آخرین اخبار

30. مهر 1394 - 6:26   |   کد مطلب: 19922
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان خبر داد:
تشکیل ۹کمیته به‌منظور ساماندهی اربعین/خروج از مرز تنهابا گذرنامه
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان بابیان اینکه ۷۰ درصد خروجی زوار از مرز مهران صورت می‌گیرد که همدان نیز درمسیر آن است، گفت: ۹ کمیته به‌منظور ساماندهی مراسم اربعین حسینی تشکیل‌شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرنگار مهر، محمدعلی بادامی بعدازظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی اربعین حسینی در استانداری همدان بابیان اینکه به‌طور حتم باید امکانات به‌منظور برگزاری مراسم اربعین با حضور مردم حدود ۱۰ روز قبل از اربعین هدایت و ساماندهی شود، اظهار داشت: ۹ کمیته به‌منظور ساماندهی اربعین تشکیل‌شده است.

وی با برشمردن این کمیته‌ها گفت: کمیته‌های اعزام، امنیت، مشارکت‌های مردمی، اطلاع‌رسانی، کنسولگری و امور بین‌الملل، حمل و نقل خدماتی، بهداشت و درمان کمیته‌های مربوطه است که هرکدام زیر نظر نهاد  مشخصی اقدام به فعالیت می‌کند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با اشاره به همدان به‌عنوان استانی که در مسیر اکثر کاروان‌ها به‌سوی کربلا خواهد بود، افزود: برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده و همچنین مسئولیت ستاد اربعین در عراق نیز بر عهده سفیر ایران در بغداد واگذارشده است.

بادامی با افزودن این نکته که پنج قرارگاه مشخص در چذابه، مهران، شلمچه و دو مورد نیز در عراق مشخص‌شده، ادامه داد: اسکان زائرین، تأمین مواد غذایی و نیز تهیه ظروف و طبخ غذا از اولویت‌های تهیه امکانات از سوی این سازمان تا مرز مهران است.

وی با تأکید بر اینکه ۷۰ درصد خروجی زوار از طریق مرز مهران صورت می‌گیرد، گفت: ایلام، کرمانشاه و همدان به ترتیب خطوط انتقال زائرین به خارج از مرز مهران و ورود به کشور عراق هستند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان با اشاره به ساماندهی هیئت‌های مذهبی در پیاده‌روی اربعین، عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی تنها با ارائه فرم‌های مربوطه که به تعداد مشخص از قبل تهیه‌شده و نیز با محموله و تعداد نفرات مشخص می‌توانند تا مرز هدایت و ازآنجا به بعد با هدایت ستاد اربعین به پیاده‌روی خود ادامه دهند.

بادامی اضافه کرد: وظیفه جذب مشارکت‌های مردمی از طریق کمک‌های نقدی و غیر نقدی به دفاتر ده‌گانه استان زیر نظر ائمه جمعه و نیز با مساعدت استانداری و فرمانداری‌ها و نیز جانمایی هیئت‌های مذهبی در این‌سوی مرز از سوی سازمان عتبات صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: استان همدان در ورودی و خروجی برگزاری مراسم اربعین حسینی نقش مؤثری ایفا می‌کند که امیدواریم سایر نهادها وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان همدان نیز بابیان اینکه طبق فرمایشات رهبری مسئولیت اجرای مراسم اربعین حسینی با سازمان حج و کمک‌های مردمی با ستاد عتبات عالیات است، اظهار داشت: این موضوع یک مسئله ملی است و می‌طلبد که همه ارگان‌های دولتی و نیز سازمان‌های مردمی دست‌به‌دست هم دهند تا یک همایش بزرگ صورت گیرد.

محسن ساغرچی با تأکید بر اینکه امسال به هیچ فردی اجازه خروج از مرز کشور بدون گذرنامه داده نخواهد شد، گفت: سال گذشته تردد از مرز بدون گذرنامه هم صورت می‌گرفت که موجب شلوغی و ازدحام در مرز شد.

وی بابیان اینکه ثبت‌نام برای حضور در اربعین حسینی در کربلا در سایت سما به‌گونه‌ای صورت گرفته که شماره گذرنامه برای ثبت ضروری است، افزود: گذرنامه و اطلاعات مربوط به آن در طی مسیر بارها کنترل خواهد شد.

مسئول مرکز مدیریت راه‌های استان همدان نیز با عنوان این مطلب که ایام اربعین سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش تردد در راه‌های استان صورت گرفت، گفت: امنیت جان زائرین مهم‌ترین مقوله در این مراسم است.

سعید کریمی بابیان اینکه در این مدت‌زمان متأسفانه تعداد فوتی‌های تصادفات به‌شدت افزایش یافت، افزود: علت اصلی خستگی و خواب‌آلودگی راننده‌ها بوده و بیشتر تصادفات در مسیر برگشت رخ داد.

وی بابیان اینکه استقرار کمپ‌ها با نظر کارشناسی در مسیر تردد به‌منظور استراحت رانندگان ازجمله راهکارها برای کاهش تصادفات است، ادامه داد: استقرار تیم‌های امدادی به‌منظور رسیدگی به وضعیت جسمی زائرین و تأمین اتوبوس‌های جایگزین نیز از اقداماتی است که منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای خواهد شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان