آخرین اخبار

27. آبان 1394 - 23:59   |   کد مطلب: 20381
واگذاری اماکن ورزشی ازجمله پیست «تاریک دره»همدان به بخش خصوصی در حالی اجرا شده است که به نظر می‌رسد واگذاری این اماکن بیش از آنکه به سود ورزش استان باشد به ضرر ورزشکاران تمام می‌شود.

به گزارش رودآور به نقل از مهر،  امسال سرما زودتر از سال‌های گذشته آمده و بارش‌های خوبی در اکثر نقاط کشورمان در روزها و هفته‌های گذشته صورت گرفته است.

در این میان اکثر ارتفاعات کشورمان نیز سفیدپوش شده است که این امر نویددهنده روزهای خوب برای همه است. در این روزها ورزش های زمستانی نیز کم‌کم رونق می‌گیرد و بی شک در میان آنها یکی از مهیج‌ترین ورزش‌ها اسکی است.

ورزش اسکی از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین ورزش‌های زمستانی بوده و در بین قشر جوان از علاقه‌مندان بی‌شماری برخوردار است. شرایط آب و هوایی کشورمان به‌خصوص در استان همدان باعث شده تا این رشته طرفداران بسیاری داشته باشد.

استان همدان با داشتن آب و هوایی کوهستانی یکی از استان‌های شناخته‌شده درزمینهٔ ورزش اسکی است. پیست اسکی تاریک دره که در ۱۰ کیلومتری همدان قرار دارد، دومین پیست اسکی بعد از پیست دیزین در کشور بوده و دارای برند جهانی است. اما چند صباحی است که این پیست به بخش خصوصی واگذارشده و سایه سنگین بخش خصوصی در این منطقه دست مردم عادی را از این منطقه کوتاه کرده است.

آنچه مسلم است اینکه در راستای خصوصی‌سازی، برخی از اماکن ورزشی دولتی به‌صورت استیجاری و حتی در برخی موارد اجاره به‌شرط تملیک به بخش خصوصی واگذارشده که این کار به عللی نه‌تنها کارایی این اماکن را افزایش نداده بلکه باعث ریزش مخاطب آن‌ها نیز شده است.

به گفته کارشناسان، بخش خصوصی برای جبران هزینه و درآمدزایی به سمت افزایش سرسام‌آور هزینه‌های استفاده از این اماکن ورزشی حرکت کرده و همین موضوع باعث شده تا قشر خاصی از مردم توان استفاده از این امکانات را داشته باشند لذا این موضوع نه‌تنها کمکی به توسعه ورزش و تندرستی جامعه نکرده بلکه باعث ریزش بسیاری از دوستداران ورزش به علت هزینه‌های گزاف نیز شده است.

پیست تاریک دره همدان به بخش خصوصی اجاره داده‌شده است

رئیس هیئت اسکی استان همدان در این زمینه در گفتگو با مهر با ابراز تأسف از اجاره پیست اسکی تاریک دره همدان به بخش خصوصی، اظهار داشت: تمامی امکانات پیست تاریک دره همدان به بخش خصوصی اجاره داده‌شده و هیئت اسکی استان همدان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این منطقه ندارد.

کاظم عرب افزود: تنها مربیان و تیم هیئت اسکی استان همدان اجازه دارند به‌طور رایگان در این منطقه اسکی کنند.

وی بابیان اینکه هیچ‌گونه درآمدی نیز عاید هیئت اسکی استان همدان نمی‌شود، گفت: قبل از واگذاری این پیست به بخش خصوصی با درآمدزایی در پیست تاریک دره همدان هیئت مشکل مالی نداشت.

رئیس هیئت اسکی استان همدان با اشاره به رشد اسکی استان در سال گذشته بیان کرد: در ارزشیابی سال گذشته فدراسیون هیئت اسکی استان همدان در بین ۱۵ هیئت اسکی کشور موفق شد در رتبه سوم قرار گیرد که این موضوع باعث افتخار ورزش استان همدان و خانواده اسکی است.

وی یادآور شد: بعد از ۳۰ سال اسکی استان همدان رتبه سوم کاپ تیمی مسابقات کشور را از آن خود کرد و ۱۰ نفر از اسکی‌بازان همدان راهی تیم ملی شدند.

۱۷۰ نفر به‌طور رسمی و سازمان‌یافته و دارای بیمه ورزشی در رشته اسکی فعالیت می‌کنند

عرب بابیان اینکه استقبال مردم از این رشته مناسب است، گفت: ۱۷۰ نفر به‌طور رسمی و سازمان‌یافته و دارای بیمه ورزشی در رشته اسکی فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت اسکی استان همدان بابیان اینکه علاقه‌مندان به این رشته چندین برابر این رقم است که با سایر بیمه‌های ورزشی در این رشته فعالیت می‌کنند، گفت: به‌طور مثال ورزشکار، بیمه رشته کوهنوردی را دارد اما در رشته اسکی نیز فعالیت می‌کند. به هر ترتیب این ۱۷۰ نفر ورزشکارانی هستند که به‌صورت حرفه‌ای در مسابقات ما شرکت می‌کنند.

وی بابیان اینکه امیدواریم امسال زمستان خوب و پربارشی را در همدان داشته باشیم، گفت: سال گذشته در اکثر شهرهای کشور و در استان همدان ریزش برف نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم بود و این امر باعث شد تا مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود.

عرب عنوان کرد: امیدواریم امسال با پیش‌بینی‌های هواشناسی کشور داشته زمستان پربارشی در کشور داشته باشیم.

رئیس هیئت اسکی استان همدان با اشاره به ریزش برف در دامنه‌های الوند و پیست تاریک دره گفت: برف موجود در ارتفاعات فعلاً کم است و امکان اسکی هنوز وجود ندارد.

همدان میزبان مسابقات اسکی قهرمانی کشور است

رئیس هیئت اسکی استان همدان با اشاره به استعدادیابی در رشته اسکی در همدان گفت: هیئت اسکی استان همدان سه سال پیش با آموزش‌وپرورش استان تفاهم‌نامه امضا کرده تا سنین زیر ۱۵ سال به‌طور کاملاً رایگان از طریق مربیان هیئت آموزش ببینند.

عرب یادآور شد: سال گذشته نیز بیش از ۵۵ نفر از صفرتا ۱۰۰ به‌طور رایگان آموزش داده‌شده و همچنین توجه به امر استعدادیابی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی هیئت اسکی استان است که هرساله به‌طور منظم انجام می‌شود.

وی با اشاره به آموزش به دانش آموزان گفت: امسال نیز برنامه آموزش همانند سال‌های گذشته دنبال خواهد شد.

رئیس هیئت اسکی استان همدان با اشاره به میزبانی همدان در مسابقات کشوری گفت: امسال میزبان مسابقات قهرمانی کشور در رده جوانان خواهیم بود.

عرب با اشاره به وضعیت مربیگری در رشته اسکی گفت: این رشته مانند سایر رشته‌ها تعداد مربی بسیاری ندارد چراکه روند جذب آن بسیار دشوار است و سن مربیگری برای رشته اسکی ۲۰ سال تمام است و تفاوت‌های بسیاری با سایر رشته‌ها دارد.

۴۴ مربی در استان همدان در رشته اسکی فعالیت می‌کنند

وی افزود: ۴۴ مربی در استان همدان در رشته اسکی فعالیت می‌کنند.

یک کارشناس ورزش نیز در این خصوص بابیان اینکه در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی، این رخداد در ورزش همدان نیز تا حدودی اتفاق افتاد، گفت: برداشت‌هایی متفاوت از این تصمیم صورت گرفت.

محمد قادری افزود: برخی هیئت‌های ورزشی کشور که پیش‌ازاین یکی از اماکن ورزشی دولتی را به‌منظور درآمدزایی هیئت ورزشی مربوطه به‌طور رایگان در اختیار داشتند با این تصمیم وزارت ورزش و جوانان در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفتند.

وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان برخی استانها پیش‌ازاین، اماکن مختلف ورزشی از قبیل استخر، سالن چندمنظوره و زمین چمن را در اختیار هیئت‌های ورزشی قرار می‌دادند و هیئت‌های ورزشی مبالغی را به‌صورت اجاره‌بها به اداره کل ورزش و جوانان می‌پرداختند و درآمد باقی‌مانده این اماکن برای توسعه آن رشته ورزشی استفاده می‌شد.

وی گفت: در استان همدان تنها پیست اسکی با این وضعیت روبرو شده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد درست است که بخش خصوصی به کمک ورزش استان همدان آمده است اما باید با کاهش هزینه ورودی به اماکن ورزشی راه را برای استقبال ورزش دوستان باز بگذارد تا اقدامات انجام‌شده نتیجه عکس به خود نگیرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان