جراح مغز و اعصاب وچهره ماندگار پزشكي ايران و جهان که برای شرکت در کنگره بین المللی مغز و اعصاب به همدان سفر کرده است، عصر چهارشنبه در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه افتخار می کنم که ایرانی هستم، اظهار داشت: افتخار بنده به وجود خانواده های ایرانی بوده که چنین فرزندانی را تربیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین ارتباط بین دانشجو و استاد است، خطاب به اساتید حاضر در سالن، گفت: اساتید باید دانشجویان را همچون فرزند خود بدانند و از خطاهای آنها بگذرند.

پروفسور سمیعی در ادامه سخنانش با بیان اینکه رشته جراحی مغز و اعصاب از رشته های پیچیده، خطرناک و مشکل بوده و یادگیری آن نیاز به مدت زمان طولانی دارد، بیان داشت: در سال ۱۹۴۸ دو جراح و متخصص مغز و اعصاب به نام های ابراهیم سمیعی(پسر عموی پدرم) و نصرالله عامل نخستین متخصصان ایران بودند.

وی در این خصوص ادامه داد: از سال ۱۹۴۸ و با شنیدن وصف جراحی های ابراهیم سمیعی و زمانی که دانش آموز بودم تصمیم گرفتم متخصص مغز و اعصاب شوم.

وی یکی از مسائل مهم در مغز را ارتباط نورون ها بایکدیگر عنوان کرد و گفت: هر کدام از این نورون ها میلیون ها ارتباط در بین خود برقرار می کنند.

در سال ۱۹۶۵ موفق به جراحی میکروسکوپی بروی مغز شدم پروفسور مجید سمیعی اظهار داشت: در سال ۱۹۶۵ موفق به جراحی میکروسکوپی بروی مغز شدم و از آن سال تا سال ۱۹۷۰ شروع به کرسی های تعلیمی برای دانشجویان کردم.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در دنیا پیوند اعصاب انجام دادم، بیان داشت: در سال ۱۹۷۱ نخستین جراحی زیر میکروسکوپی را در ایران انجام دادم.

سمیعی در ادامه سخنان خود گفت: برخی ها می گویند که اگر سمیعی ایران را دوست داشت به ایران می آمد اما در مورد خدماتی که در کشور انجام دادم حرف نمی زنند.

وی در این مورد افزود: سالی نبوده که به ایران سفر نکنم و در چندین مراسم و یا کنگره شرکت نکرده باشم و حداقل با ۲۰ جوان ایرانی متخصص مغز و اعصاب دیدار نکنم.

پروفسور سمیعی از موفقیت های خود در زمینه جراحی و پیوند عصب هفتم مغز، عصب صورت و غیره سخن گفت و بیان کرد: من باعث شدم که هر کشوری یک انجمن جراحی قاعده جمجمه درست کند و ۱۷ سال پیش نخستین کنگره جراحی قاعده جمجمه در ایران برگزار شد.

وی با بیان اینکه سمت دبیری فدراسیون جهانی انجمن جراحی مغز و اعصاب در سال ۱۹۹۷ به او سپرده شده است، افزود: مرکز علوم اعصاب در آلمان بنا شده و امروز جراحی اعصاب برای هیچ بیماری با رعایت تمام نکات ایمنی خطرناک نیست.

پروفسور سمیعی در ادامه سخنانش از افتتاح مرکز علوم اعصاب ایران در سال آینده (ماه آوریل) در تهران خبر داد و گفت: مرکز دستگاه (ام. آر. آی) در اتاق عمل که از جدیدترین و گرانترین تکنولوژی عمل جراحی مغز و اعصاب بوده در این مرکز راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت مرکز علوم اعصاب ایران به بنده سپرده شده است، بیان داشت: کسانی در این مرکز فعالیت خواهند کرد که لیاقت کار و پیشرفت در کار را داشته باشند.

آماری از تعداد جراحان مغز و اعصاب در کشور ها و قاره ها جمع کردم که در ایران به ازای هر ۱۲۰ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب وجود داردپروفسور سمیعی عنوان داشت: آماری از تعداد جراحان مغز و اعصاب در کشور ها و قاره ها جمع کردم که در ایران به ازای هر ۱۲۰ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب و در آلمان ۱۰۰ هزار جراح وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آرزوی من کسب نمره یک ایران در علوم اعصاب است، بیان کرد: آرزوی دیگر من این بوده که دانشجویان ایرانی از علم و دانش دیگران تقلید نکنند و خود موارد و مسائل جدید را کشف کنند.

سمیعی با تاکید بر اینکه تحریم هیچ گاه به علم و دانش ایرانی ها تاثیر نگذاشت، افزود: شاید تحریم از نظر اقتصادی ضرر برساند اما بر دانش نتوانست تاثیر بگذارد و بهترین کنگره ها در ایران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه نام دانشگاه در علم اندوزی تاثیری ندارد، بیان داشت: دانشجو باید به دنبال علم و دانش برود و خود را با مسائلی چون نام دانشگاه و یا محل آن درگیرنکند چراکه مهم خود فرد است.

در پایان این مراسم پروفسور سمیعی به عنوان عضو افتخاری هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و شهروند افتخاری شهر همدان معرفی شد.

ارسال به

 

 

 

    ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

    دیدگاه شما

    صندوق خیریه
    همدان پرس
    آب و هوای تویسرکان