آخرین اخبار

31. تير 1395 - 23:58   |   کد مطلب: 23782
رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان از ارائه مشاوره حقوقی رایگان به یک‎هزار و 154 نفر در همدان خبر داد و از ابطال دائم پروانه کار یک وکیل در استان خبر داد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی غلامی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشینه کانون وکلای دادگستری، آن را یکی از ارکان قدرت و تصمیم‎گیری دانست و اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری از سال 1333 عضو اتحادیه وکلای دادگستری کل دنیا (IDA) است.

وی این مجموعه را قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور عنوان کرد و با اشاره به سابقه 90 ساله آن گفت: کانون وکلای دادگستری استان از سال 1383 مستقل شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان ادامه داد: هیأت مدیره کانون وکلا پنج نفر عضو اصلی هستند که با رأی مستقیم اعضای وکلای پایه یک دادگستری و طی یک انتخابات، تعیین می‌شوند.

وی با بیان اینکه ریاست کانون نیز برای دو سال است، ادامه داد: هر فرد فقط برای دو سال متوالی می‌تواند ریاست این مجموعه را داشته باشد.

غلامی ادامه داد: اعضای هیأت مدیره‌های کانون‌های استان‌ها یک اتحادیه تحت عنوان اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکولا) دارند که یک شخصیت مستقل دارد.

* وجود 890 وکیل پایه یک دادگستری و 90 کارآموز

وی افزود: البته تصمیمات اسکولا برای کانون‎ها الزام‌آور نیست زیرا هر یک از کانون‌ها دارای شخصیت مستقلی هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با اشاره به وجود 890 وکیل پایه یک دادگستری و 90 کارآموز در کانون وکلای استان همدان گفت: عضویت در کانون‌ وکلا از طریق آزمون‌هایی است که همه ساله توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.

وی فراخوان، ثبت‌نام، شرکت در آزمون عمومی و ثبت نام تحت عنوان کارآموز، گذراندن 18 ماه دوره کارآموزی، برگزاری امتحان اختبار و در صورت قبولی مراسم تحلیف و سوگند را از بخش‌هایی دانست که باید سپری شود.

غلامی افزود: افراد بعد از قبولی به عنوان وکیل پایه یک پروانه دائم خود را می‌گیرند که این پروانه هر سال باید تمدید شود.

وی با اشاره به وجود کمیسیون‌های مختلف در کانون وکلای دادگستری؛ کمیسیون معاضدت را یکی از بخش‎‌های مهم دانست و ادامه داد: در این بخش به افرادی که توانایی مالی برای گرفتن وکیل ندارند، وکیل داده می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان از ارائه مشاوره حقوقی رایگان و معاضدت در تمام روزهای هفته به جز پنجشنبه‌ها خبر داد و افزود: این مشاوره از ساعت 9 تا 12:30 ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که مشاوران حقوقی تشخیص دهند که  افراد مراجعه‌کننده نیازمند واقعی هستند به آن‌ها فرم‌هایی داده می‎شود که بعد از ثبت نام، می‎توانند از وکیل رایگان برای احقاق حق خود استفاده کنند.

*220 متهم به صورت رایگان از وکیل تسخیری استفاده کردند

غلامی ادامه با اشاره به اینکه طی 75 روز به یک‌هزار و 154 نفر مشاوره رایگان ارائه شده است، گفت: 220 متهم فاقد توانایی مالی نیز توانسته‌اند به صورت رایگان از وکیل تسخیری استفاده کنند و قریب به 20 نفر نیز از وکیل معاضدتی بهره‌مند شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به فعال بودن کتابخانه کانون وکلای دادگستری استان، گفت: عموم مردم می‌توانند از خدمات این کتابخانه به صورت رایگان بهره ببرند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان ادامه داد: تا به امروز قریب به 89 پرونده شکایتی علیه وکلا داشتیم که ثبت شده است

وی با بیان اینکه از این تعداد دو نفر تعلیق شده بودند که دادگاه به نفع یکی از آنها رأی داد و با توجه به حکم دادگاه، ابطال تعلیق انجام شد، اظهار کرد: یک مورد ابطال دائم پروانه یک وکیل را داشتیم که به رأی ما اعتراض کرده و موضوع در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است.

*بیشترین مراجعات مردمی مربوط به دعاوی خانوادگی

غلامی در بخش دیگری از سخنانش بیشترین مراجعات مردمی به مشاوره‌های رایگان را مربوط به پرونده‎های دعاوی خانوادگی دانست و ادامه داد: دعاوی مالی ناشی از معاملات و اختلافات ناشی از قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز در رتبه‎‌های بعدی قرار دارند.

وی از وجود کمیسیون صلح و سازش در کانون وکلای دادگستری خبر داد و افزود: این کمیسیون پیش از شکایت نسبت به حل موضوعات ورود می‌کند که تاکنون یک سوم اختلافات در آن حل و فصل شده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان ضمن اینکه از مردم خواست قبل از وقوع مشکلات و یا انعقاد قرارداد به وکلا مراجعه کرده و مشورت بگیرند، گفت: مشکلاتی در جامعه وکالت وجود دارد که پیشنهاداتی برای رفع آن ارائه داده‎ایم اما باید این پیشنهادات در مجلس تبدیل به قانون شود.

وی عدم وجود بیمه‌های وکالت را یکی از مشکلات دانست و ادامه داد: اگر خانواده‎ها زیر پوشش این بیمه قرار بگیرند می‎توانند در مواقع نیاز از وجود یک وکیل بهره‌مند شوند.

* پیش‌بینی می‎کنیم «مرکز امور وکلا » در «کانون وکلا» ادغام شود

غلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه موضوع موازی‎کاری بین «کانون وکلای دادگستری» و «مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی» به کجا انجامید؟ گفت: در قانون بودجه برنامه سوم توسعه در سال 78 و 79، طبق ماده 187، به قوه قضاییه اجازه داده تا وکلایی را برای مدت پنج سال از طریق آزمون جذب کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بعد از انقضای پنج سال قرار شد که این دو با هم ادغام شوند و بحث بر سر این شد که «کانون وکلای دادگستری» در «مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی» ادغام شود یا بالعکس؟

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان ادامه داد: در پی این بحث، «قانون جامع وکالت» با هدف نحوه ادغام این دو طرح شد که در این قانون 80 درصد خواسته‎های «مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی» دیده شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در مجلس اعلام وصول شده است، افزود: اگر مشکلی پیش نیاید، پیش‌بینی می‎کنیم که «مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی» در «کانون وکلای دادگستری» ادغام شود.

* دریافت حقوق نجومی در شأن جامعه ما نیست

غلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظرش در خصوص فیش‌های حقوقی نجومی بود، تصریح کرد: ما اجازه ورود به مسائل سیاسی را نداریم و در این زمینه اظهار نظر نمی‌کنیم، اما در خصوص مسائل ملی امکان اظهار نظر داریم.

وی ادامه داد: در ارتباط با این سئوال اگر بخواهیم از نظر ملی اظهار نظر کنیم باید گفت فیش‌ حقوقی نجومی از دو حالت خارج نیست یا مربوط به مجموعه خصوصی است و یا از بیت‌المال است؛ در هر صورت از حیث قانونی پرداخت‌کننده و دریافت‎کننده‌های حقوق‌های چند ده میلیونی می‌توانند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان افزود: در جامعه‎ای که مردم آن از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دارند و حقوق یک کارگر کمتر از یک‌میلیون تومان است دریافت حقوق نجومی در شأن جامعه ما نیست.

وی در ادامه با اشاره به کاهش سهمیه پذیرش آزمون وکالت گفت: همه ساله 35 نفر را به عنوان کارآموز وکالت پذیرش می‌کردیم اما به علت اشباع بازار وکالت، این تعداد را به 15 نفر کاهش دادیم.

غلامی کانون وکلا را بسیار مهجور و گمنام دانست و ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این کانون و فعالیت‎های آن را برای مردم به منظور بهره‎گیری از خدمات معرفی کنیم.

وی تخصص‌گرایی برای وکلا را یکی از موضوعات قابل توجه عنوان کرد و در بخش دیگری از سخنانش تعامل با خانه سینما به منظور ساخت فیلم‌هایی در رابطه با معرفی نقش وکلا را از موضوعاتی دانست که در افزایش فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه نفش‌آفرین خواهد بود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان