آخرین اخبار

30. تير 1395 - 20:37   |   کد مطلب: 23696
کتاب، همان یار مهربان شعرهای دبستان که با گذر زمان یادش در زندگی ها کمرنگ شده است برای دوباره زنده شدن نیازمند سخاوت دستانی است که دلسوزان علم، فرهنگ، هنر و اندیشه نسل ایرانی هستند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، با توسعه تکنولوژی و گسترش دسترسی ها به دنیای مجازی در کشور جای کتاب در دستان مردمانی که روزی خود را طلایه داران فرهنگ و هنر در دنیا می دانستند روز به روز کمرنگ تر شده و اگر امروز برای آن فکری نشود نمی توان آینده روشنی را برای نسل های بعدی ترسیم کرد.
جامعه شناسان معتقد هستند اقوام و مللی که با مطالعه مانوس بوده و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج دارد می توانند فرهنگ و گنجینه های علمی خود را به نسل های دیگر منتقل کنند.
کتابخوانی الفبای پیشرفت و توسعه و بهترین راه برای انتقال اندیشه های ناب و علومی است که می تواند حال جهان را دگرگون کرده و فردایی نیک را برای نسل های آینده رقم بزند، نسلی که اگر امروز ما به عنوان الگوی این نسل فرهنگ مطالعه خود را اصلاح نکنیم میراث خوبی برایشان به جا نخواهد ماند.
ایجاد فرهنگ مطالعه در جامعه نیازمند ایجاد یک بستر سازی فرهنگی است که مردمی کردن، ایجاد دسترسی آسان تر به کتاب و ایجاد محلی مناسب برای مطالعه آن از جمله این راهکار ها است.
یکی از بهترین راه های ایجاد این دسترسی و ترویج فرهنگ مطالعه در نقاط مختلف کشور استفاده از ظرفیت های خیران کتابخانه ساز یا واقفان نیک اندیشی است که مال و سرمایه دنیا را وقف ایجاد اندیشه های نیک و پویایی اذهان عمومی کرده و حاصل آن درخت تنومند دانایی خواهد بود که همه افراد جامعه از ثمره آن بهره خواهند برد.
این خیران در سال های اخیر با تلاش خود توانسته اند در مناطقی مانند روستاها عملکرد قابل تقدیری از خود به جای گذارده و ثابت کرده اند جایگاه کتاب قابل جابه جایی با هیچ جایگزینی نیست.
واقفانی که در ساخت کتابخانه، تجهیز و یا معرفی کتاب فعال هستند از دهیار روستایی که با کمترین امکانات و چیدن چند قفسه در روستا به دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی است تا امثال دکتر پرویز اذکایی که با آرامش خاطر کتابخانه 100 میلیارد ریالی خود را وقف آموزش و پرورش همدان کرد تا فرزندان این مرز و بوم همیشه به خاطر داشته باشند که ادامه راه دانشمندان برجسته نیازمند مطالعه و تحقیق است.

** 6 کتابخانه روستایی حاصل سخاوت خیران کتابخانه ساز همدان
مدیر کل امور کتابخانه های استان همدان گفت: احداث 6 کتابخانه روستایی و راه اندازی ترالی کتاب در بیمارستان های استان از جمله فعالیت های خیران کتابخانه ساز استان در دو سال اخیر است.
عاطفه زارعی افزود: خیران کتابخانه ساز استان همدان با اهدای کتاب، کمک های نقدی، وقف زمین و فعالیت در حوزه نرم افزاری از جمله جذب اسپانسر برای برگزاری جشن های کتاب با امور کتابخانه ای استان همدان همکاری دارند.
وی ادامه داد: سال گذشته 6 کتابخانه روستایی توسط بانک پاسارگاد در استان همدان راه اندازی شده است که سه باب از این کتابخانه ها در شهرستان بهار و سه باب دیگر در سطح شهرستان کبودراهنگ است که برای ساخت همه این کتابخانه ها 15 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ایجاد طرح ترالی کتاب در بیمارستان های استان را از دیگر اقدامات خیرین کتابخانه ساز عنوان کرد و افزود: این ترالی های کتاب به خصوص در بخش های بستری کودکان بسیار کار آمد بوده و می تواند در دوران بستری اوقات بیماران و همراهان آنها را به شکل مطلوبی پر کند.
وی از اهدای سه قطعه زمین در روستای آبرومند شهر بهار، روستای اوزون دره شهرستان کبودراهنگ و روستای عبدالرحیم شهرستان همدان توسط خیران کتابخانه ساز خبر داد و افزود: بخشی از هزینه ساخت کتابخانه در روستای عبدالرحیم توسط یکی از خیران تقبل و به زودی عملیات اجرایی این کتابخانه آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد: کتابخانه های روستایی در مناطقی ساخته می شود که دارای جمعیت بالای هزار و 500 نفر هستند که 126 مورد از روستاهای استان دارای این جمعیت هستند و تاکنون در 39 مورد از این روستاها کتابخانه احداث و 87 مورد نیازمند احداث این کتابخانه ها هستند.
وی با بیان اینکه با اهدای کتاب های جدید هم اکنون سرانه کتاب به ازای هر 100 نفر در کتابخانه های استان به 64 جلد رسیده است ادامه داد: هم اکنون بیش از یک میلیون و 109 هزار جلد کتاب در 109 کتابخانه فعال این استان وجود دارد.
وی بیان کرد: هم اکنون 210 نیروی انسانی در کتابخانه های استان همدان فعالیت دارند که 48 نفر از این افراد کتابدار روستایی بوده و از نظر مدرک تحصیلی نیز 18.6 درصد از این نیروها دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، 64.8 درصد دارای مدرک کارشناسی و 16.6 درصد نیز دارای مدرک فوق دیپلم و دیپلم هستند.
زارعی از وجود 41 هزار و 461 کتاب مرجع،شش هزار و 700 منبع الکترونیکی دیداری و شنیداری، پنج هزار و 600 کتاب گویا مخصوص نابینایان، 835 عنوان کتاب نابینایان به خط بریل و 129 هزار و 858 کتاب کودک در کتابخانه های این استان خبر داد.
مدیر کل کتابخانه های استان همدان عنوان کرد: همچنین در کنار کتابخانه های ثابت 22 ایستگاه مطالعه در سطح استان وجود دارد که 310 هزار و 464 کتاب نیز در این ایستگاه ها در دسترس عموم قرار دارد که برای ایجاد این ایستگاه ها و تامین منابع و کتب طرح شش میلیارد و 209 میلیون ریال هزینه شده است.
وی اذعان داشت: هم اکنون 109 کتابخانه عمومی در استان همدان وجود دارد که 60 هزار و 780 هزار نسخه کتاب در این کتابخانه ها وجود داشته و 60 هزار و 780 نفر معادل 3.7 درصد از جمعیت کل استان در این کتابخانه ها عضو هستند.

**خیران کتابخانه ساز مروجان فرهنگ در جامعه
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: کتابخوانی یک از شاخص های رشد فرهنگی در جامعه به شمار می رود و سرانه مطالعه هر جامعه نشانه میزان توسعه یافتگی آن کشور است.
فاضل عبادی افزود: هیچ یک از وسایل ارتباط جمعی جدید نمی تواند جای کتاب را بگیردو ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه از زمان کودکی است.
وی ادامه داد: خیران کتابخانه ساز با انجام فعالیت های خوب و ایجاد دسترسی های آسان تر به منابع مطالعاتی در سطح استان توانسته اند در دستیابی به این اهداف یاریگر دولت باشند.
وی بیان کرد: امیدواریم با استفاده از توان این خیران بتوان زمینه توسعه کمی و کیفی کتابخانه های استان را فراهم کرد.
عبادی با بیان اینکه طرح مطالعاتی دقیقی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد افزود: برای انجام برنامه ریزی ها متناسب با شرایط موجود این طرح مطالعاتی باید در کشور انجام شود.
وی بیان کرد: حوزه کتاب و کتابخوانی حوزه ای است که غفلت در آن می تواند خسارت های فرهنگی زیادی را به دنبال داشته باشد که از جمله آن تضعیف فرهنگ مطالعه است که می تواند آسیب زا باشد.
عبادی فعالیت خیران در حوزه های فرهنگ را سر منشا خیر و برکت دانست و اضافه کرد: وقف این افراد وقف های ماندگار در جامعه هستند که تاثیرات آن بر اندیشه و افکار بوده و این میراثی ماندگار است.

** اهدای کمک های 35 میلیارد ریالی خیرین کتابخانه ساز همدان
مدیر عامل انجمن خیران کتابخانه ساز استان همدان گفت: خیران کتابخانه ساز استان همدان تاکنون با صرف 35 میلیارد ریال در ساخت و تجهیز کتابخانه مشارکت داشتند.
لادن هادئی افزود: هدف اصلی انجمن خیران کتابخانه ساز جلب مشارکت ها و بهره گیری در ساخت، توسعه، تجهیز، بازسازی، نوسازی و تعمیر کتابخانه های عمومی است.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید در روایات و احادیث تاکید شده است و دین اسلام کتاب را غذای روح بشر می داند.
مدیر عامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان همدان تصریح کرد: کتابخوانی شرایطی را فراهم می کند که مطالعه گر می تواند تجربه زندگی دیگران را با چشم غیر واقعی کسب کرده و بدون پرداخت هزینه به تجربیات دیگران دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: این انجمن به دنبال ایجاد شرایطی است که افراد بدون پرداخت هزینه خرید به راحتی کتاب را در فضاهای کوچک زندگی داشته باشند.
وی با بیان اینکه انجمن خیرین بازوی توانمند در حال فعالیت است اذعان کرد: این انجمن دارای 45 عضو هیات امنا و 13 نفر عضو هیات مدیره بوده و هم اکنون در همه شهرستان ها این انجمن تشکیل شده است.
وی ساخت 6 باب کتابخانه روستایی توسط بانک پاسارگاد، ساخت یک باب کتابخانه خیر ساز در شهرستان نهاوند، ساخت یک باب کتابخانه در شهرستان اسد آباد، ایجاد طرح ترالی کتاب در بیمارستان ها و تجهیز کتابخانه ها را از جمله اقدامات خیران کتابخانه ساز در سطح استان عنوان کرد.
وی ادامه داد: در استان همدان برای ایجاد کتابخانه مشکل تامین زمین وجود ندارد و بیشترین مشکل مشارکت در حوزه ساخت است.
وی ترویج فرهنگ مطالعه را از عوامل کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه دانست.

انتهای پیام /

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان