آخرین اخبار

8. فروردين 1395 - 23:57   |   کد مطلب: 22331
شهر باستانی تدمر صبح امروز به طور کامل توسط ارتش سوریه از اشغال داعش آزاد شد که این امر با واکنش ارتش و مقامات سوری مواجه شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر، ارتش سوریه پس از گذشت حدود یک سال توانست شهر تاریخی تدمر را به طور کامل از اشغال داعش آزاد کند. نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای دفاع ملی و هم پیمانان خود شهر تاریخی تدمر در حومه شرقی حمص را آزاد کردند و آخرین پایگاه های گروه داعش را به طور کامل منهدم کردند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، در عملیات آزاد سازی شهر تدمر ۱۰۰ تروریست داعش به هلاکت رسیدند و برخی منابع این رقم را بیش از ۴۵۰ نفر اعلام کرده اند.

سرلشکر «علی عبدالله ایوب» رئیس ستاد مشترک ارتش و نیروهای مسلح سوریه عصر روز گذشته به دستور «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و با همراهی شماری از فرماندهان نظامی از محور عملیاتی تدمر بازدید به عمل آوردند.

این درحالی است که گروه های مهندسی عملیات نظامی ارتش سوریه در حال پاکسازی بخش های کامل این شهر تاریخی از مین ها و بمب ها و تله های انفجاری کارگذاشته شده توسط گروه های تروریستی هستند.

یک منبع آگاه نظامی ارتش سوریه نیز در این باره اعلام کرد، هسته هایی از گروه های وابسته به داعش در خارج از شهر تدمر توسط ارتش سوریه تحت تعقیب قرار گرفته اند و این گروه های تروریستی در حال فرار از این شهر هستند.

شهر تدمر یکی از شهرهای باستانی معروف جهانی است و تا پیش از بحران سوریه میزبان شمار زیادی از گردشگران خارجی بود. این شهر تاریخی در ۲۱۵ کیلومتری شمال شرقی دمشق قرار دارد.

تدمر پایتخت پادشاهی تدمر بود که در سال ۲۷۴ میلادی در حمله اورلیانوس امپراتور وقت روم تخریب شد. شهر تاریخی تدمر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

این شهر به دارا بودن ستون ها رومی، معابد و بناهای تاریخی - باستانی معروف است و در می ۲۰۱۵ به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد. تروریست های داعش که به وحشیگری و کشتار و نابودی آثار باستانی مشهور هستند پس از اشغال تدمر بسیاری از آثار باستانی این شهر را تخریب کرد.

این اقدام، خشم جهانی را برانگیخت به طوری که مدیر کل یونسکو با ابراز نگرانی از سرنوشت تدمر اعلام کرده بود باید تصمیمات جدی برای مقابله با آثار تاریخی تدمر اتخاذ کرد و این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد.

آزادی تدمر از اشغال داعش با واکنش هایی همراه بوده است. «عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد: پیروزی ارتش و هم پیمانان آن در تدمر معانی متعددی دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: آزاد کردن تدمر آزادی تاریخ و میراث ما است و آزادی این شهر از نظر مردمی و اخلاقی که سبب آزادی هموطنانمان شده معانی زیادی دارد.

در همین راستا ارتش سوریه ساعاتی پس از اعلام آزادی شهر تدمر بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: کنترل شهر تدمر بیانگر این واقعیت است که ارتش و هم پیمانان آن تنها قدرت موجود برای ریشه کن کردن تروریسم در سوریه هستند.

در ادامه بیانیه گفته شده است: ارتش و دفاع مردمی سوریه با همکاری نیروی هوایی روسیه و سوریه به عملیات علیه داعش در مناطق مختلف ادامه خواهند داد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان