آخرین اخبار

30. آذر 1394 - 19:10   |   کد مطلب: 20844

به گزارش خبرنگار رودآور، دکتر مسعود هاشمی در مقاله ای عنوان کرد:  انجمن سلامت روان کانادا سلامت روانی را اينگونه تعريف مي كند :

توانایی فرد در سازگاری با دیدگاههای خود، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی.در واقع بهداشت روانی متاثر از عوامل متعددی است. آرامش خاطر، احساس امنيت، شادابي و نشاط است جز ضروري‌ترين نيازهاي بشر است که به بهداشت رواني افراد مي انجامد. يكي از راههاي مثر براي دست‌يابي به اين امر مهم مي تواند ورزش منظم و مستمر ‌باشد.

 ورزش و فعالیت‌های جسمانی مستمرنقش موثری بر بهداشت روانی افراد جامعه دارد. تحقیقات صورت گرفته حاكي از اين است  که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است،بلكه رابطه نزدیکی با سلامت روانی و بخصوص پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی نیز دارد. ورزش منظم از ابتلا به اضطراب و افسردگی می‌کاهد و موجب افزايش اعتماد به نفس مي گردد. در كل افرادي که فعالیت‌های جسمی دارند و يا ورزش مي كنند داراي هوش بیشترهستند ، ديرتر خسته مي شوند ، نظم و انگیزه بالاتري دارند ، و ازاعتماد به نفس و بازدهی بیشتري برخورداند . انجام فعاليتهاي بدني و ورزش در ساليان اوليه زندگي روشي سالم و موثر برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده فرد و موجب آرامش و لذت بيشتري مي گردد . حضور دائمي در فعالیت‌های ورزشی به اجتماعی شدن افراد ، کسب مهارت هاي فردي و اجتماعي ، نظم ، اعتماد به نفس و يافتن دوستان بيشترو در نتيجه ارتباط سالم با همسالان کمک شاياني می‌کند.

 محققين نشان داده اند که ورزش منظم بر قابليتهاي شناختی مغز و هوش افراد تاثیر مثبت دارد.  بديهي است كه رشد حرکتی کودک در رشد ذهنی آنها تاثيرات مهم و موثري بجا مي گذارد . پژوهش‌های انجام شده نشان مي دهد كه میزان یادگیری کودکان با ميزان فعالیت‌های حرکتی و جسمی آنها رابطه مثبت دارد. اين تحقیقات نشان مي دهد که بيماران رواني سالخورده پس از اجرای تمرینات و برنامه‌های ورزشی از عملکرد شناختی بهتري برخوردار شدند . علت اين امر این است که درگیرشدن غیر‌قابل‌اجتناب کل مغز بهنگام فعالیت‌های بدنی يكي از عوامل مهم و موثر در بازگرداندن و توقف فرآیند انحطاط سلولی‌ـ جسمی در دوران پیری محسوب مي گردد و در نتیجه قابليتهاي ذهنی سال‌خوردگان دستخوش تغييرات مثبت زيادي مي گردد. تمرینات ورزشی مستمرموجب افزايش میزان جریان خون در مغزشده و در نتيجه موجب اکسیژن رسانی و تغذيه بهتر نرون‌های مغز مي گردد ودر نهايت از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می‌کند. تاثیرات حاصل از ورزش فراموشی و زوال  ذهنی را در سالهاي مياني و پاياني عمر به تاخير مي اندازد. پژوهش‌های اخير نشان می‌دهند که فعاليتهاي بدني ،بازی‌ و ورزش باعث افزایش خلاقیت، استقلال، رفع استرس و شادابي و برقراری روابط صمیمانه بيشتربین افراد می‌شود. فعالیت‌های ورزشی علاوه بر اين محبوبیت و سازگاری اجتماعی افراد را در اجتماع افزایش می‌دهد. يافته هاي شگفت انگيز محققان حاكي از این است که تمرینات مستمر ورزشی علاوه بر افزایش جریان خون در مغز، میزان نوعی فاکتور رشد را افزایش مي دهد که این موجب مقاوم تر شدن نرون‌های مغز در مقابل آسیب و صدمه هاي احتمالي ودر نهايت موجب افزايش طول عمر افراد مي گردد . این فاكتور همچنین می‌تواند از مرگ سلولها در اثر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری كرده و می‌تواند از سکته مغزی پیشگیری نماید. تمرینات ورزشی همچنين موجب آزاد شدن برخی ترکیبات دارویی نظير سروتونین، نوراپی‌نفرین و دوپامین مي گردد كه عامل اصلي شادابي و سرحالي است .  

تاثیرات فعاليتهاي بدني و ورزش  بر رفتار شغلی افراد نيز غير قابل انكار است .تحقيقات نشان ميدهد كارمنداني كه بطور منظم به فعالیت‌های جسمانی و ورزش مي پردازند ضمن افزايش بهروري و شادابي و راندمان بيشتر در محيط كار كمتر در محيط كار خود غيبت مي كنند . علاوه بر اين ورزش با افزايش كارايي موجب کاهش خطاهای ناشی از کارها مي گردد. در كل تحقیقات نشان می‌دهد که افراد پس از انجام فعالیت‌های جسمانی ، بازي و ورزش به نوعی تجربه و حس مثبت یا حس بهبود و پیشرفت کیفیت زندگی خود دست مي يابند . تمرینات ورزشی موجب افزايش سلول‌های مغز و بخصوص در ناحیه هیپوکامپ می‌شود. این بخش از مغز در انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت نقش موثري دارد. پژوهشهاي اخير حاكي از آن است  که حضور در محیط‌ها و فعاليتهاي چالش برانگیزنظير ورزش که در برگيرنده موقعیت‌های یادگیری فشرده، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های جسماني هستند نقش مهمی را در افزایش تعداد سلول‌های مغزانسان دارند. ثابت شده است كه انجام مستمرفعاليت‌هاي بدني و بخصوص ورزش، نقش زيادي در تامين آرامش رواني و اجتماعي افراد و جوامع، و زندگي سالم خواهند داشت. تأثير مهارت‌هاي حسي ـ حرکتي و فعاليت‌هاي ورزشي بر عملكردهاي ذهني و تحول رواني افراد به ميزاني است که بسياري از روان‌شناسان و کارشناسان تعليم و تربيت معتقدند كه اين قبيل فعاليت‌ها مي‌بايست جزو برنامه‌هاي موظف مراكز آموزشي قرار داشته باشند. آشنايي دانش‌آموزان با برنامه‌ها ورزشي و حركتي نه تنها فعاليتهاي ذهني آنها را افزايش مي دهد؛ بلکه موجبات نشاط رواني و سرزندگي، تقويت اعتماد به نفس و بالطبع بهداشت رواني آنها را نيزفراهم مي‌نمايد.

منبع :

http://www.mind.org.uk/news-campaigns/campaigns/sport-and-mental-health/

http://www.healthline.com/health-slideshow/mental-health-benefits-sports

http://journals.ajaums.ac.ir/files/site1/user_files_44b4b44/saeedabdi-A-10-2094-1-c341db8.pdf

 

**دكترمسعود هاشمي عضو هيات علمي دانشگاه ، مربي رسمي فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران

masoudhashemi38@yahoo.com

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان