آخرین اخبار

26. مهر 1394 - 23:27   |   کد مطلب: 19880
قامت خمیده بیماران زیر هزینه های سرسام آور درمان؛
پرداخت هزینه ها از جیب مردم با وجود دفترچه های درمانی
بیمه یکی از موارد بسیار مهم در زندگی بشر امروزی است که در عرصه های مختلف اقتصادی و پزشکی نقش بسزایی را بازی می کند.

به گزارش رودآور به نقل از کُردتودی، بیمه یکی از موارد بسیار مهم در زندگی بشر امروزی است که در عرصه های مختلف اقتصادی و پزشکی نقضش بسزایی را بازی می کند.

 

بیمه تضمین کننده سلامت اقتصادی و پزشکی افراد جامعه است بطوریکه به عنوان یک حمایت کننده برای افراد یک ضرورت است که دارای هزینه هایی نیز می باشد.

 

بالا رفتن هزینه های درمان و پزشکی از یک سو و افزایش هزینه های پرداختی به سازمان  بیمه کننده از سوی دیگر ، باعث شده که نقش حمایت گر بیمه در جامعه کم رنگ شود و آنچنان که باید انتظارات افراد را تامین نمی کند.

 

در این میان بیمه تامین اجتماعی که گستره وسیعی از افراد جامعه کشور را تحت پوشش قرار داده است در ارائه خدمات درمانی و پوشش هزینه های پزشکی، نتوانسته است نقش حمایت گر خود را کامل ایفا نماید.

 

متاسفانه در حال حاضر ولی در حال حاضر دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در زمینه ارائه خدمات تبدیل به دفترچه ای اگر نگوییم بی خاصیت، بسیار کم خاصیت شده است که کمترین حمایت را از بیمه شده می کند.

 

با توجه به اینکه تمام مراکز بهداشتی خصوصی و بیشتر متخصصین در رشته های مختلف، طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی نیستند، این موضوع باعث می شود علاوه بر اینکه بیمه شدگان با دایره محدودی از پزشکان متخصص مواجه شوند، مراکزی که با بیمه طرف قرارداد هستند، همیشه شلوغ و پرازدحام باشد و متخصصین در این گونه مراکز، خواسته و ناخواسته، نمی توانند خدمات رسانی قابل توجهی داشته باشند.

 

از طرفی پس از مراجعه به پزشک، بیمار وارد مرحله گرفتن دارو می شود. علاوه بر اینکه دارو در کشور گران است، بیمه حاضر به پرداخت هزینه بسیاری از داروها نیست یا سهم کمی از آن را پرداخت می کند.

 

گاه هزینه درمان یک سرماخوردگی ساده برای خانواده، بخصوص وقتی تبدیل به اپیدمی می شود، چنان بالا می رود و آزار دهنده می شود که بسیاری از افراد اقدام به خود درمانی می کنند.

 

مراجعه ای کوتاه و گذار به بیمارستان های دولتی که از فرط ازدحام آزاردهنده هستند و بیمارستان های خصوصی که خلوتند به خوبی نشان می دهد که دفترچه بیمه تأمین اجتماعی هیچ سپر و محافظی در برابر بیمار نسبت به هزینه ها ایجاد نمی کند.

 

به طور کلی اگر بیماری ها را به دو بخش کلی آسان درمان و سخت علاج یا به عبارتی خاص تقسیم بندی کنیم، بیماری های آسان درمان با مراجعه به پزشک عمومی قابل درمان است که هزینه های آن برای یک خانواده متوسط قابل پرداخت است، اما اگر بیماری سخت علاج یا خاص باشد، شرایط بسیار متفاوت می شود؛ در اینجاست که دفترچه های بیمه دردی را دوا نمی کند.

 

در واقع با توجه به اینکه مبلغ کمی از هزینه های درمانی توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود( کمتر از یک سوم هزینه ها)، رقم قابل توجهی از جیب بیماران پرداخت می شود.

 

با در نظر گرفتن اینکه برقراری سلامت عمومی و جلوگیری از وخیم شدن بیماری ها، باعث صرفه جویی در هزینه های جامعه و دولت می شود لذا مسئولین دولتی باید گام های موثری را به منظور پوشش مناسب همه افراد جامعه تحت بیمه های درمانی، بردارند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان