آخرین اخبار

25. تير 1395 - 22:13   |   کد مطلب: 23585
دومین جشنواره بزرگ اقوام ایرانی عصر پنجشنبه با حضور 18 استان کشور در پارک سیفیه ملایر آغاز به کار کرد.

 به گزارش رودآور به نقل از ایرنا جشنواره اقوام ایرانی برای دومین سال متوالی با هنرنمایی آئین سنتی عروسی و حنابندان اقوام لر در پارک سیفیه ملایر آغاز شد که در 12 شب متوالی اقوام ایرانی چون بختیاری، گیلکی، ترک، لر و ترکمن آئین ها و سنت های خود را معرفی می کنند.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در این آئین ایران اسلامی را دارای قوی ترین فرهنگ های موجود در جهان دانست و گفت: تنوع قومی و فرهنگی ایران اسلامی ریشه در قرن های گذشته دارد.
عبدالعظیم رضایی به تفاوت خلقت انسان ها و تقسیم آنها به اقوام مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: اقوام ایرانی در جامعه ای امن و کاملا دوستانه، مسالمت آمیز و صلح جویانه در کنار هم زندگی می کنند و همه در درگاه خداوند یکسان هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه همه ادیان، قوم، مذاهب و مخلوقات خداوند یکسان و دارای کرامت هستند، اما اقوام ایرانی به نوبه خود دارای تاریخی سراسر افتخار آمیز بوده و یک زندگی یکپارچه دارند.
رضایی برگزاری این جشنواره ها را بستری مناسب برای انسجام بیشتر و وحدت ملی دانست و بیان داشت: برای بهره گیری از جشنواره اقوام ایرانی در حوزه های مختلف، باید آثار فرهنگی آن را مغتنم شماریم.
وی بر لزوم بهره مندی از آداب، سنن، رسوم و برنامه های اقوام حاضر در این جشنواره تاکید کرد و افزود: علاوه بر این، آثار اقتصادی جشنواره نیز برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی در کشور بسیار حائز اهمیت است و باید از مصنوعات دستی و هنری هنرمندان در این گونه جشنواره ها حمایت کنیم.
فرماندار ویژه ملایر همچنین برپایی این جشنواره را از بعد سیاسی برای ایجاد وحدت و انسجام همه اقدام دارای ارزش دانست و گفت: برنامه ها و اقدامات دولت تدبیر و امید در کنار اقتصاد مقاومتی، کاهش آسیب های اجتماعی است که این جشنواره گامی مهم برای ایجاد نشاط و شادابی در بین جوانان و خانواده ها است.
رضایی با بیان اینکه نگاه شورای اسلامی شهر و شهرداری ملایر به مسایل فرهنگی، ویژه و ستودنی است، بیان داشت: از وظایف مهم مسئولان برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی همانند این جشنواره ها است تا با استفاده از این فرصت ها شرایط مناسبی را برای بهره مندی مردم از نشاط اجتماعی فراهم کنیم.
شهردار ملایر نیز فرهنگ را زیربنای توسعه و پیشرفت دانست و اظهار کرد: برگزاری جشنواره بزرگ اقوام ایرانی برای دومین سال پیاپی در راستای پرکردن اوقات فراغت شهروندان و مسافرانی است که قصد بازدید از این شهر را دارند.
علیرضا رضایی با بیان اینکه دشمن در حال برنامه ریزی برای ایجاد اختلاف بین اقوام ایرانی است، گفت: در این راستا و با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری، هدف ما نیز از برگزاری این جشنواره، نشان دادن وحدت و یکپارچگی بین اقوام ایرانی است تا با این اتحاد نشان دهیم که اقوام ایرانی ید واحده است.
وی خاطرنشان کرد: ملت ایران اسلامی همواره در حوزه های مختلف این امر را به اثبات رسانده اند که هر کجا پای منافع ملی به میان آید، با وجود تنوع اقوام، یکپارچه عمل کرده و همانند ید واحده هستند که این اتحاد را در هشت سال دفاع مقدس و سازندگی و پیشرفت های علمی کشور بارها ثابت کرده اند.
وی ادامه داد: در این جشنواره اقوام مختلف ایرانی فرهنگ و هویت خود را به نمایش می گذارند و ضمن آشنایی با اقوام ایرانی، تبادل فرهنگی نیز صورت می گیرد.
رضایی خواستار شناخت هر چه بیشتر هویت اقوام ایرانی شد و بیان کرد: جشنواره اقوام ایرانی به مدت 12 روز در پارک سیفیه با حضور 18 استان کشور برپا است و شهروندان و گردشگران تابستانی می توانند از این جشنواره دیدن کنند.
وی یادآور شد: تعداد 100 غرفه در این جشنواره دایر شده که صنایع دستی و سوغات شهرهای مختلف ایران در آن عرضه می شود و غرفه های مختلفی چون پخت غذای محلی، اجرای نمایش ها و آئین های سنتی و بومی با لباس های محلی نیز در این جشنواره دایر است.
رضایی برپایی این جشنواره را موجب رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی و هنری منطقه دانست و افزود: با توجه به تجربه سال گذشته، دومین جشنواره به نحو مطلوب تری از نظر تبلیغات، کیفیت و کمیت برگزاری و استقبال از مسافران و گردشگران تابستانی و شهروندان ملایری برگزار شده است.
دومین جشنواره اقوام بزرگ ایرانی به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری ملایر از عصر پنجشنبه 24 تیرماه در پارک سیفیه ملایر برپا شد.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان