آخرین اخبار

22. بهمن 1394 - 8:26   |   کد مطلب: 21533
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان دانش را از مرحله تئوری محض خارج کرده و در عرصه عمل و چرخه تولید با موفقیت به انجام رسانده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، نمایشگاه طرح های دانش بنیان تویسرکان در قالب سه غرفه از طرح‌های دانش‎بنیان مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان نشانگر عزم این دانشکاه برای ورود به اقتثاد مقاومتی است.

زعفران تولیدی واحد تویسرکان در حدود دو هکتار در قالب غرفه اول به نمایش گذاشته شده بود، دانشگاه آزاد با هدف انجام کارهای علمی به منظور فرآوری محصول زعفران، بررسی کارشناسی برای کشت دیم این محصول به دلیل کم‌آبی و ارائه الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی تویسرکان، مزرعه تحقیقاتی زعفران را احداث کرده است.

دستگاه کنترل هوشمند موتورخانه، اختراع مهندس محمد آقایانی از فارغ التحصیلان واحد تویسرکان در غرفه دیگر به نمایش گذاشته شده است، این دستگاه  مزایایی چون صرفه‌جویی حداقل 40 درصدی در مصرف گاز، افزایش امنیت، کاهش استهلاک قطعات موتورخانه، کنترل از راه دور از طریق برنامه اندروید دارد.

غرفه سوم  و اصلی ترین غرفه پروژه تولید پودرنانو مس، اختراع تیم اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد متشکل از دکتر مهدی عبدالملکی ، دکتر جواد حسینی و دکتر سعید جامه‌بزرگی را به نمایش گذاشته بود.

«دکتر مجتبی بابایی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان درباره طرح های انجام شده در واحد  تویسرکان گفت: کاشت زعفران و برداشت اولین محصول آن در سال جاری ور مساحتی به وسعت 2 هکتار، تولید نانو پودر نیکل، تولیدنانو پودر مس در مقیاس صنعتی و طرح ساخت دست مصنوعی از جمله طرح­ها و فعالیت های اقتصادی دانش بنیان در حال اجرا و تجاری سازی شده در واحد تويسركان می باشند.

«دکتر مهدی عبدالملکی» ارايه دهنده ايده طرح و مجري فني طرح که برای اولین بار در کشور موفق شده به یک روش بهینه برای تولید نانو پودر مس با خلوص بالا (99/99٪) و با پایداری طولانی مدت در شرایط اتمسفری دست یابد در توضیح این پروژه و اهمیت آن گفت: در صنعت متالوژی پودر سالانه حدود 250 تن پودر مس در صنایع کشور مصرف می­شود که تماما وارداتی هستند. از طرفی اندازه ذرات این پودرها میکرومتری بوده و درصد اکسیژن آنها حدود 1٪ است (یعنی خلوص 99٪). پودر مس تولیدی در روش ما نانومتری بوده (60-30 نانومتر)، از خلوص بالاتری برخوردار بوده (99/99٪) و در نتیجه کیفیت قطعات ساخته شده این پودرها بسیار بالاتر است.

همچنین قیمت این پودرها نسبت به نمونه­ های خارجی بسیار مقرون به صرفه است.

عبدالملکی با توضیح کامل این محصول مهمترین کاربرد نانو پودرهای مس را  در جوهرهای کاتالیستی، پوششهای رسانا، چسبها و خمیرهای هادی و در خازنها عنوان کرد وخاطر نشان کرد به عنوان افزودنی جهت روان­سازی در روغن موتور هم بکار می­روند. اما از همه مهمتر، در صنعت متالوژی پودر جهت ساخت یکسری قطعات آلیاژی برای صنایع خودروسازی و سایر صنایع استفاده می­شود.

در این پروژه پیش بینی شده که در ماه یک تن پودر مس تولید شود که اگر حمایتهای لازم از سوی دستگاهها و سازمانهای مربوطه صورت گیرد ما حتی می­توانیم 250 تن پودر مس را تولید کنیم و بطور کامل از ورود این پودر به کشور جلوگیری شود.

عبدالملکی با تأکید بر مصرف بالای پودر مس در صنایع کشور و وارداتی بودن این محصول، گفت: این قضیه ما را بر آن داشت که با یک روش ساده پودر مسی را تولید کنیم که از خلوص و پایداری بالایی بر خوردار باشد. در این صورت از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده­ایم و زمینه اشتغال 20 نفر از فارغ التحصیلان رشته شیمی و رشته­های مربوطه در این شهر را فراهم کرده­ایم.

پیش بینی می شود که این پروژه بتواند طبق برآورد انجام شده توانایی تولید ١٠٠ كيلو در روز، ٣ تن در ماه و حدود ٣٦ تن در سال را داشته باشد.

به گزارش رودآور، در مراسمی که به مناست گرامی داشت دهه فجر در سالن فردوسی شهرستان تویسرکان برگزار گردید مهندس نیکبخت طی سخنانی با ابراز خرسندی ازفعالیتهای صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان در راستای فعالیتهای اقتصاد دانش بنیان و تبدیل علم و دانش نظری و تئوری به عمل تأکید نمود دولت تدبیر و امید همواره با حمایت های مادی و معنوی از پژوهشگران در این عرصه خواستار بومی سازی علوم و تکنولوژی روز دنیا به دست جوانان این مرزو بوم است و در این راه از هیچ کمکی مضایغه نخواهد کرد./زنگنه

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان